Solo travel buddy

by Mats Verlinden

Hoe kan een digital human solo backpackers ondersteunen bij het plannen van hun reis zodat angst voor eenzaamheid verminderd en hun algehele reiservaring beter wordt?

Digitalhumans, Reizen, Eenzaamheid

Het doel van dit afstudeerproject was om te onderzoeken hoe een digital human de reiservaring van solo-backpackers kan verbeteren door het plannen van hun reis makkelijker te maken en de angst voor eenzaamheid te verminderen. Dit project is ontstaan vanuit mijn persoonlijke passie voor reizen en mijn technische achtergrond in digital humans.

Positionering

De afgelopen 4 jaar heb ik mij ontwikkeld als een technisch ontwerper. Ik ben sinds jong af aan al geïnteresseerd geweest in nieuwe technologieën en ben met diezelfde reden mij gaan verdiepen in A.I.

Vanwege mijn passie voor reizen en mijn interesse in technologie ben ik dit project gestart. Als ervaren reiziger, ben ik me bewust van de uitdagingen van solo reizen, vooral het gevoel van eenzaamheid en de complexiteit van reisplanning.

Ik begrijp zowel de technische mogelijkheden van AI als de emotionele behoeften van solo-reizigers.
Dit stelt me in staat om een oplossing te maken die niet alleen functioneel is, maar ook empathisch en ondersteunend. Mijn ervaring met digital humans heeft me geholpen om een gepersonaliseerde reisassistent te ontwikkelen die praktische hulp en sociaal comfort kan bieden.

Waarom een digital human?

Ik heb gekozen voor digital humans omdat ik tijdens mijn minor de waarde van deze technologie heb ontdekt. Gedurende een half jaar heb ik me verdiept in hun toepassingen, voordelen en de ethische vraagstukken. Digital humans zijn ontworpen om menselijke interactie na te bootsen, wat belangrijk is omdat mensen sociale wezens zijn en baat hebben bij menselijke gesprekken. Dit voelt persoonlijker, zorgt voor meer betrokkenheid en maakt sympathie mogelijk.

Hoewel ze echte menselijke interactie niet vervangen, verbeteren digital humans de interactie tussen mens en computer door de positieve aspecten van menselijke communicatie te behouden. De voordelen van een A.I. zijn onder andere 24/7 beschikbaarheid, draagbaarheid via telefoon, uitgebreide kennis, gepersonaliseerde antwoorden en communicatie in alle talen. Daarnaast zijn ze een betaalbare oplossing voor bedrijven.

Hoe werkt de buddy?

Bij het maken van een account antwoord je op een paar vragen over jouw persoonlijkheid. Wat voor soort reizen heeft je voorkeur? Hoe sociaal ben je tijdens het reizen? Deze antwoorden worden opgeslagen en onthouden waardoor de assistent jou gepersonaliseerde berichten kan sturen. Er zijn tientallen assistenten met allemaal een eigen persoonlijkheid, maar alleen de beste 2 worden aan jou voorgesteld gebaseerd op je persoonlijkheid.

Bij het eerste gesprek met de assistent zal het zich voorstellen. Het praat altijd op een comfortabele manier en wilt jou op je gemak stellen. Je kunt alles vragen, maar de focus ligt natuurlijk op het reizen zelf. Waar ga je heen? wil je nog belangrijke wetten weten voordat je vertrekt? De assistent zal een pro-actieve houding aannemen waardoor je snel een gesprek voert en het niet zo statisch is zoals soortgelijke chatbots. Ben je nog thuis en heb je niet veel gepland? Dan zal het kunnen voorstellen om activiteiten en overnachtingen te boeken of bekijken. Ben je onderweg? Dan houdt het rekening met de tijd, het weer, de locatie en jou wensen. Zo kan het voorstellen om een kookworkshop te doen omdat het buiten regent en er een leuke workshop in de buurt zit.

Om uiteindelijk te helpen met de (angst voor) eenzaamheid zal de assistent altijd gefocust blijven op het maken van nieuwe connecties. Wanneer je bijvoorbeeld de kookworkshop wilt doen, zal er voorgesteld worden om andere reizigers te zoeken die hier ook geïnteresseerd in zijn. Deze reiziger zal gematched worden met de zelfde soort persoonlijkheid als jou, waardoor de kans groot is dat er een klik zal ontstaan.

Wanneer de match is gemaakt krijg je de naam, instagram en een korte introductie door de assistent. De assistent zal vertellen wat het weet over deze persoon en jou aanmoedigen om hen te benaderen via instagram. Ook zal het helpen met de eerste stap zetten, omdat ik heb ondervonden dat dat erg lastig kan zijn. Er zullen tips worden gegeven over benaderen van vreemden en ook voorstellen worden gedaan wat het eerste bericht kan zijn.

Door het maken van een connectie kunnen de reizigers samen praten over leuke activiteiten, wat je wel of juist niet moet doen, goede restaurants en ga zo maar door. Maar ze kunnen natuurlijk ook samen gaan plannen om elkaar daadwerkelijk te ontmoeten, waardoor de reis niet eenzaam zal zijn.

Conclusie

Tijdens dit project heb ik onderzocht hoe een digital human de reiservaring van solo-backpackers kan verbeteren door persoonlijke aanraders te geven en de angst voor eenzaamheid te verminderen. Doormiddel van deskresearch, enquêtes, interviews en experimenten heb ik inzicht gekregen in de uitdagingen en behoeften van solo-reizigers.

Belangrijke conclusies uit onderzoek toonden aan dat de angst voor eenzaamheid vaak vóór de reis groter is dan tijdens de reis zelf. Het samenbrengen van reizigers en het aanmoedigen van sociale interacties bleek effectief om deze angst te verminderen. Gebruikers vonden dat het delen van ervaringen met andere reizigers hen geruststelde.

Het gebruik van digital humans in dit project biedt een gepersonaliseerde en empathische benadering, waarbij gebruikers op een gemakkelijke manier verbonden worden met andere reizigers. Door op maat gemaakte aanbevelingen en sociaal comfort te bieden, kan de digital human een belangrijke rol spelen in het verbeteren van de algehele reiservaring van solo-backpackers.

Dit project heeft niet alleen bevestigd dat eenzaamheid een belangrijk aandachtspunt is voor solo-reizigers, maar ook dat technologie een waardevolle rol kan spelen in het bieden van ondersteuning en het creëren van een gemeenschap. Toekomstige stappen zouden kunnen bestaan uit het verder ontwikkelen van de interacties van de digital human en het uitbreiden van de functionaliteiten om een nog betere reiservaring te bieden.