Hetzelfde Schuitje

by Twan van Ooijen

Hoe kan de mentale gezondheid van studenten bespreekbaar worden gemaakt middels gamification?

Mental health | Gamification | Graduation 2024

Mentale gezondheid is pas sinds een aantal jaren aan de kaart gesteld. Twintig jaar geleden bestond dit begrip nog amper en was je een aansteller als je erover begon. Hedendaags wordt er al een stuk meer aandacht aan besteed aan dit verschijnsel, maar er rust helaas nog steeds een taboe op het praten over je gevoelens die door deze problemen naar boven komen. Veel mensen hebben het idee dat ze deze problemen zelf moeten oplossen omdat ze deze ook zelf hebben gemaakt. Ze zijn bang dat hun problemen worden weggewuifd als aanstellerij of beginnen er niet over omdat ze de sfeer in de ruimte niet willen verpesten ten koste van het gezelschap. Toch is het erg belangrijk dat het genormaliseerd wordt om over je mentale problemen te praten. Want het bespreekbaar maken is de eerste stap tot het verhelpen van het probleem.

Why

Volgens statistieken van het RIVM [1] is er weer een stijging in het aantal jongeren met mentale problemen. Dit wordt veroorzaakt door allerlei zorgen die het zijn van een student met zich meebrengt, zoals het vinden van een woning, het kunnen betalen van de huur en de studiekosten, het leggen van nieuwe contacten in een nieuwe omgeving en het moeten behalen van alle studiepunten. Ook maken studenten zich vaak zorgen over de staat van de wereld van dit moment met al de conflicten en het milieu dat rap achteruit gaat door het versnelde broeikaseffect. Uit dit onderzoek en de testen met de doelgroep blijkt dat studenten moeite hebben met het praten over de gevoelens die mentale problemen bij hen oproepen. Praten over je gevoelens is belangrijk omdat je het dan een plek kan geven en je ze niet opkropt.

Het spelbord

How

Door studenten op een laagdrempelige manier aan te sporen om met elkaar in gesprek te gaan over de gevoelens en emoties die de mentale problemen bij hun oproepen. Het toevoegen van een spelelement en een funfactor zorgt ervoor dat de doelgroep in een gemoedelijke sfeer terecht komt. Wel moet er gerealiseerd worden dat de studenten zich ondanks het spel nog steeds kwetsbaar opstellen en buiten hun comfortzone treden. Daarom is het belangrijk om van te voren duidelijke afspraken te maken om de sfeer zo ontspannen mogelijk te houden.

het gezamelijke spelstuk
Het bordspel

What

Hetzelfde schuitje is een gezelschapsspel dat ervoor zorgt dat studenten van tussen de 16 en 30 jaar oud op een speelse en gemoedelijke manier met elkaar in gesprek kunnen gaan over de emoties en gevoelens die mentale problemen bij hun oproepen. Het spel spoort ze aan om zich kwetsbaar naar elkaar op te stellen om naar elkaar te luisteren en elkaar in hun waarde te laten.

Om de sfeer zo ontspannen mogelijk te houden zijn er spelafspraken gemaakt die ervoor zorgen dat de studenten niet over hun eigen en elkaars grenzen heen te gaan. Er is ook een lichtpaneel dat het mogelijk maakt om het type vragen van je medespelers waar je voor openstaat aan te geven middels het in en uitschakelen van LED lampjes. Dit zodat de drempel om je grenzen aan te geven verlaagd wordt omdat je dit nu niet meer verbaal hoeft uit te spreken voor heel de groep.