Effecten Van Technologie Op De Sociale Ontwikkeling Van Het Basisschoolkind
Hoe kan technologie op een positieve manier ingezet worden om de sociale ontwikkeling van kinderen te ondersteunen binnen het vak rekenen?
Afgelopen decennium is de manier van leven en lesgeven enorm veranderd, onder andere ook in het basisonderwijs. Dit komt mede door de intrede van technologie. Waar vorige generaties kinderen veel buiten speelden zitten ze nu vaker achter een smartphone of een tablet. De kinderjaren leggen een basis voor de rest van ons leven en dus voor de toekomst. Op de basisschool vind een groot deel van je sociale ontwikkeling plaats. Kinderen leren omgaan met onder andere winst, verlies, verschillende meningen, vriendschappen en ruzies. Deze onderwerpen zijn doorgaans je hele leven belangrijk en dus goed om te beheersen. Maar wat doen we nu het onderwijs steeds individueler wordt en technologie zijn effecten gaat hebben op de sociale ontwikkeling?
De belangrijkste aspecten van de sociale ontwikkeling komen bij elkaar binnen het samenwerken. Hiermee kan je deze goed trainen bij kinderen. Hoe kunnen we deze negatieve effecten beperken en zorgen dat kinderen geen problemen krijgen in de toekomst? Na aanleiding van interviews, onderzoek, prototypes en een focusgroep zijn ontwerp-criteria opgesteld.

