Playful Talking

by Tim Hehewerth

Hoe kunnen we de overstap tussen tweehuishoudens voor kinderen van gescheiden ouders tussen de acht en twaalf jaar beter laten verlopen, zodat we kunnen zorgen voor een betere ervaring voor het kind?

Human Design | Scheiding | 2024

onderwerp

In mijn jongere jaren heb ik zelf veel moeite gehad met de wisseling tussen twee huishoudens na de scheiding van mijn ouders. Mijn ouders zijn uit elkaar gegaan toen ik drie jaar oud was, maar vooral de wisseling tussen de twee werelden vond ik vanaf mijn achtste levensjaar enorm lastig.

Binnen mijn afstudeeronderzoek wilde ik graag onderzoeken of meer kinderen hier last van hadden, waar dit probleem vandaan is gekomen en of er iets is wat we hiertegen kunnen doen. Mijn onderzoeksvraag is hierbij: Hoe kunnen we de overstap tussen twee huishoudens voor kinderen van gescheiden ouders tussen de acht en twaalf jaar beter laten verlopen, zodat we kunnen zorgen voor een betere ervaring voor het kind?

mijn doelgroep

Binnen mijn onderzoek focus ik me op kinderen tussen de acht en twaalf jaar. Volgens ontwikkelingspsycholoog Jean Piaget kunnen we het kind zijn verdelen in vier periodes [1.], waarbij ik me focus op het concreet-operationele denken (7-12 jaar). Vanaf deze leeftijd gaan kinderen zich meer egocentrisch neerzetten in de wereld en gaan ze relationele principes beter begrijpen. Ze gaan zich meer bezighouden met sociale relaties. Het belangrijkste element binnen deze fase is dat ze de contextuele situatie van hun omgeving beter gaan begrijpen en daarom zich ook meer kunnen gaan afzetten tegen keuzes die ouders maken.

positionering

Binnen mijn onderzoek heb ik gesprekken gehad met kindercoaches. Deze kindercoaches staan in contact met kinderen om samen met deze kinderen naar oplossingen te zoeken die het kind ervaart. Deze kindercoaches hebben hierdoor een goed beeld wat het kind denkt en voelt en ik wilde graag kijken of we via deze weg meer informatie over de kinderen kunnen krijgen.

Een van de belangrijkste oplossingen die de kindercoaches geven is om altijd met het kind in gesprek te blijven gaan. Communiceren met het kind kan lastig zijn omdat het kind last heeft van het loyaliteitsconflict. [2.] Binnen dit loyaliteitsconflict zal het kind altijd eerlijk zijn tegen beide ouders omdat ze bang zijn de ouder te kwetsen. Daarnaast is het een kenmerk van deze leeftijd dat de kinderen heel moeilijk de emoties woordelijk kunnen uiten en hierbij eerlijk kunnen zeggen wat ze willen. Het kind blijft door deze twee kenmerken vaak met woede in het lichaam zitten die er op externe manieren uitkomen, zoals het slecht presteren op school, het niet goed kunnen slapen of een grote woede binnen het huishouden.

Aan de andere kant van het spectrum hebben we de kunst- en speltherapie, die veel wordt gebruikt door coaches. Deze kunst- en speltherapie was voor mij als ontwerper lastig in een relatief korte tijd onder de knie te krijgen en daarom heb ik gekozen voor een middenweg: playful talking.

Met playful talking probeer ik het kind op een non-verbale manier met de ouder te laten communiceren, om zo voor een betere ervaring voor het kind te zorgen. Hierbij is de expressie van het kind heel belangrijk, waarbij het volledig eerlijk kan zijn en hiermee de baas is binnen de keuzes die het wil maken.

mijn ontwerp

Mijn ontwerp is een tool waarbij het kind door middel van planning en expressie zijn dagen bij beide ouders in kan delen. Door middel van activiteitenkaarten kan het kind uitdragen wat het graag in de komende dagen wil doen en door middel van reflectie kan het kind uitspreken voor zichzelf hoe hij deze activiteit vond. De tool staat in beide slaapkamers van het kind en is enkel van het kind alleen. Voor de ouder is de taak om het kind te ondersteunen op de best mogelijke manier. Hoe dit is kan de ouder lezen in de folder.

Activiteiten die het kind niet meer wil doen kan het in een kluis stoppen om hier even niet meer naar te kijken. Deze kaarten zijn hier gestopt om, wanneer het kind het wilt, in de toekomst er weer uit te halen. Daarnaast zijn er activiteitenkaarten die het kind zelf in kan vullen. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat het kind hier behoefte aan heeft. De scheiding is al lastig genoeg en daarom wil ik met mijn project proberen de wisseling zo mooi en makkelijk mogelijk te maken.

Naast de kast en de activiteitkaarten is er voor het kind ook het reisbewijs: een handig boekje die het kind mee kan nemen tussen beide ouders. Het reisbewijs zorgt ervoor dat het kind bij kan houden welke activiteiten het bij beide ouders heeft gedaan, maar helpt ook te begrijpen hoe de tool werkt en hoezo het kind de tool kan gebruiken. Het is de bedoeling dat het reisbewijs de constante factor is tussen de ene plek en de andere plek en zorgt er zo voor dat beide ouders in verbinding staan met elkaar.

Voor de ouder is er een folder gemaakt die er voor moet zorgen dat de ouder beter begrijpt wat het concept is en hoe het werkt. Zo weet de ouder ook duidelijk wat zijn of haar rol is in het gehele proces. Het is belangrijk dat de ouder het kind zoveel mogelijk zijn of haar eigen ding laat doen, met hier en daar de sturing die nodig is. Op deze manier kan het project op de best mogelijke manier tot z’n recht komen.

Playful Talking kan op deze manier bijdragen aan twee belangrijke elementen voor het kind. De tool zal ervoor zorgen dat het kind de mogelijkheid krijgt om eigen activiteiten te plannen, wat ervoor zorgt dat de dagen bij beide ouders leuker zullen worden. Daarnaast zal het kind op deze manier mogelijk leren om expressie te tonen en zorgt de samenwerking tussen ouder en kind ervoor dat het kind makkelijker kan praten over zijn of haar wensen en behoeften. Dat is uiteindelijk waar Playful Talking om gaat.

[1.] Vygotsky, L. S., Rieber, R. W., & Hall, M. J. (1998). The Collected Works of L. S. Vygotsky, Vol. 5: Child Psychology. Child Psychology, 5. https://psycnet.apa.org/re- cord/1998-07207-000

[.2]Judex. (2021, 19 februari). Loyaliteitsconflicten bij kinderen met gescheiden ouders. https://www.judex.nl/rechtsgebied/familie-echtscheiding/columns/loyalite- itsconflicten-bij-kinderen-met-gescheiden-ouders/