Polarisatie: The Game

by Hauke Boer & Amine Airad

“In hoeverre kunnen wij mensen zich bewustmaken van hoe ze gepolariseerd zijn geraakt, zodanig dat ze de discussie erover aan willen gaan?”

Game | Human | Tech | Simulation | 2024 |

Aanleiding

Het is een apart verschijnsel om mensen uit elkaar te zien gaan omdat ze het ene over iets denken omdat het andere beter is in de ander zijn ogen. We hebben dit allemaal in ons, als sociaal dier. Het niet luisteren is een cruciaal aspect van de samenleving als geheel en is onze aanleiding tot dit project. Als vrienden willen we over bepaalde onderwerpen niet praten omdat we weten dat de ander het er niet mee eens is, en we graag het conflict willen vermijden. Als er dan toch een polariserend onderwerp opkomt, kan er geen harmonie met elkaar kan gevonden worden. Het aanduiden van hoe mensen gepolariseerd zijn geraakt en het terugbrengen van discussie is het doel van dit project.

*In game niet echt

Waarom deden we dit?

Polarisatie is de laatste jaren steeds extremer geworden. Door sociale media is het steeds makkelijker om meningen te lezen van de ene, en die van de ander te ontwijken. Zo wordt discussie die nuance zou moeten bieden, uit de weg gegaan. Zonder nuance komen meningen alleen maar verder uit elkaar te staan. Op social media wordt de gebruiker constant uitgedaagd om mee te gaan in de mening van de meest vocale. Vaak is dat de extreemste. Dit zorgt voor een neerwaartse spiraal die alleen maar dieper schijnt te dalen. Dit effect proberen we in rap tempo zichtbaar te maken in het spel, waardoor de gebruiker zich na het meemaken van het verhaal zich bewust wordt van de oorzaak en gevolgen van polarisatie, om zo zich ertegen te kunnen verzetten en juist de discussie met anderen aan te wakkeren.

[1]¹M. Mitchell Waldrop, “Modeling the power of polarization”, 8 september 2021, https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.2114484118

Wat speel je?

We hebben een arcadekast gebouwd waaraan twee spelers kunnen gaan staan om tegenover elkaar geplaatst te worden in een simulatie van een hypothetische wereld. In de wereld spelen maatschappelijke problemen af die in de toekomst zouden kunnen gaan spelen. Er is een nieuw probleem aan de hand waar de gebruiker nog geen uitgesproken mening over heeft. Aan de ene kant van het probleem staan er mensen die drastische veranderingen in het systeem proberen aan te brengen om zo snel mogelijk het probleem op te lossen, koste wat het kost. Daar tegenover staan er mensen die op zoek willen  naar oplossingen, maar niet ten koste van de stabiliteit van het land. De spelers kunnen met allerlei karakters interacteren die hen de situatie vanuit hun perspectief uitleggen. Elk antwoord heeft impact. De spelers beginnen beide met een grijze tint, wat staat voor neutraliteit. Andere karakters hebben verschillende gradaties van felheid richting één van twee tegenover elkaar staande kleuren, welke beide staan voor de verschillende kanten die ze hebben gekozen ten opzichte van het probleem.

Als er genoeg vragen beantwoord zijn stapelen die kleuren zich op en wordt de speler feller, afhankelijk van de gekozen antwoorden. Het doel is om beide spelers compleet tegenover elkaar te zetten in hun kleur, terwijl ze in de wereld naar elkaar toe bewegen en uiteindelijk elkaar tegenkomen. Ze zien dat ze van elkaar verschillen en moeten zich ineens gaan verantwoorden naar elkaar.

Bronvermelding

¹M. Mitchell Waldrop, “Modeling the power of polarization”, 8 september 2021, https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.2114484118