Mijzone, jongeren voor ouderenzorg
Hoe kan ik jongvolwassenen van 18-25 jaar motiveren om via een interactieve omgeving vaardigheden te leren die relevant zijn voor taken in de zorg, met als doel ze een intrinsieke motivatie te geven om in de zorgsector te werken?
Ik heb mijn afstudeerproject bij de zorginstantie Mijzo gemaakt. Ik heb me gericht op hoe de instantie jongvolwassenen van 18-25 jaar kan betrekken en in dienst nemen. Het uiteindelijke doel is om intrinsieke motivatie op te wekken bij de doelgroep door middel van het werken binnen de zorgsector. Dit heb ik gedaan door een applicatie te ontwikkelen waar de doelgroep makkelijk taken in de zorg op zich kan nemen en hiervoor betaald wordt. Door een waardering systeem worden de gebruikers gepusht en gemotiveerd om meer taken op zich te nemen en cursussen te volgen waarmee ze de zorg op hogere niveaus kunnen helpen.
Over Mijzo
Mijzo is een zorgorganisatie in Nederland die zich richt op ouderenzorg en revalidatie. De organisatie biedt diverse diensten zoals verpleeghuiszorg, thuiszorg, en dagbesteding. Mijzo werkt vanuit een mensgerichte benadering en streeft ernaar om zorg op maat te leveren, zodat cliënten zo zelfstandig mogelijk kunnen blijven leven. Ze opereren in verschillende regio's en hebben meerdere locaties waar zorg en ondersteuning worden geboden aan ouderen en mensen met een chronische ziekte of beperking. Mijzo is aanjager in de transformatie van zorg en wil ouderen zo lang mogelijk op eigen wijze vorm en invulling laten geven aan hun leven.

Het onderzoek
Door middel van 4 onderzoek technieken ben ik bij mijn eindontwerp uitgekomen.
Literatuuronderzoek: Dit omvatte meerdere universitaire onderzoeken naar intrinsieke en extrinsieke motivatie, de piramide van Maslow, boeken en studies over gamificatie, en het boek "Powerful" van Patty McCord.
Werkvloer onderzoek: Door bij Mijzo mee te lopen en de werkende doelgroep te interviewen, gesprekken te voeren met teammanagers en contact te leggen met leidinggevenden binnen specifieke sectoren, zoals bijvoorbeeld het horecagedeelte.
Doelgroep onderzoek: Door de doelgroep die niet in de zorg werkt te benaderen en te interviewen, experimenten uit te voeren met normen en waarden, en de doelgroep mee te nemen naar zorglocaties voor een accuraat beeld van de verwachtingen en competenties.
UI/UX onderzoek: Door met de doelgroep de app-interface door te lopen om verschillende hindernissen en fouten te identificeren en aan te passen, en op dezelfde manier feedback te verkrijgen van Mijzo.
De opdracht
Ik ben bij Mijzo terechtgekomen nadat ik hen een bericht had gestuurd met de vraag of ze interesse hadden in mijn onderwerp voor mijn afstudeerproject.
Mijn onderwerp betrof het koppelen van jongvolwassenen aan ouderenzorg, om zo de problemen die in de toekomst zullen ontstaan door de vergrijzing aan te kaarten en de doelgroep intrinsiek te motiveren om de zorgsector te ondersteunen.
Mijzo was erg enthousiast en koppelde mij aan de HR-afdeling, waar we een half jaar hebben gezocht naar de beste manier om de doelgroep aan Mijzo te verbinden.
De opdracht vanuit Mijzo stond niet vast, en ik heb veel vrijheid gekregen om te onderzoeken hoe we de doelgroep het beste kunnen bereiken.

Persona/Doelgroep

Onboarding
Om de app succes te laten zijn zal de onboarding scherp en laagdrempelig moeten zijn. Ook mag er niet teveel tekst aan te pas komen, dit zou een tegenstijdig effect geven dan bewezen in onderzoek. De onboarding wordt getest tijdens het gebruik van de app door de doelgroep en gemonitord door de zorgmanagers binnen Mijzo. De gele icoontjes worden getoond bij het opstarten van de app en geven een kleine gebruikers aanwijzing en uitleg over de verschillende aspecten van de app.

Ook voor het dashboard waar de werkgevers van Mijzo opdrachten zullen uitzenden heeft een onboarding proces, zodat de opdrachtgevers makkelijk en snel aan de slag kunnen. Deze uitleg kan na de eerste keer teruggevonden worden in een van de cursussen op Leo. Leo is een bestaande applicatie binnen de Mijzo organisatie, het focust zich op het verder ontwikkelen van de werknemers.

Eindontwerp
Mijn eindontwerp is de Mijzone, een applicatie die jongvolwassenen motiveert om zorgprofessionals bij Mijzo te ondersteunen en daarnaast binnen de organisatie te groeien door middel van cursussen. De doelgroep wordt via een interactieve basiscursus klaargestoomd voor de basistaken binnen Mijzo.
Om de gebruiker sociaal te motiveren, is er een waarderingssysteem in de app geïntegreerd. Via dit systeem wordt de gebruiker geïnformeerd over wie zij hebben geholpen tijdens het uitvoeren van hun taken en welke collega's tevreden waren met hun samenwerking.
Door het voltooien van cursussen binnen de app worden hogere taken ontgrendeld. Deze taken verdienen beter en geven de gebruiker meer verantwoordelijkheid. Door in te spelen op de intrinsieke motivatie, zoals beschreven in de piramide van Maslow, ontstaat er ruimte voor het bevorderen van intrinsieke motivatie.

Homepage en takenlijst

Waarderingspagina en taakdetails

Mogelijke cursussen
Userflow

Plan van aanpak
Door LEO (een bestaande cursis applicatie binnen Mijzo) aan de Mijzone te koppelen, zullen de cursussen gemakkelijker en vaker worden voltooid. Door de handelingen voor het starten van de eerste werkdag laagdrempelig te houden, zal de doelgroep zich sneller thuis voelen en minder snel afhaken.
Flexwerken biedt een oplossing voor jongvolwassenen met drukke weken, bijvoorbeeld door hun studie. Taken kunnen worden stopgezet bij een overschot aan personeel of een tekort aan taken, wat de flexibiliteit en inzetbaarheid van de doelgroep vergroot.
Een goede communicatie tussen verschillende zorglocaties is essentieel wanneer deze applicatie binnen de gehele organisatie wordt gebruikt. Dit voorkomt overlappingen tussen taken en zorgt ervoor dat de inzet van de medewerkers binnen de doelgroep efficiënt wordt gecoördineerd.
Door gebruik te maken van een IMI (Intrinsic motivation inventory) kan over een peroide van 4-6 maanden de intrinsieke motivatie gemeten worden en het gewenste resultaat beschouwd worden.