The invisible threat: The reference man
Hoe kan ik als ontwerper via een VR-ervaring vrouwen bewust maken van de gevolgen van ‘The reference man’, hen verenigen en aansporen tot actie?
Hoewel er veel vooruitgang is geboekt op het gebied van feminisme, blijken er nog steeds veel ontwerpen te zijn die voornamelijk voor en door mannen zijn gemaakt. Vandaag de dag is onze samenleving nog steeds gebaseerd op de standaard man: ‘The reference man’. Dit heeft veel grote en kleine gevolgen voor vrouwen. Deze gevolgen variëren van irritant tot potentieel levensbedreigend. Dit onderzoek richt zich op hoe een VR-ervaring vrouwen bewust kan maken van de impact van ‘The reference man’, hen kan verenigen en aansporen tot actie.
Deskresearch
Voor dit onderzoek is er begonnen met het doen van deskresearch. Er is onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van VR en 'The reference man'.
The reference man
"The Reference Man" is een standaard die gebruikt wordt in verschillende aspecten van onze samenleving, gebaseerd op een cisgender blanke man van 1,80 meter lang en 70 kg. Dit model domineert medische zorg, werkplekken, en dagelijkse voorwerpen, wat nadelige gevolgen heeft voor vrouwen die niet aan deze standaard voldoen.
Zorg Medische diagnoses en behandelingen zijn vaak afgestemd op mannen, wat leidt tot verkeerde diagnoses en behandelingen bij vrouwen. Vrouwen krijgen vaak te maken met vertraagde diagnoses bij aandoeningen zoals endometriose en ervaren meer bijwerkingen van medicijnen die oorspronkelijk op mannen zijn getest. Ook de symptomen van ziekten zoals een herseninfarct verschillen tussen mannen en vrouwen, maar worden niet altijd herkend omdat het onderzoek voornamelijk op mannen is gericht.
Werk Op de werkvloer zijn er veel obstakels voor vrouwen. Kantooromgevingen zijn ingesteld op de man, wat betreft temperatuur en ergonomie. Vrouwen verrichten meer onbetaald werk en ervaren meer stress, wat leidt tot gezondheidsproblemen. Pensioenregelingen zijn ook afgestemd op mannen, waardoor vrouwen financieel benadeeld worden. Bovendien ontbreken faciliteiten zoals kinderopvang op werkplekken vaak, wat vrouwen extra belast. De academische wereld en selectieprocedures zijn ook in het voordeel van mannen, waardoor vrouwen minder kansen krijgen.
Dagelijks Leven Veel dagelijkse gebruiksvoorwerpen zijn ontworpen voor mannen, zoals auto's en telefoons. Auto's zijn niet veilig voor vrouwen omdat de crash tests voornamelijk met mannelijke dummy’s worden uitgevoerd. Ook zijn telefoons vaak te groot voor vrouwenhanden en broeken van vrouwen hebben te kleine zakken. Andere voorwerpen zoals gereedschap en meubels zijn ook ontworpen voor mannen, waardoor vrouwen moeite hebben met het gebruik ervan.
De VR-experience over "The Reference Man" benadrukt de noodzaak van meer inclusieve ontwerpen en onderzoeksmodellen die rekening houden met vrouwen, om zo een meer gelijke en veilige samenleving te creëren.


Prototypes
Na het doen van deskresearch zijn er verschillende prototypes ontwikkeld:
Prototype 1: Een interactief verhaal dat bewustzijn creëert over ongelijkheid in de maatschappij, waarbij de speler verschillende scenario's doorloopt afhankelijk van hun keuze om een man of een vrouw te zijn.
Prototype 2: Een verbeterde versie van prototype 1, dit is een interactieve VR-ervaring waarin de gebruiker de normale dag van een zelf gekozen vrouwelijk personage ervaart, inclusief verschillende obstakels tijdens challenges.
Prototype 3 (nieuw concept): Na het testen van prototype 2 is er een nieuw concept ontwikkeld met de nadruk op een documentaire vorm van de VR-ervaring, in plaats van het gebruik van illustraties.
Website prototype 1: Een prototype voor de website bij de VR-ervaring om een 'call to action' te creëren bij de gebruikers.
Website prototype 2: De eerste versie van de website is verder uitgewerkt en verbeterd in een tweede prototype.
Na het testen is er per prototype feedback opgehaald en gebruikt om de prototypes te verbeteren. Uiteindelijk is prototype 3 uitgewerkt tot het hifi-prototype.

Uitwerking eindwerk
Maakproces
Script en Storyboard: Het script volgt een dag in het leven van Liv, een bouwvakker die obstakels ervaart door mannelijke standaarden in haar werk en dagelijkse leven. Het script werd getest, aangepast met voice-overs voor duidelijkheid, en uitgebreid met realistische verhalen. Character Design: Het hoofdpersonage Liv, een 25-jarige bouwvakker, ervaart problemen met haar werkuitrusting en medische klachten, illustrerend hoe 'The Reference Man' haar dagelijks leven beïnvloedt. Filmen en Editen: Na het uitwerken van het script en storyboard werden locaties en props geregeld en werd gefilmd met een VR-camera. Tijdens het editen werden de lijnanimaties en geluidsontwerp gemaakt.
Testen en Resultaten
De VR-ervaring werd getest door vrouwen, die het concept duidelijk en de boodschap krachtig vonden. Meer dan de helft voelde zich gemotiveerd om hun eigen ervaringen te delen na het zien van de VR-ervaring, wat het doel van bewustwording en actie bereikt.
Conclusie
Door middel van het ontwerpen van een VR-ervaring waarin de verhalen van verschillende vrouwen worden gedeeld die slachtoffer zijn van de gevolgen van ‘The reference man’ werd het doel van de VR behaald. Door de verhalen werden vrouwen bewust van alle problemen rondom ‘The reference man’. Ook al wisten de meeste vrouwen al wel wat af van dit probleem werd er bij alle vrouwen een nieuw stuk informatie gedeeld waarvan ze zich eerder niet bewust waren. Ook is het doel bereikt om vrouwen in actie te laten komen. De website die is ontwikkeld naast de VR-ervaring maakt het makkelijker voor vrouwen om tot actie te komen en geeft de vrouwen de mogelijkheid hun ervaringen te delen. Doordat ze deze ervaringen delen wordt het gevoel van een community gecreëerd.
Nu zijn er wel nog dingen die verbeterd kunnen worden binnen het prototype die uitgewerkt zouden kunnen worden in een latere versie van het ontwerp. Zo is het de bedoeling dat de gedeelde verhalen van de vrouwen voorkomen in de VR-ervaring zelf. Dit creëert een interactiever ontwerp en zo voelt het meer alsof je als vrouw iets bedraagt aan de movement.
In conclusie is het prototype succesvol gebleken via de VR-ervaring, waarbij het doel is bereikt om vrouwen bewust te maken, te verenigen en aan te sporen tot actie.

Eindwerk
VR-ervaring / website
Het hifi-prototype is een VR-ervaring die genderongelijkheid belicht door het dagelijks leven van een vrouw te volgen. De vrouw wordt gevolgd door een onzichtbare gloeiende lijn die objecten ‘omlijnt’ waarin ‘The reference man’ verstopt zit. ‘The reference man’ is het concept dat alles in onze maatschappij gemaakt is voor en door de man. Terwijl het vrouwelijke hoofdpersonage obstakels tegenkomt, horen gebruikers verhalen van vrouwen die uitleggen hoe deze ontwerpen hun leven beïnvloeden. De vrouw overleeft uiteindelijk een auto-ongeluk niet, wat benadrukt dat auto’s voor mannen zijn ontworpen. De bijbehorende website laat vrouwen hun ervaringen delen.
Doelgroep / doel
De VR-ervaring is bedoeld voor vrouwen. Vrouwen die zelf ervaringen hebben meegemaakt als gevolg van ‘The reference man’ maar ook vrouwen die zich niet bewust zijn van hoe groot het probleem is. Het doel is om deze vrouwen bewust te maken van het probleem genaamd ‘The reference man’. Het probleem dat de man nog steeds als referentie wordt gebruikt wat grote gevolgen kan hebben voor vrouwen. Het doel van de VR-ervaring is naast het bewust maken van vrouwen ook hun verenigen en aansporen tot actie om zo een movement / community te creëren. Dit wordt bereikt door de website die bij het hifi-prototype hoort en is ontwikkeld. Op de website kunnen vrouwen hun eigen verhalen en ervaringen delen, en de verhalen van andere vrouwen lezen. Door de andere verhalen te lezen worden ze zich ook bewust dat ze niet de enige zijn met sommige problemen en dat het niet aan hen ligt. Doordat er steeds meer verhalen worden gedeeld ontstaat het gevoel van een community en zullen meer vrouwen hun verhaal delen. De VR-ervaring kan ook door mannen ervaren worden met als doel hun ook bewust te maken van het probleem.


