SuperSocial

By Jennifer Schrader

We voelen allemaal dat de afstand tussen onszelf en vreemde mensen steeds groter wordt. We zitten continu in onze eigen bubbel en kijken raar op als iemand een praatje komt maken. Deze afstand komt onder andere door onze individualistische samenleving. Deze individualistische instelling vergroot de algehele eenzaamheid in onze maatschappij en hindert ons in het maken van verbindingen met (nieuwe) vreemde mensen.


Wat als de supermarkt – een plek waar iedereen sowieso al samenkomt – een plek wordt waar het normaal is om een praatje te maken en recepten en adviezen te delen?


Human | 2020 | Graduation Work

Expositie-afbeeldingen-2

"Een samenleving die steunt op individualisering en competitiedrift ziet een stijging in mensen die kampen met sociale angst en depressies. "

Paul Verhaeghe

Eenzaamheid is een complex probleem met meerdere oorzaken. Om het onderzoek goed af te bakenen is er één oorzaak gekozen om een ontwerpoplossing voor te vinden. Uit vooronderzoek blijkt dat een deel van eenzaamheid kan komen door onze individualistische samenleving. Volgens Paul Verhaeghe (Psychoanalyticus en hoogleraar psychodiagnostiek) zorgt de individualisering ervoor dat een steeds groter deel van de bevolking kampt met sociale angsten. 

 

Het zijn onder andere deze sociale angsten die mensen hinderen om een verbinding te maken met vreemde mensen. En dat terwijl er wel behoefte is aan een verbinding of een laagdrempelige manier van met elkaar omgaan. Hier zag ik een mooie aansluiting met mijn context (de supermarkt), want de supermarkt is een plek waar iedereen samenkomt.

 

Op dit moment tijdens het afstuderen was de Coronacrisis in volle gang. Het versterkte het antisociale gedrag van mensen in de supermarkt. Uit mijn cultural probe bleek dat de doelgroep geen behoefte heeft aan geforceerde sociale contacten tijdens het boodschappen doen. Maar dat een merendeel van de doelgroep wel interesse heeft in het verhaal wat achter vreemde mensen schuilgaat en het eens zijn dat de sociale sfeer in de supermarkt verbeterd kan worden. 

 

Als deze interesse er is, waarom houdt het mensen dan tegen om zich meer open te stellen naar elkaar? Dit kan onder andere komen door onbewuste associaties en vooroordelen. Uit verder onderzoek bleek dat mensen het belangrijk vinden om zichzelf in anderen te herkennen. Als dit niet het geval is, dan kan dat de sociale interactie hinderen.

 

Met deze inzichten in het achterhoofd heb ik SuperSocial ontworpen. SuperSocial is een lokaal platform dat gebruik maakt van on- en offline contactmomenten in en rondom de supermarkt. Offline via een interactief scherm dat bij de koffiehoek staat, online via een app. Het doel van het platform is om sociale interactie in de supermarkt te stimuleren. 

 

Elke vorm van sociale interactie telt. Voor de introverte mensen kan het beginnen met oogcontact of het herkennen van gezichten. Deze korte momenten van interactie kunnen uitgroeien tot leuke gesprekken of het uitwisselen van contactgegevens. De extraverte mensen zouden gelijk op iemand afstappen of een leuke reactie achterlaten. SuperSocial verlaagt de drempel van sociale interactie in de supermarkt en geeft shoppers een reden om contact met elkaar te zoeken.

 

Op lange termijn zal SuperSocial de sfeer in de supermarkt veranderen. Mensen zullen minder in hun eigen bubbel zitten en meer met elkaar bezig zijn. Hierdoor wordt de supermarkt minder individualistisch en zal de eenzaamheid met deze oorzaak ook verminderen.

Expositie-afbeeldingen2-1
Expositie-afbeeldingen3-1
FFFFFF-1
FFFFFF-1
FFFFFF-1
CMD_Logo_Zwart-1

We believe the wicked problems of today can't be solved by traditional design methods. That's why our practice is interdisciplinary, multisensorial and more than human-centered.

Visit

Lovensdijkstraat 61

4818 AJ Breda, NL

Google Maps

Contact

+31 06 848 109 92 (whatsapp)

info.cmd.breda@avans.nl

© 2020 Communication and Multimedia Design Breda