TeamUp
Hoe kan ik doormiddel van een ontwerp sociaal eenzame jongeren helpen meer verbonden te voelen?
Sociale eenzaamheid onder jongeren is groeiend probleem. Het helpen van eenzame jongeren is niet alleen in het belang van de jongeren in kwestie, maar ook in het belang van de samenleving in zijn geheel. Als hulpmiddel voor sociaal eenzame jongeren heb ik een app ontworpen. De app begeleidt je empathisch door verschillende vormen van 'verbinding door beweging'. Door het gebruik van gamificatie wordt het gebruiken van de app, en het verbinden met anderen, laagdrempeliger gemaakt.
Sociale eenzaamheid
Eenzaamheid is een lastig en veelzijdig begrip dat veel verschillende oorzaken kan hebben. Het is niet te verwarren met 'alleen zijn'. Je kan je in gezelschap van anderen nog steeds eenzaam voelen. De verwarring tussen eenzaamheid en alleen zijn komt vaak voor, maar deze begrippen zijn niet hetzelfde. Alleen zijn is een fysieke staat, terwijl eenzaamheid een emotionele ervaring is.
Eenzaamheid kan zich op verschilllende manieren uiten. De gevolgen verschillen per persoon. Sociale eenzaamheid heeft veel te maken met de verwachtingen van iemand over de hoeveelheid en kwaliteit van verbindingen. Oorzaken hiervan zijn vaak ook verschillend.
Sport heeft een negatieve terugkoppeling met eenzaamheid. Wat betekent dat mensen die niet sporten vaak sneller eenzaam worden, en andersom. Door beweging als middel te gebruiken, kan de hoeveelheid en kwaliteit van verbindingen verbeterd worden.

Film
Als filmmaker probeerde ik met mijn eerste prototype het gevoel van een eenzame jongere over te brengen. Hiermee was het doel om de mensen om de doelgroep heen te motiveren iets voor eenzame jongeren te doen. Ondanks de film goed ontvangen werd, bereikte het niet het beoogte doel. Daarnaast is het belangrijk om de eenzame jongeren zelf te motiveren om te verbinden, zodat zij hun sociale vaardigheden trainen.
TeamUp
De app TeamUp is ontworpen om sociaal eenzame jongeren te helpen op een laagdrempelige manier met elkaar te verbinden. In de app wordt je begeleidt door Buddy, een empathische robot. Samen kun je verschillende verbind hulpmiddelen gebruiken. Zoals het trainen van eigen sociale vaardigheden, groepsactiviteiten en persoonlijke activiteiten. Via de app leert de gebruiker op een 'gegamificeerde' manier mensen kennen en verbinden.
De activiteiten in de app zijn ontworpen in een geleidelijk uitdagendere manier. Op deze manier kan de gebruiker op een lagere stap beginnen en op eigen tempo verbindingen opbouwen. Ondertussen wordt de gebruiker doormiddel van gamificatie en positieve bekrachting gemotiveerd om door te gaan en te groeien.
Om het ontwerp op de doelgroep te richten moet er met verschillende dingen rekenening gehouden worden. Zo moet de gebruiker vrij zijn om dingen wel of niet te doen en de drempel hiervan laag liggen. Drempels zijn bijvoorbeeld het sturen van een berichtje of angst voor afwijzing. Ook speelt anonimiteit een rol en moet zelfvertrouwen gestimuleert worden. Door hier rekening mee te houden tijdens het ontwerpen en itereren voelt de doelgroep zich vertouwt tijdens het gebruik van de app.





