Introflectie
Hoe kan ik mensen met psychische klachten die in een lange wachtrij voor geestelijke gezondheidshulp zitten helpen om deze tijd te verzachten met laagdrempelige ondersteuning?
Met Introflectie groei je in elke reflectie! Dat is waar de spiegel voor staat. Introflectie verzacht de wachttijd voor psychische hulp, en tegelijkertijd ga je ook ontwikkeling door. Introflectie helpt je met het reflecteren op je dagelijkse, mentale pijnpunten. Al is het vier uur ’s nachts, Introflectie staat altijd voor je klaar!
Onderwerp
Een deel van mijn onderzoek heb ik hierboven al laten zien. Uit mijn deskresearch, surveys en interviews kwam vooral onwetendheid over wachtlijstbemiddeling, maar ook dat veel mensen het al moeilijk vinden om hulp te vragen, laat staan dat ze ook nog eens extra energie moeten steken in het achteraan gaan van wachtlijstbemiddeling.
De drempels zijn voor velen te hoog, en om dan ook nog maanden te moeten wachten zou niet moeten.
Hulp zoeken voor mentale klachten is voor velen een hele grote stap, en vaak zoekt men pas hulp wanneer het bijna te laat is. Deze drempel is voor velen al hoog, en om dan ook nog maanden te moeten wachten op die hulp kan voor velen de emmer doen overlopen. Tijdens het wachten kom je in een soort gat terecht. Je kan nog bij de POH van je huisarts terecht, maar deze heeft je niet voor niets doorgestuurd naar meer gespecialiseerde zorg. Ook moet je maar net weten dat wachtlijstbemiddeling bestaat, en ook dat is niet voor iedereen een optie.
Maar hoe zorg je ervoor dat deze mensen niet in zo’n gat terecht komen? Als ervaringsdeskundige snap ik heel goed hoe zo’n gat eruit kan zien. Je hebt nergens zin in, je hebt de puf niet om energie in andere opties te steken. Je wil het liefst een laagdrempelige ondersteuning hebben, die jou helpt het gat uit te komen, of nog liever het gat dichtmaakt.

Onderzoek
Bijna de helft van de volwassenen in Nederland heeft ooit in het leven wel eens een psychische aandoening gehad. (ten Have, 2023) In het jaar 2022 heeft 26% van de volwassenen in Nederland een psychische aandoening gehad. Hiervan heeft 38% hulp gezocht in de AGZ of GGZ, en 18% van de mensen met een psychische aandoening kreeg medicatie voorgeschreven vanwege de psychische problemen. Helaas gaf 10% van de volwassenen met een psychische aandoening aan een onvervulde zorgbehoefte te hebben gehad in 2022. (ten Have, de psychische gezondheid van de Nederlandse bevolking, 2022)
Een ander probleem wat vaker voorkomt is dat deze mensen vaak langer moeten wachten op deze zorg. Meer dan de helft moet drie maanden of langer wachten op psychische hulp.

Ik zelf heb gelukkig binnen 2 maanden een plekje bij de psycholoog, maar eigenlijk had ik op het moment dat ik aan de bel trok bij de huisarts al hulp nodig. Voor velen is het al moeilijk om toe te geven dat er iets mis is, laat staan dat ze naar de dokter gaan voor hulp, dat is een grote stap. En vaak komt dit besef pas wanneer de emmer dreigt over te lopen. En dan moet je ook nog eens zes maanden wachten voordat je op gesprek kan!
Helaas is het moeilijk om dat probleem op te lossen, maar wat moet men doen tijdens het wachten? Blijkbaar is er de optie voor wachtlijstbemiddeling, maar veel hulpbehoevenden weten hier niet van, waaronder ik. Wachtlijstbemiddeling houd in dat je zorgverzekering opzoek gaat naar een andere psycholoog waar je misschien eerder terecht kan, maar dit betekent wel dat je waarschijnlijk verder moet reizen, meer moet bijbetalen, en je weet niet of de kwaliteit goed gaat zijn. Al met al klinkt het als iets waar je alleen maar meer vragen van krijgt, en niet goed weet wat je moet doen.
Proof Of Concept

Als proof of concept heb ik een product ontworpen en gemaakt dat precies het gat weet dicht te maken. Het heet Introflectie, en het heeft de vorm van een spiegel gekregen.
De spiegel is een laagdrempelige manier van zelfreflectie. Het enige wat je hoeft te doen is een mooi plekje voor hem te vinden. De spiegel bezit een persona die het gesprek aangaat met degene die hem in gebruik heeft. Zo kan hij jouw emoties aflezen, en op basis van jouw emotie kan hij iets aan je vragen. Ook kan Introflectie jou alledaagse dingen vragen, hoe het met je gaat, hoe je dag was, maar ook tips geven op basis van jouw antwoord.
Op deze manier wordt een persoon bijgestaan tijdens het wachten, in de privacy van diens eigen huis, en ook op welk moment dan ook. Dit maakt de drempel om te vertellen over je problemen veel lager, en je kan alles waar je mee zit ook meteen kwijt. Dit zorgt ervoor dat je emmer niet constant op overlopen zit.
Positionering
Ik als ontwerper vind het belangrijk om maatschappelijke problemen waar een taboe op ligt aan de oppervlakte te brengen. De zorg, waaronder de psychische zorg, is nog altijd een pijnpunt. Men praat er niet graag over wanneer ze mentale klachten hebben, terwijl er toch best veel mensen last van hebben. Ik vond het vooral erg opmerkelijk dat ook binnen mijn omgeving erg veel mensen ooit te maken hebben gehad met psychische klachten, mensen waarvan ik dacht dat ze daar nooit last van zouden hebben.
Met mijn project wil ik laten zien dat het niet erg is om erover te praten, en dat erover praten juist verbondenheid schept. Ook wil ik meegeven dat er altijd andere opties zijn, en opgeven is er daar niet een van.
Bronnen
ten Have, M. T. (2022, November 30). de psychische gezondheid van de Nederlandse bevolking. Opgehaald van NEMESIS: https://cijfers.trimbos.nl/nemesis/zorggebruik/onvervulde-zorgbehoefte/
ten Have, M. T. (2023, Juli 11). de psychische gezondheid van de Nederlandse bevolking. Opgehaald van NEMESIS: https://cijfers.trimbos.nl/nemesis/kerncijfers-psychische-aandoeningen/voorkomen-psychische-aandoeningen/#lifetime