Vrikkel

by Dian Koomans

Hoe kan ik een product ontwerpen dat verbeeldingskracht bij kinderen in het basisonderwijs stimuleert en de leerkracht ondersteunt door het bieden van handvatten?

Verbeeldingskracht | Basisonderwijs | Kinderen | 2024

Als kleuter deed je niets liever dan tekenen. Het papier vulde zich snel met de meest fantasierijke ideeën. Wat je toen had, was verbeeldingskracht. Helaas verdwijnt deze waardevolle kracht heel snel, meestal rond groep 3 of 4 van de basisschool. Dit komt doordat scholen de verbeeldingskracht remmen. Voor het vrije is geen ruimte; scholen richten zich voornamelijk op efficiëntie en prestatie, en dat is jammer. Want met een goed ontwikkelde verbeeldingskracht heb je een sterk probleemoplossend vermogen. En hoe belangrijk is dat wel niet voor het verdere leven van het kind?




Het onderzoek

Verbeeldingskracht stond centraal in dit onderzoek. Aan de hand van de onderzoeksvraag: 'Hoe kan ik een product ontwerpen dat verbeeldingskracht bij kinderen in het basisonderwijs stimuleert en de leerkracht ondersteunt door het bieden van handvatten?' is gezocht naar een passende manier om verbeeldingskracht in het onderwijs te brengen. Daarnaast was het belangrijk om de volgende vraag mee te nemen: 'Hoe kan ik als ontwerper een tussenweg vinden om tegemoet te komen aan de behoeften van leerkrachten, terwijl ik ook mijn eigen visie als ontwerper uitdraag?'



Eindproduct

Uit het onderzoek is een product ontstaan genaamd Vrikkel. Vrikkel is een belevingsreis waarin het prikkelen van de verbeeldingskracht bij kinderen van groep 3 centraal staat. Aan de hand van fysiek en digitaal materiaal stapt de leerkracht samen met de klas in de wonderbaarlijke wereld van Vrikkel.

Met behulp van de app voor op het digibord gaan de kinderen nadenken over de bijzondere wereld waarin Vrikkel leeft. Hoe ziet de wereld eruit? Wat voor vreemd dier leeft er in deze wereld? In wat voor huis woont Vrikkel?

Door gebruik te maken van fysieke materialen zoals de 'Vrikkel Kaarten' wordt ook de leerkracht uitgedaagd om de verbeelding te gebruiken. Want hoe leuk is het om als leerkracht je samen met de klas te laten prikkelen in de verbeelding?!

"Dit is echt super leuk! Zou ik het nog eens mogen
lenen om de andere belevingen te doen?"

- Dorine, leerkracht groep 3




Toekomstperspectief

Vrikkel is gemaakt voor groep 3 van het basisonderwijs. Idealiter zou de belevingsreis van Vrikkel elk jaar aan bod moeten komen. Hierbij zou Vrikkel elk jaar een andere vorm kunnen aannemen met een andere naam. Zo kan Vrikkel meegroeien van groep 3 naar de hogere klassen, zodat kinderen gedurende hun hele basisschooltijd bezig zijn met verbeeldingskracht.

In de meest gunstige situatie zullen de tien lessen waaruit Vrikkel nu bestaat, uitgebreid worden naar meerdere lessen, zodat het wellicht niet één keer per maand, maar wekelijks aan bod komt. Op deze manier kan met meer zekerheid worden gewaarborgd dat de verbeeldingskracht bij kinderen behouden blijft.