L08
Hoe kunnen ontwikkelaars van LOB-programma’s aan de hand van een interactieve embodied critical ervaring bewust gemaakt worden over dat de inhoud van hun LOB-programma’s veroudert is voor de huidige generatie middelbare scholieren?
Een project dat mijn studie afrondt waar ik hem ooit begonnen ben: studiekeuze. Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) speelt een cruciale rol in het leven van middelbare scholieren door hen te helpen geïnformeerde keuzes te maken over hun toekomstige studie- en beroepsmogelijkheden. Echter, dit schooljaar blijkt dat meer leerlingen dan ooit tevoren kiezen voor een tussenjaar. Waar ligt dit aan? Uit onderzoek blijkt dat LOB-programma's verouderd zijn voor de huidige generatie middelbare scholieren.
Wat als de hulpmiddelen die leerlingen aangeboden krijgen niet meer in lijn liggen met wat zij nodig hebben voor het maken van een studiekeuze? Wat als zij niet up-to-date zijn over de nieuwste studies die zijn ontwikkeld voor de arbeidsmarkt waarin zij zullen belanden? En misschien nog wel het belangrijkste: wat als de mensen die hen hierin moeten begeleiden en helpen, het zelf ook niet weten?
LOBeter is een interactieve ervaringsontwerp dat zich richt op LOB-ontwikkelaars, zoals schooldecanen en loopbaanbegeleiders, met als doel hen bewust te maken van de beperkingen en veroudering van de huidige LOB-programma's. Dit wordt bereikt door hen onder te dompelen in de belevingswereld van middelbare scholieren en hen te voorzien van de cruciale informatie die momenteel ontbreekt in bestaande LOB-programma's.


















