Wat als de docent ondergeschikt raakt aan technologie in het basisonderwijs?

by Joep Havermans

Wat als de docent ondergeschikt raakt aan technologie in het basisonderwijs?

In dit onderzoek wordt er bevraagd wat als de docent onderschikt raakt aan technologie in het basisonderwijs? Wat is onderzocht en wat als een gevaar wordt gezien is de vervanging van docenten. Stel je voor dat alle leerlingen met een eigen device werken, en met behulp van een adaptief programma op eigen tempo door de stof heen kunnen. Wat is nog de rol van een docent? Waarschijnlijk kan een computersysteem dit praktischer, goedkoper en sneller dan een leraar. De vraag is, draait het onderwijs daarom? Zo snel mogelijk een reeks stappen doorlopen om een diploma te halen? Het klinkt onmogelijk op dit moment, maar in tijden van rap teruglopende docenten aantallen is het niet vreemd als dit ooit werkelijkheid gaat worden.
Er wordt gekeken naar wat precies leren is, hoe je dat kunt inzetten en welke manieren we in de toekomst gaan zien. Er zijn observaties gedaan naar de impact van het vervangen van docenten in het basisonderwijs. Om achter de knelpunten te komen zijn er gesprekken gevoerd. Op basis van deze resultaten is er een concept bedacht die inhaakt op: de discussie tussen docenten en humano den. Hierop is vervolgens een prototype ontwikkeld na inzichten uit: observaties, interviews, opdrachten, coaching en literatuurstudies. Dit prototype is uitgewerkt en getest.

Dit project is onderdeel van het lab: Cyber Physical Education

Ga naar het lab →