MassiveCNC 

By Max Malherbe

MassiveCNC startte als vraag vanuit Games-XL voor een 'betere' methode om de techniek achter Physical Pong, een grote CNC machine, te kunnen gebruiken. Maar werd uiteindelijk een (rapid prototyping) tool voor Games-XL en iedere CNC fanatiekeling (met programmeer kennis)..


Void | 2020 | Graduation Work

Cropped_Ship

"I have not failed.I've just found 10.000 ways that won't work."

Thomas Edison

Begonnen bij Games-XL om de aansturing van de CNC machine te verbeteren, werd al snel duidelijk dat Games-XL vooral op zoek was naar een omgeving voor sneller te prototypen met de machine. 

Waarbij er eerder al meerdere applicaties nodig waren, is dit terug gebracht naar (in theorie) 1.. "MassiveCNC" .

Maar tijdens het ontwikkelen van de tool werd al gauw duidelijk dat de connectie leggen tussen CNC en Unity3D veel meer mogelijkheden geeft.

De kracht van Unity3D is immers, naast games, physics en simulatie. Waardoor het integreren van deze engine(s) interessant kan zijn met de echte wereld via een CNC machine.

CNC techniek bestaat al jaren, maar werd tot een aantal jaar terug alleen gebruikt in grote fabrieken.. Langzaamaan maakt de CNC techniek zijn weg naar de particulieren, doormiddel van 3d printers en DIY-routers.. 

Doordat er een connectie is gelegd tussen de aansturende chip van de machine en de software, kunnen de waarden van de machine in fracties van een seconde worden uitgelezen. Hierdoor zou het mogelijk zijn om bijvoorbeeld de machine te laten interacteren met behulp van de physics engine van Unity3D. 

Denk hierbij bijvoorbeeld aan de machine die zijn kop kan laten stuiteren net als een lichte stuiterbal op een glasplaat .. Specifiek? Maar dat is juist een van de krachten de combinatie van de software pakketten. 

De broncode van het gehele project is open-source gemaakt op Github, waar iedereen het gratis kan downloaden en gebruiken. Maar hopelijk wordt de kracht van Github ook gebruikt, het samen werken aan een en het zelfde project. Hierdoor zou MassiveCNC kunnen uitgroeien tot een volwaardig CAM programma voor CNC enthousiastelingen en een goede basis voor speciale use-cases zoals Games-XL.. 

MassiveCNC kan door Games-XL gebruikt worden voor het prototypen en ontwikkelen van nieuwe toepassingen of concepten voor de machine. Het kan vanaf verschillende soorten pad (zoals Tekst of SVG) G-code genereren die erna kan worden doorgestuurd naar de machine zelf. Dit was voor Games-XL belangrijk, zodat er snel en eenvoudig veel concepten / prototypes gemaakt kunnen worden. Tijdens de ontwikkeling van MassiveCNC is er een kop ontwikkeld voor de machine van Games-XL voor het testen van de snelheid en verbetering van de 'prototyping stage'. 

In de planning voor na het afstuderen staat om dit project verder te promoten, collaborators te vinden en verbeteringen te maken op het project zodat Games-XL dit volledig zal kunnen gaan gebruiken.


Project website: https://mprmalherbe.com/massivecnc

Screenshot-2020-06-11-at-18.16.33
Screenshot-2020-06-13-at-17.50.03
Screenshot-2020-08-19-at-21.25.26
Screenshot-2020-06-10-at-19.50.17
FFFFFF-1
CMD_Logo_Zwart-1

We believe the wicked problems of today can't be solved by traditional design methods. That's why our practice is interdisciplinary, multisensorial and more than human-centered.

Visit

Lovensdijkstraat 61

4818 AJ Breda, NL

Google Maps

Contact

+31 06 848 109 92 (whatsapp)

info.cmd.breda@avans.nl

© 2020 Communication and Multimedia Design Breda