MyData

by Rogier Hoogeveen

Hoe kan ik een ontwerp creëren dat jongeren in staat stelt om de risico’s van gegevensprivacy beter te begrijpen en hen aan te moedigen om proactive maatregelen te nemen om hun privacy te beschermen?

UI/UX | Data Privacy | Tech

MyData is jouw kennismaking met de wereld van digitale privacy. In deze interactieve webervaring word je meegenomen op een reis om te ontdekken hoe jouw data wordt verzameld, gevolgd en gebruikt. Door middel van snelle links naar handige tools om jouw privacy te verbeteren en games om je te leren over de gevolgen van tracking en consent, biedt MyData een complete leerervaring.

Probleemstelling

In de huidige digitale samenleving zijn jongeren constant online. In de opvoeding wordt verteld om niet met vreemden te praten, maar vervolgens krijgen ze wel een tablet of smartphone. Hierbij wordt het gesprek over privacy en databeheer vaak over het hoofd gezien of genegeerd, onder het mom van "ik heb niets te verbergen" of "daar kan je toch niks aan doen." Dit leidt ertoe dat jongeren onbewust hun eigendomsrecht over data afstaan en zich niet bewust zijn van de risico's en gevolgen van dataverzameling.

Design

MyData is een ontwerpoplossing die specifiek is ontwikkeld om het bewustzijn van jongeren over online privacy en dataverzameling te vergroten, en hen aan te moedigen om proactieve maatregelen te nemen om hun gegevens te beschermen. Door middel van gamification en praktische voorbeelden legt MyData complexe concepten zoals dataverzameling en toestemmingen op een toegankelijke manier uit.

Positionering

Als designer vind ik het bewust gebruiken van technologie belangrijk. Ik ben een voorstander van FOSS (Free and Open Source Software) en van het terugnemen van eigenschap over data. Bestaande websites gericht op educatie over data privacy zijn vaak vrij statisch. Met dit ontwerp wil ik jongeren empoweren door hen op een interactieve en toegankelijke manier te leren over de waarde van hun gegevens en hoe ze deze kunnen beschermen.

Onderzoek

Het onderzoek achter MyData richtte zich op het evalueren van de effectiviteit van deze interactieve benadering in vergelijking met traditionele educatieve methoden. Een kleine groep jongeren werd blootgesteld aan MyData, terwijl een andere groep een traditionele educatieve website over gegevensprivacy gebruikte. Door middel van pre- en post-surveys werd gemeten hoe goed de deelnemers de informatie begrepen en onthielden. Hoewel de onderzoeksgroep klein was, toonden de resultaten aan dat MyData effectiever was in het vergroten van het bewustzijn over de risico's van datadeling en in het bevorderen van actie om gegevensprivacy te beschermen bij jongeren.