Een mini tentoonstelling: Waar het leven tekent

by Mees van Boheemen

Hoe kan je de waarde van rimpels ervaren?

Social Design | Graduation | 2024

Het is onvermijdelijk, rimpels. Toch willen veel mensen ze het liefste nooit krijgen. Waarom niet? Het “perfecte plaatje” wat op social media wordt gepromoot zorgt voor een onrealistisch zelfbeeld bij veel jongeren. Die jongeren beginnen op een steeds eerdere leeftijd met het gebruiken van anti-rimpel crèmes en plastische chirurgie [1][2]. Met dit project wordt duidelijk gemaakt dat rimpels er bij horen en deel uitmaken van jouw verhaal. Je kan jouw eigen rimpels ontdekken en er wordt getoond waarom ze zo belangrijk zijn. Rimpels vertellen een verhaal, tonen jouw karakter en ze laten zien hoe je hebt geleefd.

HOW?

Dit is een project waarbij de gebruiker wordt aangespoord om zichzelf te ontdekken. Wat vertellen die rimpels over jou? Dit ontwerp toont de schoonheid van de gebruikssporen door ze op een uitgedachte manier te exposeren. Jij als gebruiker wordt op een multimediale manier meegenomen door de connectie tussen mens en natuur, en kan de (toekomstige) plooien in jouw huid ondervinden. Je stelt jezelf tentoon en kan de verhalen van andere mensen ontdekken.

WHO?

De doelgroep van dit ontwerp zijn jongeren tussen de 18 en 25 jaar. In deze groep zegt 40 procent en negatief zelfbeeld te krijgen door social media [3]. Daarnaast onstaan rimpels vanaf het 25 levensjaar. Deze doelgroep wordt door middel van dit project aan het denken gezet over de toekomstige rimpels die ze gaan ervaren en hoe ze daar mee omgaan. 


BRONNEN

[1] De Weijer, K. (2024, 7 maart). De toename van cosmetische ingrepen onder jongeren. ABC Clinic. https://www.abc-clinic.nl/blog/de-toename-van-cosmetische-ingrepen-onder-jongeren

[2] NOS. (2024, 27 januari). Dermatologen VK bezorgd over aantal kinderen dat crèmes gebruikt door TikTok. https://nos.nl/artikel/2506503-dermatologen-vk-bezorgd-over-aantal-kinderen-dat-cremes-gebruikt-door-tiktok

[3]  Sociale media beïnvloeden zelfbeeld jongere | Nederlands Jeugdinstituut. (2023, 7 juni). https://www.nji.nl/nieuws/sociale-media-beinvloeden-zelfbeeld-jongere#:~:text=40%20procent%20van%20de%20jongeren,hoe%20gelukkig%20ze%20zich%20voelen.