Interventies voor Creatieve Blokkades bij Ontwerpers
“Hoe kan ik doormiddel van interventie ontwerp hulpmiddelen ontwikkelen die ontwerpers die vastzitten in een creatieve blokkade, in staat stellen om door die blokkade heen te werken en vaardigheden laten ontwikkelen die rust en zekerheid bieden”
Elke ontwerper zal in zijn of haar carrière een keer tegen een muur aanlopen. Een muur die zo groot lijkt dat het onmogelijk is om er overheen te klimmen. Waar je niet omheen kan, en waar je uiteindelijk wel een keer doorheen zal moeten. Om dagen- of wekenlang baksteen voor baksteen, de muur af te moeten breken, om naar de afronding van een opdracht te komen. Deze muur is een creatieve blokkade, een fenomeen waar elke creatieve professional mee bekend zal zijn. Feit is dat bijna elke creatieve professional dit ervaart, maar dat er nog maar weinig duidelijke oplossingen voor zijn. Iedereen heeft zijn of haar eigen methodes, maar deze zijn niet altijd even effectief of gezond. Dit is dus ook wat dit onderzoek heeft proberen uit te zoeken. Hoe je effectief om kan gaan met deze onvermijdelijke situatie. Wat de oorzaak is van een blokkade en hoe mensen dit ervaren.
Dit onderzoek is gericht op het begrip creatieve blokkade bij ontwerpers, een probleem dat vaak voorkomt, maar waar nog weinig onderzoek naar is gedaan. Het hoofddoel van het onderzoek was om effectieve methodes te ontdekken, om zo de emoties in deze complexe fase van een creatief proces te verlichten. De oorzaken van een creatieve blokkade is meestal problematiek in het mentale welzijn. Hierbij spelen gevoelens van stress en angst een grote rol, hier wordt nu nog te weinig aandacht aan besteed. Het onderzoek combineert literatuuronderzoek uit onder andere de cognitieve psychologie, filosofie en makend onderzoeken. Hiermee is gepoogd om een effectieve oplossing te vinden om creatieve professionals rust te bieden. Een belangrijke bevinding is dat creatieve professionals, ondanks hun ervaring en kennis, regelmatig tegen een muur aan lopen. Daarom is in dit onderzoek een interventie ontworpen die ondersteund is voor deze doelgroep. De vorm van deze interventie is een “companion” apparaat dat gedurende een week gestructureerd opdrachten voorschrijft aan de gebruiker. Deze opdrachten zijn ontworpen om stress te verminderen en de mentale rust te bevorderen.


Werking apparaat
Bij het voor het eerst opstarten van de companion, vult de gebruiker een aantal vragen in over de huidige ervaren gemoedstoestand. Vervolgens geeft de gebruiker aan op welk tijdstip van de dag die de opdrachten uit wil voeren. Dit moet een moment zijn waar er rustig de tijd genomen kan worden voor de opdrachten. Na het instellen van het apparaat zullen op het scherm de pagina van de eerste opdracht verschijnen, en begint een audio fragment met de uitleg af te spelen. Na het afronden van de opdrachten van de dag zal de companion in standby gaan, tot de volgende dag op het ingestelde tijdstip. In deze standby modus kan, en hoeft de gebruiker niks te doen, waardoor het niet een bron van afleiding of stress wordt.
Opdrachten
De functie van de opdrachten, is zoals uitgelegd om rust te creëren bij de gebruiker. Deze opdrachten zijn gebaseerd op bestaand interventies uit de cognitieve psychologie [1]. De opdrachten moeten de gebruiker inzicht bieden in de oorzaak van de creatieve blokkade. Vanwege het feit dat de oorzaak hiervan vaak ligt bij het mentale welzijn, is dit ook waar het proces op focust. Hiermee krijgt de gebruiker grip op de stress en angst gedachtes die zei ervaren. Om daarna ook hier een uitlaatklep voor te ontwikkelen, en zo stapje voor stapje uit de blokkade te komen. Na het volgen van de één week durende interventie houdt de gebruiker de lessen en methode's over. Zodat de eerst volgende keer dat ze in een creatieve blokkade bellande ze de companion niet meer nodig hebben.
Bron
[1] L. H. Gallay, “Understanding and treating creative block in professional artists,” 2013.