Zorg zonder zorgen

by Stan van den Eijnden

Hoe kan het emotionele verwachtingspatroon voor patiënten en hun naasten verduidelijkt worden, om zo agressie tegen zorgverleners te voorkomen?

Zorg | Afstuderen | 2024 | Animatie | Media

Agressie in de zorg is momenteel een groot probleem. Het wordt soms ingezet als een middel voor mensen om hun zin te krijgen, maar meestal ontstaat het uit verwarring. Wanneer mensen niet weten wat hen te wachten staat, kan dit leiden tot frustratie en agressie. Meestal zijn het de patiënten en hun naasten die agressief zijn, niet hun collega's. De zorg is al dun bezet, agressie tegen het personeel leidt tot mensen die stoppen. En dat is iets wat de zorg nu niet kan gebruiken.

Het was het doel om een animatie te maken om bewustwording te creëren en agressie te verminderen. Door met ervaringsdeskundigen te spreken, is gekozen voor een fotorealistische vormgeving als animatiestijl. Een animatie biedt een laagdrempelige manier om een zwaar beladen boodschap over te brengen en maakt het onderwerp persoonlijker.

Zorg zonder zorgen

Waarom?

Momenteel is de zorg al onderbezet. Tekorten aan personeel leiden ook tot een vermindering van de kwaliteit van de zorg. Agressie tegen het personeel draagt bij aan deze onderbezetting, een probleem dat graag voorkomen wordt.

Hoe?

Door een animatie te maken die veelvoorkomende frustratiepunten aankaart en vervolgens uitlegt waarom deze situaties zo zijn, is het de bedoeling bewustwording te creëren over deze situaties. Als mensen weten waar ze aan toe zijn en begrijpen waarom een situatie is zoals die is, zullen ze minder snel voor verrassingen komen te staan. Door deze verrassingen weg te nemen, worden mensen minder snel overrompeld, raken ze minder snel gefrustreerd en vindt er dus ook minder snel agressie plaats. Voor de best haalbare resultaten is deze animatie ook in het Amphia ziekenhuis te Breda afgespeeld.

Wat?

De animatie heeft een fotocollage-stijl. Het is een serieus onderwerp en zo komt die boodschap beter over. Door het gebruik van afbeeldingen van mensen kunnen kijkers zich beter inleven. Kleuren worden gebruikt om de aandacht op specifieke punten te richten. De informatie wordt in korte, duidelijke zinnen gepresenteerd om overbodig leeswerk te vermijden, en in een groot lettertype zodat het van veraf leesbaar is, vooral omdat de animatie in een ziekenhuis op verder weg hangende schermen wordt getoond. Er wordt geen gebruik gemaakt van voice-over of geluid, omdat dit hinderlijk kan zijn voor wachtende mensen en de beschikbare ziekenhuis schermen geen geluid gebruiken.