Op weg naar duurzaamheid: De kracht van upcycling-communities
Hoe kan een community, gericht op upcyclen als alternatief voor fast fashion, verbinding, gemeenschapsgevoel en empowerment stimuleren, en bijdragen aan een duurzame modebeweging?
Stap in de duurzame toekomst van mode met Studio Ydo! Hier geven we oude kleding een nieuw leven en wordt er een modebeweging gestart. Ontdek de kracht van upcycling, waar creativiteit, empowerment en verbinding samenkomen. Laat je verrassen door de eindeloze mogelijkheden van duurzaamheid en zelfexpressie!
Probleemstelling
Mijn onderzoek richt zich op jonge vrouwen van 16 tot 25 jaar, voor wie fast fashion nog steeds een grote rol speelt. Door de komst van sociale media, is het voor bedrijven steeds makkelijker geworden om consumenten te beïnvloeden. Ze laten ons denken, bijvoorbeeld door middel van reclames, dat we iets tekort komen en dat hun items die tekortkoming vullen. Uit de documentaire, The Minimalists less is now, blijkt dat spullen de plaats innemen van de dingen die ons echt gelukkig maken. We denken vaak dat spullen de oplossing zijn, maar op het moment dat we alles zouden hebben wat we willen, merken we dat het, maar van korte duur is [1]. Dit komt door de dopamine en endorfine kick die je krijgt op het moment wanneer je iets koopt. Helaas is dat gevoel van korte duur en dat maakt het zo verslavend. Want we willen dat gevoel opnieuw ervaren. Een van die gevolgen is dat we spullen kopen die we niet nodig hebben [2].
Naast dat fast fashion de plaats inneemt van dingen die ons echt gelukkig maken, is de industrie een van de grootste milieuvervuilers ter wereld. Het probleem ontstond in de industriële revolutie in de 19e eeuw. Massaproductie werd mogelijk door mechanisatie. De kosten van de productie daalden waardoor de consumptie toenam. In de 20e eeuw werd fashion voor iedereen toegankelijk vanwege de betaalbare prijzen. Momenteel produceren we ongeveer 100-150 miljard kledingstukken per jaar, wat leidt tot een enorm textielafvalprobleem. Vaak belandt de kleding die jij doneert, in afvalbakken stopt of in een recyclebak gooit op stortplaatsen, zoals: de Katamanto markt in Ghana, de Dandora stortplaats of ergens in de woestijn. Doordat het kopen van kleding zo gemakkelijk is geworden, gooien we het sneller weg dan ooit [3].
De huidige mode-industrie zorgt voor overconsumptie, gericht op het behalen van winst, ook wel bekend als "consumptiemaatschappij". We worden vanuit allerlei hoeken beïnvloed door bedrijven die via reclames, sociale media, via de tv of in het echt. Of je het nu wilt of niet, het is makkelijker om met de stroom mee te gaan.

Positionering
Mijn passie voor dit onderzoek komt voort uit mijn eigen interesse in mode. Al van jongs af aan ben ik gefascineerd door mode en vind ik een unieke uitstraling belangrijk. Duurzaamheid speelt een grote rol in mijn leven, maar dat brengt een probleem met zich mee. Want mode is vaak gericht op heel korte trends, het wordt niet voor niets ‘fast’ fashion genoemd. Mijn vraag was dan ook: “Hoe zorg ik ervoor dat ik duurzame kleding kan dragen naar mijn eigen smaak”. Het leek me onmogelijk, totdat ik ontdekte wat er allemaal mogelijk is met upcyclen! Al met een paar aanpassingen maak je van oude kleding weer iets unieks. Het gevoel van trots en voldoening wanneer je iets zelf hebt gemaakt en ook, draagt, is euforisch. Daarom wil ik mijn kennis en passie delen en anderen inspireren om ook aan de slag te gaan. Empowerment staat hierbij centraal.
Doordat we zoveel beïnvloed worden door bedrijven en influencers, is het voor jonge vrouwen soms lastig om naar een duurzame oplossing voor mode te kijken. Daarom hoop ik zoveel mogelijk rolmodellen te kunnen creëren om meer mensen te enthousiasmeren, zodat zij in de toekomst duurzamere keuzes kunnen maken op het gebied van mode.
Studio Ydo
Volgens Natascha Bauwens, consumentenpsycholoog, blijkt dat wanneer we zelf iets maken, we er meer waarde aan toekennen. Dit wordt ook wel het IKEA-effect genoemd. Om ervoor te zorgen dat mensen minder snel nieuwe kleding kopen en meer waarde hechten aan hun kleding waardoor ze het vaker dragen en minder snel weggooien, moeten ze dus hun eigen kleding maken. [4] Helaas ontbreekt vaak de kennis waardoor ze de mogelijkheden niet hebben. Daarom is Studio Ydo opgericht, een community die als doel heeft om zich bezig te houden met het upcyclen van kleding en het overdragen van kennis. Hierbij wordt de kwaliteit van het item verhoogd. Omdat er geen nieuwe grondstoffen nodig zijn en er gebruik wordt gemaakt van bestaande stoffen of kleding.


Door een aantal basistechnieken te leren is er al heel veel mogelijk binnen het gebied van upcyclen. Iedereen kan het en dat is dan ook het doel van deze community. Empowerment uitstralen en laten zien dat je in staat bent om zelf unieke kleding te kunnen maken.
Door middel van fysieke evenementen leert de doelgroep hoe ze dit kunnen aanpakken, daarnaast inspireren en leren ze van elkaar. Naast de fysieke evenementen is er ook een online platform: “StudioYdo” op TikTok die jonge vrouwen laat enthousiasmeren om ook van oude kleding iets nieuw te maken. Het is de plek waar iedereen samen kan komen en elkaar kan helpen.
Toekomstperspectief
Op korte termijn is het doel om zoveel mogelijk jonge vrouwen te inspireren om hun eigen unieke kleding te maken. Daarnaast wordt er naar gestreefd een beweging te creëren waar rolmodellen het upcyclen promoten in plaats van enkel kleding. Dit zal niet alleen bijdragen aan een duurzamere mode-industrie, maar ook aan een cultuur van creativiteit, zelfexpressie en bewust consumeren.

Bronnen:
[1] Bedrock. (2020, June 23). Waarom we meer kopen dan we eigenlijk willen (en nodig hebben). BEDROCK. https://www.bedrock.nl/waarom-meer-kopen-dan-nodig/
[2] The Minimalists: Less Is Now (Film Netflix, 2021)
[3] Tentoonstelling Fashion for good
[4] Natascha. (2021, August 20). Het IKEA-effect: van werken naar waardering. Natascha Bauwens. https://nataschabauwens.nl/ikea-effect-uitleg/