Ik ben een oplichter

By Evi van Dijk

Toen kwam ik het voor het eerst tegen, het oplichterssyndroom, maar die symptomen kwamen toch wel heel erg bekend voor. Vroeger hoefde ik nooit iets te doen voor school, ik vergeet het nooit meer, verassingsdictee in groep 4. Ik had niet geleerd maar werd toch naar het bord geroepen om bibliothecaresse op te schrijven. Toch had ik het goed, maar ik voelde me niet goed, dat kon toch niet door mijn taalgevoel komen? Nee ik had vast geluk.

Human | 2020 | Graduation Work

voorkant_boek3

"Ik voel het in mijn longen, alsof ik geen adem zou krijgen. Alsof de gedachtes me verstikken."

Een deelnemer van het onderzoek, over hoe het syndroom fysiek aan zou voelen.

Evi van Dijk

Het oplichterssyndroom, het syndroom waarbij mensen het gevoel hebben dat ze hun successen niet verdienen. Ze hebben dan het gevoel dat ze geluk hebben gehad, dat het toeval was, of omdat ze die ene keer heel hard hebben gewerkt. Het komt voor het gevoel in elk geval niet door de competenties. Als onzeker persoon vind ik het erg belangrijk dat succes gevierd kan worden. Stel je eens voor: je werkt keihard en nog heb je het gevoel dat je het niet verdient, dat je maar gewoon geluk hebt gehad. Als je nooit echt trots op jezelf bent en je successen niet kunt vieren, waar doe je het dan nog voor? Ik hoop dat ik een bijdrage kan gaan leveren aan het houden van hoop, doelen, en het vieren van (lang verdiende) successen. Zodat deze mensen het gevoel hebben dat ze gelijkwaardig zijn aan de mensen om hen heen, dat is het hogere doel. Mensen met het oplichterssyndroom, hebben het gevoel dat het allemaal toeval of geluk is wat je hebt behaald, vooral bij (jong)volwassen vrouwen speelt het een sterke rol. Dit is de leeftijdsgroep die bezig is met studeren of die hier net een paar jaar mee klaar is. Ze hebben er zelf al een belangrijk deel van hun leven op zitten maar blijven het gevoel hebben dat ze niets écht zelf hebben bereikt. Het projectdoel is om de doelgroep Moments of Insight te laten beleven. Begrijpen dat er iets aan de hand is en wat dat dan is, is de eerste stap om te leren hoe er mee om te gaan. Ik heb een werkboek ontworpen waarin verschillende vragen gesteld worden en opdrachten gegeven worden om zo vragen over jezelf te leren beantwoorden die leiden tot inzichten. Inzichten die door de gebruiker zelf verkregen worden, niemand kan ze namelijk vertellen hoe ze zich voelen, daar moeten ze zelf achter komen. Door de zelfstandige realisatie komt de boodschap veel beter binnen. Vergelijk het met een kind wat moet leren dat hij niet met losse veters moet rennen, zeg het tegen hem en je krijgt een "jaja". Wanneer hij zelf beseft dat het gevaarlijk is doordat hij bijna valt of dit bij een ander ziet, zal het belang hiervan veel beter doordringen omdat hij nu begrijpt waarom. Daarom werkt het ook om de gebruiker zelfstandig de opdrachten te laten doen om het belang van zichzelf/ de eigen kwaliteiten veel beter te beseffen. Bekijk hier een paar opdrachten: https://www.ikbengeenoplichter.com/ 

Schermafbeelding-2020-08-24-om-01.54.55-1
evi_iPhone_5_portrait
Schermafbeelding-2020-08-24-om-01.53.02-2
evi_iPad_mini_portrait-1
Screenshot_20200824-022011
CMD_Logo_Zwart-1

We believe the wicked problems of today can't be solved by traditional design methods. That's why our practice is interdisciplinary, multisensorial and more than human-centered.

Visit

Lovensdijkstraat 61

4818 AJ Breda, NL

Google Maps

Contact

+31 06 848 109 92 (whatsapp)

info.cmd.breda@avans.nl

© 2020 Communication and Multimedia Design Breda