ZORG voor de zorg

by Melissa van Haasteren

Hoe kan ik door middel van een beleving, agressie binnen de zorg aankaarten, zodanig dat het een emotionele impact heeft op (toekomstige) patiënten?

Empathie | Beleving | Agressie | Zorg | 2024

Geweld binnen de zorg is een maatschappelijk probleem wat al jaren aan de hand is. Bijna iedereen weet er vanaf maar schuift het weg omdat ‘’het bij het vak hoort.’’ Nu is het zo dat 92% van de zorgmedewerkers te maken heeft gehad met agressie en/of geweld, en daardoor 200.000 mensen de zorgsector uit willen. Het personeelstekort gaat hierdoor alleen maar oplopen.

Verhuftering

Nederland staat nummer 1 binnen Europa als het gaat om geweld naar werknemers toe. Wij zijn met ons kikkerlandje erg agressief ingesteld naar klantenservice toe en hebben weinig geduld. Onze directe aard helpt daar natuurlijk ook niet bij. De zorgsector wordt hier het meest door getroffen. Van de top 5 banen waar het meeste agressie in voorkomt, komen 4 uit de zorg.
Mensen zetten doelbewust geweld in om te krijgen wat ze willen, en het werkt. Medewerkers hebben geen zin in gezeik en geven de mensen maar waar ze om eisen. Ze willen het conflict zo snel mogelijk uit. Als het werkt, waarom zou je er dan mee stoppen?
Terwijl de incidenten oplopen, neemt het aantal aangiftes juist af. Mensen durven geen aangifte te doen omdat dit binnen de zorg niet anoniem kan. Aangifte doen is een hele drempel waar veel mensen niet overheen willen. Het kost te veel gedoe, waar je geen tijd en energie in wilt steken. Ook worden mensen bedreigd en opgezocht en kan dit door aangifte te doen alleen maar uit de hand lopen.

Concept

Om mensen in te laten zien wat er allemaal op een dag kan gebeuren binnen de zorg, heb ik een beleving ontworpen door middel van audio en een wandelroute. In de audio hoor je het verhaal van Nina, een zorgmedewerkster. Je volgt haar door haar werkdag heen, hoort haar gedachtes en de gesprekken die zij heeft met patiënten en collega’s. De incidenten die zij meemaakt gaan van kwaad tot erger en geven inzicht in de ernst van het probleem. De audio is gekoppeld aan verschillende locaties binnen het ziekenhuis, zodat je echt meegenomen wordt in het verhaal. Je hebt letterlijk een beeld bij wat er gebeurt.

Resultaten

In het Amphia Ziekenhuis in Breda heb ik mijn project mogen uitvoeren. Dit heb ik gedaan door mijn eigen testpersonen mee te nemen. Alle personen waren verbaast van de verhalen die ze hoorde. ‘’Dit zijn toch geen echte verhalen?’’ vroeg iemand geshockeerd. Helaas is alles gebaseerd op echte gebeurtenissen die ik heb gehoord tijdens interviews, of heb gevonden tijdens mijn deskresearch. Aan het eind van de beleving konden ze een persoonlijk bericht opnemen voor Nina. Daar kwamen motiverende woorden uit, wat liet blijken dat de verhalen echt wat met ze deden.

Bronnen

- ''Jij moet je bek houden!'' - Caroline Koetsenruijter

- ''Het agressie paradijs'' - Caroline Koetsenruijter