XTC 0.0%

Doyke 

Drugs, je hoort er op steeds meer plekken over en steeds vaker. Is het verkeerd? Er zal altijd een grote discussie blijven over wat wel zou moeten mogen of juist niet. Met dit onderzoek heb ik me niet gericht tot de mensen die beslissen of het mag of niet, maar tot de mensen die in contact komen met de drug. Ik wil met dit onderzoek een eerlijk inzicht geven aan gebruikers en niet gebruikers, over wat xtc met je doet en of het pilletje de gevolgen waard zijn.

Human | 2020 | Afstuderen

Ecstasy is a thing that will not go into words; it feels like music.

Doyke van Genechten

We leven in een belevingseconomie. Mensen betalen grof geld om te zien, te horen, te voelen en te beleven. Maar deze beleving alleen is niet voor iedereen genoeg. 

De evenementenwereld is er bij mij met de paplepel ingegoten. Mijn ouders zijn acteurs en mijn broertje speelt op de grootste festivals van Nederland. Achter de schermen krijg ik veel mee over belevingsstrategieën van organisatoren en hoe er op de ervaring van bezoekers wordt ingespeeld. Maar ook aan de andere kant van het podium ben ik veel te vinden met vrienden en familie.

Niet iedereen die vóór het podium staat heeft genoeg aan alleen de beleving van het evenement. 1.3 miljoen mensen (en stijgend) van de Nederlandse bevolking heeft wel eens XTC gebruikt. Vanuit dat laatste inzicht is het onderzoek begonnen, want het sociaal geaccepteerde woord ‘drugs’ werd ook in mijn omgeving een steeds groter onderwerp. Maar hoe kan dit aantal zo snel stijgen?

Hé. Hoe is het? Ja druk, druk, druk. Met jou? Herkenbaar? Deze korte gesprekken komen steeds vaker voor. De term ‘druk zijn’ staat tegenwoordig voor succes en welzijn. We moeten de wereld laten zien hoe goed wij bezig zijn, maar even een gesprek voeren zonder smartphone is er bijna niet meer bij. Welkom in de ‘prestatiemaatschappij.’ Deze prestatiemaatschappij heeft een grote invloed op het welzijn van onder andere jongeren. Het constant moeten presteren leidt tot zelfbescherming en het zoeken van uitwegen. Dat is waar voor velen de nieuwsgierigheid naar drugsgebruik begint.

Het is een gegeven dat de populariteit van drugs steeds groter wordt, zeker onder jongeren. Vanaf de leeftijd van 16 jaar weten we dat er meer wordt geëxperimenteerd met dingen zoals; alcohol, seks, maar ook drugs. Toch rust er nog altijd een taboe op drugs. Juist daarom is het voor jongeren, maar ook ouders, lastig om dit onderwerp bespreekbaar te maken vanuit een rationeel oogpunt.   

Binnen de installatie wordt de bezoeker meegenomen in een confronterende reis, waarin de vóór- en nadelen van een XTC-pil ervaarbaar worden gemaakt. Op deze manier kunnen ook mensen die nooit drugs hebben genomen (of zullen nemen) toch een vergelijkbare ervaring meemaken. Met deze ervaring kan er meer inzicht worden gegeven aan de positieve en negatieve kanten van een XTC-pil. Hierdoor kan drugsgebruik makkelijker bespreekbaar worden gemaakt.

 Wat denk jij? Is de beleving alle risico’s waard?

 

DSC00103-2-min
Installatie-o.o-min-1
instal-buiten
FFFFFF-1
FFFFFF-1
CMD_Logo_Zwart-1

We believe the wicked problems of today can't be solved by traditional design methods. That's why our practice is interdisciplinary, multisensorial and more than human-centered.

Visit

Lovensdijkstraat 61

4818 AJ Breda, NL

Google Maps

Contact

+31 06 848 109 92 (whatsapp)

info.cmd.breda@avans.nl

© 2020 Communication and Multimedia Design Breda