Hoe was je dag, lieverd?
Hoe kun je millennials die in de sleur zitten door prestatiedruk laten verbinden met zichzelf, voor mentale rust, door de verrijkende ervaring van esthetiek?
Esthetische ervaringen zijn belangrijker dan we denken. Het is essentieel voor ons welzijn, maar wordt in de huidige maatschappij aan de kant geschoven door de focus op productiviteit [1].
Millennials zijn geobsedeerd door productiviteit om hun doelen te behalen. Ze leven in een productiviteitshype waardoor ze in de sleur terechtkomen. Dit gaat vaak gepaard met veel spanning, stress en zelfs burn-outklachten [2]. Het is belangrijk om te reflecteren op wat echt belangrijk voor ons is en ons te verbinden met onze gevoelens.
Dit onderzoek vertaalt de verrijkende ervaring van esthetiek naar een methode om millennials uit de sleur te helpen. "Hoe was je dag, lieverd" creëert een esthetische ervaring via een beeldscherm die thuis aan de muur hangt, gebaseerd op het gedrag en de gevoelens van de gebruiker gedurende de werkdag. Dit biedt een nieuw perspectief voor de gebruiker op de productiviteitshype door gezamenlijke reflectie met naasten, voor meer rust.
Ons leven is ingericht op productiviteit, waardoor we in een sleur terechtkomen en weinig tijd nemen voor reflectie. Laten we wat zachter voor onszelf zijn en meer stilstaan bij wat er bij ons speelt.
Waarom?
Het effect van esthetiek is belangrijker voor ons, dan we ons bewust zijn. Vanaf het moment dat de mens vuur ontdekte is esthetische verrijking onderdeel geweest van onze manier van leven. Omdat het voor verbinding zorgde en een gemeenschapsgevoel. Wat essentieel was voor onze evolutie. Hierdoor zijn wij als mens evolutionair en fysiologisch ingesteld op esthetische ervaringen. Maar sinds de industriële revolutie hebben esthetische ervaringen een elitaire plek ingenomen, als amusement of een luxe. Terwijl de verrijkende ervaring van esthetiek zoveel meer is dan dat [1].


Voor wie?
Millennials zijn druk bezig met het bereiken van hun doelen voordat ze dertig zijn. Ze willen het het liefst helemaal gemaakt hebben: Een carrière, een mooi huis, een kind, de wereld gezien hebben.
Waardoor millennials enorm veel last hebben van prestatiedruk. Hierdoor hebben veel mensen burn-outklachten, spanning en stress. Terwijl we in het algemeen welvarend zijn en veel kennis en vrijheid hebben. We hebben hoge verwachtingen van onszelf omdat we individualistisch zijn opgevoed. Hierdoor hebben we het gevoel dat we zelf altijd de regie hebben. We zijn met zijn allen bezig met het bereiken van een onrealistisch doel: het perfecte leven [2].
Wat?
"Hoe was je dag, lieverd" creëert een esthetische ervaring via een beeldscherm thuis, gebaseerd op het gedrag en de gevoelens van de gebruiker gedurende de werkdag. Het eindontwerp bestaat uit drie fases.
Allereerst wordt de fysiologische data van de gebruiker gemeten tijdens diens werkdag. Dit wordt verzameld aan de hand van een smartwatch en een camera van de werkcomputer of laptop. Deze informatie wordt verzameld in een database, waar conclusies getrokken kunnen worden over de data op basis van trends.
Deze conclusies worden vertaald naar regels als input voor een generatief beeld. Zodat de visualisatie gepersonaliseerd wordt op basis van de data van de gebruiker.
Omdat je na je werkdag altijd wel een moment hebt dat je samenkomt om elkaar te vragen over je dag. Hoeft dit hiermee niet alleen oppervlakkig besproken te worden, maar kan er gereflecteerd worden op zichtbare gevoelens en emoties. Je ervaart het samen. Dit biedt een nieuw perspectief op de productiviteitshype door gezamenlijke reflectie met naasten.


[1] S. Magsamen en I. Ross, „En we leven langer en gelukkiger,” See All This Kunstmagazine, nr. No. 31, pp. 22-29, Herfst 2023. Meer informatie op https://www.yourbrainonart.com/
[2] Universiteit van Nederland, „Waarom zitten zoveel millennials thuis met een burn-out? | WERKLOOS [Video],” 2 oktober 2017. [Online]. Available: https://www.youtube.com/watch?v=ZHTknnpZuoM&ab_channel=UniversiteitvanNederland.