Kampeer-liefhebbers onder elkaar

Door Charlotte Favier

Voor Campspace heb ik een community ontwikkeld die actieve & avontuurlijke kampeerders bij elkaar brengt. In de community vinden de gebruikers reviews van andere kampeerders, beeldmateriaal en verhalen van Campspace scouts en buitentips van medekampeerders. De community zorgt ervoor dat de eindgebruiker antwoord krijgt op (on)uitgesproken motivaties en wensen. De eindgebruiker voelt zich hierdoor meer emotioneel verbonden met het Campspace platform wat leidt tot een hogere klantloyaliteit. 

Ervaar het zelf en bekijk het eindresultaat op: charlottefavier.nl

Human | 2020 | Graduation Work

"Met de Campspace-community helpen kampeerders elkaar naar een ultiem vakantiegevoel.

"

Charlotte Favier

Ik ben een buitenmens en kan intens genieten van een mooie zonsondergang, kijkend vanuit mijn tentje op een prachtige plek in de natuur. Dit soort geluksmomenten wil ik graag overbrengen aan andere kampeerders. 'Reconnect outside' is de missie van Campspace. Of iemand nou wilt ontsnappen uit de dagelijkse sleur of al een echte ervaren kampeerliefhebber is, het feit blijft dat de natuur zorgt voor een moment van ontspanning.  Deze missie sluit naadloos bij mij aan. 

 

Bij afstudeerbedrijf Campspace kan ik veel van mezelf kwijt. Voor mij is dit project waardevol omdat ik mijn liefde voor buiten kan combineren met mijn passie om mensen bij elkaar brengen. Daarnaast kan ik in dit project gebruik maken van mijn onderzoek-, ontwerp- en marketing-skills. Deze combinatie spreekt mij aan als jong CMD-professional met de wens voor een carrière in deze richting.

 

Gehaast leven in overbevolkte steden, iedereen met zijn neus in smartphones, in een klimaat dat schreeuwt om verandering. Campspace wil deze verandering brengen in de manier hoe wij met elkaar en de natuur omgaan. Campspace wil buitenzijn voor iedereen toegankelijk maken. Zij faciliteren een platform voor het bij elkaar brengen van kampeerders en locals, die in hun achtertuin, kampeerplekken aanbieden. Dit is echter niet een perfecte formule, Campspace worstelde met een lage klantloyaliteit. Dit is terug te zien in het lage aantal terugkerende boekingen onder de bestaande kampeerders. Ook hebben zij moeite met het sturen van de potentiële klant naar het juiste aanbod. 

Uit interviews onder kampeerders blijkt dat het lezen van reviews en het boeken van de kampeerplek een grote bijdrage leveren aan het vakantiegevoel. Hierbij zijn de potentiële kampeerders vooral op zoek naar tips, advies en reviews van gelijkgestemden. Opmerkelijk hierbij is dat deze adviezen van bekenden waardevol zijn, maar ook dat er vertrouwen is in de tips en reviews van totaal onbekende kampeerders. Andere belangrijke motivaties binnen de interview-doelgroep zijn:

  • Wens om te ontsnappen uit de massa 

  • Bij een specifieke community willen horen

  • Meningen van gelijkgestemde worden als extra relevant beoordeeld

Het Harvard Business Review onderzoek geeft aan dat binden van klanten op emotioneel niveau effectiever werkt dan traditionele methodes. Het inspelen op deze motivaties blijkt hierin de sleutel te zijn. 

 

Mijn conclusie is: Campspace zou succesvoller worden door het creëren van een (emotionele) band tussen de klanten onderling en de scouts. Door kampeerliefhebbers dichter bij elkaar te brengen, in bijvoorbeeld een community, neemt de emotionele betrokkenheid toe. Kampeerders kunnen ervaringen uitwisselen en er zullen onderlinge connecties worden gemaakt.

 

Om de community specifieker te maken heb ik drie subcommunities bedacht die vanuit mijn onderzoek gedefinieerd zijn:

  • Actief & avontuurlijk

  • Rust & relaxed

  • Luxe & laidback

Deze inzichten zijn de basis geweest voor mijn concept, een online community creëren waar vooral gelijkgestemden samen kunnen komen om ervaringen en tips uit te wisselen. Zo worden bestaande Campspace-kampeerders, door hun reviews, experts voor potentiële klanten die zij wegwijs maken naar de beste Campspace experience.

 

Om mijn afstudeeropdracht te kaderen heb ik voor het ontwerp mij alleen gefocust op de “Actief & avontuurlijk” community. Door iteratie-stappen op de conceptversies, gevoed door feedback, is de uiteindelijke versie gebouw. Tijdens de ontwikkeling van het platform en het testen onder gebruikers bleek de rol van de scouts een waardevolle source van content te zijn die vergroot wordt door ze erkenning en een podium te geven in de community, dit heb ik meegenomen in het eindresultaat. 

Bekijk het eindresultaat op www.charlottefavier.nl

FFFFFF-1
FFFFFF-1
achtergrond-foto-2-2
samenvatting-01
Campspace-logo-01
CMD_Logo_Zwart-1

We believe the wicked problems of today can't be solved by traditional design methods. That's why our practice is interdisciplinary, multisensorial and more than human-centered.

Visit

Lovensdijkstraat 61

4818 AJ Breda, NL

Google Maps

Contact

+31 06 848 109 92 (whatsapp)

info.cmd.breda@avans.nl

© 2020 Communication and Multimedia Design Breda