We recyclen onszelf dood

by Ninke Freijser

Hoe kan ik consumenten bewust maken van de impact die microplastic heeft in de voedselketen zodanig dat zij tot milieu bewuster handelen aangezet worden?

Milieu | Duurzaamheid | Dierenwelzijn

Wat gebeurt er eigenlijk met de supermarktproducten die overblijven? Of de verkeerd gelabelde producten uit fabrieken? De producten die niet voldoen aan onze hoge standaarden? Al dit overschot wordt gerecycled tot veevoer. Dit lijkt op een goed idee, maar wat in realiteit echter extreme gevolgen heeft.

Onderzoek en doelgroep

Uit onderzoek is gebleken dat een groot deel van de supermarktproducten wordt weggegooid. Om verspilling te voorkomen, worden deze producten vaak gerecycled tot veevoer. Echter, deze recycle cyclus draagt bij aan een ernstig probleem: plasticvervuiling in de voedselketen. Producten die niet aan onze hoge kwaliteitsnormen voldoen, worden samen met hun verpakkingen vermalen tot veevoer. Het gevolg? Een volwassen varken krijgt dagelijks een hoeveelheid plastic binnen die gelijkstaat aan een creditcard. Dit brengt veel gezondheidsrisico’s mee voor de veedieren maar ook voor ons. Wij eten veel dierlijke materialen maar hergebruiken ook bijvoorbeeld ontlasting voor de mest in de landbouw industrie. Wat dus leidt dat er plastic in ons eten en het milieu terecht komt, wat ernstige gevolgen heeft op het welzijn van ons en de wereld.

Aan de hand van de onderzoeksvraag "Hoe kan ik consumenten bewust maken van de impact die microplastic heeft in de voedselketen zodanig dat zij tot milieubewuster handelen aangezet worden?" ben ik verder onderzoek gaan doen. Uit de resultaten blijkt dat er een extreem gebrek aan bewustzijn is over deze problematiek. Om dit te veranderen, richt het onderzoek zich op consumenten, met name door hun kinderen te betrekken als schakel naar bredere bewustwording.

Conclusie

De conclusie van het onderzoek is duidelijk: voordat we verandering kunnen realiseren, moet er eerst bewustzijn worden gecreëerd. Alleen door consumenten te informeren, kunnen zij worden geactiveerd om bewustere en milieuvriendelijkere keuzes te maken. Dit is cruciaal om te voorkomen dat we onbedoeld plastic in onze voedselketen blijven introduceren onder het mom van recyclen. Als we dit niet snel aanpakken, recyclen we onszelf dood...

Concept

Als eindconcept heb ik een supermarkt spaaractie ontwikkeld, waarin consumenten speelgoed objecten ontvangen die de verborgen realiteit van plasticvervuiling in de voedselketen blootleggen. De objecten zijn op eerste aanzicht niet opmerkelijk, ze visualiseren de 6 verschillende stappen die de recycle cycles doormaakt. Via Artivive, een app die kunstwerken tot leven brengt, worden de schijnbaar onschuldige speelgoed objecten tot leven gebracht, waardoor de ernst van de situatie wordt onthuld. Deze eerder ontzichtbare laag laat zien wat er daadwerkelijk gebeurt en hoe wij plastic toevoegen aan onze voedselketen.

Prototype kaartjes