MPOWER MBO
Hoe kan storytelling MBO-studenten helpen evenveel gehoord en gewaardeerd te voelen zoals HBO- en WO studenten, en zo hun eigenwaarde en trots op hun MBO-opleiding te vergroten?
MPower MBO is een innovatief project gericht op het versterken van de eigenwaarde van MBO-studenten door middel van storytelling en praktische tools. Het project beoogt MBO-docenten bewust te maken van de uitdagingen van hun studenten en hen te voorzien van middelen om de eigenwaarde te vergroten.
EXPLORATIE
Tijdens de verkenningsfase van MPower MBO werd een breed scala aan methoden gebruikt om diepgaande inzichten te verkrijgen in de uitdagingen waarmee MBO-studenten worden geconfronteerd. Naast cultural probes, enquêtes en co-creatie sessies met MBO-studenten zelf, werd ook het interview met Mirjam Engelkes, auteur van “Boost je eigen waarde”, ingezet. Uit de cultural probes bleek dat jongeren zich vaak vergelijken op basis van opleidingsniveau, wat leidde tot een specifieke focus op MBO-studenten, gezien het aantal voormalige MBO-studenten in de deelnemersgroep.
Co-creatie sessies met MBO-studenten waren essentieel om directe feedback te verkrijgen over hun ervaringen en behoeften. Door samen te werken met de studenten zelf, kon MPower MBO een dieper begrip ontwikkelen van hoe zij zich vaak ongehoord en ongezien voelen, en hoe deze perceptie hun zelfbeeld en motivatie beïnvloedt. [1] [2]

CONCEPT EN PROTOTYPING
Tijdens de conceptontwikkeling van MPower MBO werden verschillende ideeën verkend en getest, gebaseerd op inzichten verkregen uit de exploratiefase en directe feedback van MBO-studenten. Het doel was om tools te ontwikkelen die niet alleen de eigenwaarde van studenten zouden versterken, maar ook zouden bijdragen aan bewustwording en betrokkenheid bij docenten.

Reflectiedagboek voor Docenten
Dit initiatief begon als een essentiële tool om docenten te helpen zich meer bewust te worden van de emotionele behoeften en eigenwaarden van hun studenten. Het dagboek bevatte vragen en opdrachten die docenten aanmoedigden om dieper na te denken over de uitdagingen en persoonlijke groei van hun studenten.
Persona-kaarten
Om meer context te bieden over de diverse achtergronden en uitdagingen van MBO-studenten, werden persona-kaarten ontwikkeld. Deze kaarten illustreerden typische profielen van studenten, inclusief hun aspiraties, obstakels en persoonlijke eigenwaarden. Dit hielp docenten om zich beter in te leven in de individuele situaties van hun studenten.
Reflectiekaarten
Deze kaarten werden ontworpen als hulpmiddel voor docenten om regelmatig te reflecteren op hun eigen benadering van het ondersteunen van de eigenwaarde van studenten. Ze boden gestructureerde prompts om doelen te stellen en vooruitgang te monitoren in het versterken van de eigenwaarde van hun studenten.
Student Shadowing
Door docenten studenten te laten volgen via alledaagse filmpjes kregen ze diepgaande inzichten in de dagelijkse ervaringen en eigenwaarden van hun studenten. Dit praktische inzicht verbeterde niet alleen het begrip van docenten, maar ook hun vermogen om gepaste ondersteuning te bieden.
Samengevoegd vormden deze elementen een toolkit die docenten voorzag van diverse middelen om actief de eigenwaarde van MBO-studenten te ondersteunen en te versterken. Het concept werd positief ontvangen tijdens de testfase, waarbij docenten enthousiast waren over de praktische toepasbaarheid en impact op hun onderwijspraktijk. Hoe enthousiast de docenten ook waren, bleek dat de toolkit toch iets te belastend zou zijn. Maar er werd aangegeven dat de student shadowing wel makkelijk te volgen was, omdat het korter, krachtiger en inspirerender zou zijn.

Uiteindelijk evolueerde het concept naar een Mini-documentaire met Reflectiekaarten. Deze kaarten werden ontworpen om docenten te helpen specifieke doelen te stellen voor het ondersteunen van de eigenwaarde van hun studenten gedurende bepaalde periodes. Dit zorgde ervoor dat docenten niet alleen bewust werden van de uitdagingen van hun studenten, maar ook actief stappen konden zetten om hen te ondersteunen.
Daarnaast introduceerden we een Badge en Cord als symbolische items. De Badge markeert de bijdrage van docenten aan de eigenwaarde van hun studenten, terwijl het Cord hen herinnert aan elke afgeronde episode van Empower MBO, met een kraal toegevoegd als symbool van voortgang en betrokkenheid. Dit gaf docenten niet alleen trots, maar ook een tastbare herinnering aan hun toewijding aan het versterken van de eigenwaarde van MBO-studenten.
Ook fungeert het Sociaal Platform (Instagram) als een levendige community waar zowel MBO-studenten als docenten samen kunnen komen. Het biedt een waardevolle ruimte waar studenten hun persoonlijke verhalen kunnen delen en docenten actief kunnen deelnemen aan de gemeenschap. Dit platform stimuleert een ondersteunende en inclusieve omgeving, waarin studenten hun ervaringen kunnen uiten en bijdragen aan belangrijke gesprekken over eigenwaarde en persoonlijke groei binnen het MBO-onderwijs.
Dit alles vormt de insight kit van Mpower Mbo
DE INSIGHT KIT
De Insight Kit van MPower MBO is ontworpen om diepgaande inzichten te bieden en bewustwording te creëren rondom de eigenwaarde van MBO-studenten. Het is meer dan alleen een verzameling tools; het is een holistische benadering die docenten ondersteunt bij het begrijpen en verbeteren van de eigenwaarde van hun studenten.
Film: Een documentaire met verhalen van MBO-studenten.
Reflectiekaarten: Kaarten voor docenten om gesprekken over eigenwaarde te faciliteren.
Koord en Badge: Symbolische items voor studenten om hun deelname aan het project te markeren.
Instagram: Een platform voor het creëren van een online gemeenschap van docenten en studenten.
Darlisha, een student verzorgende IG op het Curio, werd gekozen om haar verhaal te delen. Door middel van een storyboard en shot list werd een visueel aantrekkelijke en emotioneel geladen film geproduceerd. Deze film en de andere tools uit de Insight Kit werden getest bij docenten, die enthousiast reageerden op het concept.


TOEKOMSTPERSPECTIEF
MPower MBO kijkt met optimisme naar de toekomst en blijft zich inzetten voor verdere ontwikkeling en verbetering van de Insight Kit. De feedback van docenten en studenten is bemoedigend, waarbij docenten aangeven dat de Insight Kit hen inspireert om de behoeften van studenten beter te begrijpen en hun persoonlijke ontwikkeling te bevorderen. Darlisha, het centrale figuur in de film, benadrukt het gevoel van bijdragen aan de maatschappij en gelooft dat voortzetting van dit initiatief kan leiden tot meer erkenning, verhoogde motivatie en zelfvertrouwen onder studenten.
MPower MBO heeft nauw samengewerkt met Sire, waarbij waardevolle feedback is ontvangen en brainstormsessies zijn gehouden om het project te versterken. Vanessa Alkemade van Sire blijft een belangrijke contactpersoon, wat bijdraagt aan het delen van expertise en inzichten voor verdere verbeteringen.
De focus blijft liggen op continuïteit en verbetering. MPower MBO zal blijven evalueren en aanpassen, in samenwerking met docenten, studenten en andere belanghebbenden, om het programma aan te passen aan veranderende behoeften en nieuwe inzichten. Door deze aanpak streeft MPower MBO ernaar meetbare vooruitgang te boeken in het ondersteunen van de eigenwaarde van MBO-studenten.


Bronnen:
[1] (V)mbo-leerlingen voelen zich ondergewaardeerd: ‘Word dom genoemd’.
[2] Mbo-studenten voelen zich niet gehoord en zijn onzeker over de toekomst.
https://www.rivm.nl/nieuws/mbo-studenten-voelen-zich-niet-gehoord-en-zijn-onzeker-over-toekomst
Interviews met MBO studenten, docenten, interview Mirjam Engelkes, Boek; Boost Je Eigenwaarde en brainstormsessies Vanessa Alkemade van SIRE