Mijn Ontdekkingsreis door Parkstad
Op welke manier kan het mijnverhaal van Parkstad worden verteld aan kinderen van 9-12 jaar, zodat de waardering richting de regio versterkt?
Zelf ben ik geboren in Heerlen, wat onderdeel is van Parkstad. Vier jaar geleden ben ik voor mijn studie naar Breda verhuisd. Hoewel ik nu met trots naar mijn geboortestad kijk, was dit niet altijd het geval en beïnvloedde dit zelfs mijn beslissing om te verhuizen. Het leven in Breda bracht al snel de verschillen tussen de steden en haar inwoners aan het licht. Ik ben op zoek gegaan naar de reden achter deze verschillen en heb zo dieper gekeken naar de rijke geschiedenis van Parkstad en hoe deze heeft bijgedragen aan de regio zoals die vandaag de dag is. Dit heeft mijn blik op Parkstad volledig veranderd. Waar ik de regio in eerste instantie totaal niet waardeerde, zie ik nu dat het een gebied is met een diepgaand erfgoed en heb ik meer begrip voor de huidige situatie. Hierdoor voel ik me verbonden met de regio en ben ik trots op wat het te bieden heeft. Mijn eigen ervaring, maar ook gesprekken met anderen, hebben mij laten zien dat deze waardering voor de regio niet vanzelfsprekend is en vaak pas ontstaat wanneer men de regio verlaat. Door middel van dit project hoop ik ervoor te zorgen dat anderen deze waardering zullen voelen terwijl ze er nog wonen, zodat ze hiervoor niet de regio hoeven te verlaten.

Kinderen van 9-12 jaar ontwikkelen doorgaans een gevoel van waardering voor hun regio, voornamelijk gebaseerd op sociale connecties en gemeenschapsgevoel. Ze hechten waarde aan familie en vrienden. Activiteiten, evenementen en de uitstraling van de regio spelen op deze leeftijd nog geen grote rol. Echter, zodra kinderen ouder worden (tussen 13 en 18 jaar), verschuift hun waardering naar deze aspecten. Wat ontbreekt, is een dieper begrip van de geschiedenis en de vorming van de regio, waardoor ze een oppervlakkig begrip van hun omgeving hebben en de kans missen om een dieper gevoel van waardering te ontwikkelen. Door mij op kinderen van 9-12 jaar te richten, wil ik vroegtijdig een zaadje planten voordat hun waardering daalt.
Mijn Ontdekkingsreis door Parkstad
“Mijn Ontdekkingsreis door Parkstad” is een educatieve ervaring gericht op kinderen van 9-12 jaar, ontworpen om hen bewust te maken van het lokale erfgoed van de regio Parkstad. Het hoofddoel is om bij hen een gevoel van waardering voor de regio te ontwikkelen. De ervaring is opgebouwd uit drie fasen: het verleden, het heden en de toekomst. Tijdens deze fasen houden de kinderen een mijnwerkerspaspoort bij, dat hen uitdaagt om echte mijnwerkers te worden. De kinderen gaan verkleed in mijnwerkerskleding op ontdekkingstocht, waardoor de ervaring nog levendiger en meeslepender wordt. De ervaring wordt uitgevoerd door groepen van 4 tot 5 kinderen.
Het Verleden:
In deze fase nemen de kinderen deel aan een AR-mijnwandeling, waarbij ze worden ondergedompeld in het mijnverleden van de regio. Augmented Reality (AR) brengt historische gebeurtenissen en locaties interactief tot leven, waardoor de ervaring boeiend en leerzaam wordt. Op elke locatie in de wandeling vinden de kinderen opdrachten in hun mijnwerkerspaspoort, die hen op een speelse manier de omgeving laten verkennen en meer leren over het mijnverleden. Na het verkennen van de AR-ervaring en het voltooien van de opdrachten, gaan de kinderen met elkaar in gesprek met behulp van de Verhalenontdekkers. Dit zijn kaartjes met vragen, opdrachten en spelletjes die de kinderen helpen om te reflecteren op wat ze hebben geleerd. Na het gesprek verdienen ze een locatiegebonden sticker, die ze in hun paspoort kunnen plakken. In totaal bezoeken ze zeven verschillende locaties, elk met een uniek aspect van het mijnverleden, ondersteund door een eigen fictief personage.

Het Heden:
Deze fase richt zich op het leggen van een verband tussen het verleden en het heden. Kinderen gaan individueel op tekenexpeditie en maken tekeningen in hun mijnwerkerspaspoort van locaties die hen aanspreken. Hierdoor leren ze reflecteren op hoe het verleden de huidige omgeving heeft gevormd en ontwikkelen ze een dieper begrip en waardering voor hun omgeving. Na het tekenen van drie locaties komen de kinderen weer samen om met elkaar in gesprek te gaan om die reflectie te versterken. Hierbij kunnen ze weer de Verhalenontdekkers gebruiken. Na het afronden van het gesprek krijgen alle kinderen voor iedere bezochte locatie een sticker.

De Toekomst:
Om een langdurige impact te creëren, krijgen de kinderen gedurende de eerste twee fasen van het programma een mijnwerkerspaspoort. Dit paspoort is niet alleen een tastbare herinnering aan hun avonturen, maar ook een verzamelplaats voor stickers die ze verdienen bij elke bezochte locatie. Wanneer ze alle stickers hebben verzameld, worden de kinderen erkend als echte mijnwerkers. Ze ondertekenen elkaars certificaat, dat ook in het paspoort wordt bewaard, en maken een groepsfoto om hun prestatie te vieren.
Het paspoort, gevuld met gemaakte opdrachten, stickers, een ondertekend certificaat en een groepsfoto, stimuleert niet alleen de kinderen om trots terug te kijken op hun ervaring, maar ook om actief betrokken te blijven bij het erfgoed en de geschiedenis van hun regio. Het dient als een blijvende herinnering aan hun ontdekkingsreis, terwijl het hen ook aanmoedigt om verder te blijven ontdekken en te leren, waardoor de impact van het programma op de lange termijn wordt versterkt.



Door het samenvoegen van deze drie fasen wordt de educatieve ervaring een complete leerervaring. De AR-mijnwandeling maakt het verleden begrijpelijk en boeiend, de tekenexpeditie stelt kinderen in staat om een verbinding met het heden te maken, en het mijnwerkerspaspoort bevordert een blijvende waardering. Deze benadering zorgt voor een langdurige waardering voor Parkstad.