Flow-Time

by Pim Enneking & Giel Hoeven

Kunnen we een tool ontwerpen voor jongeren die te maken hebben met uitstelgedrag om hen te prikkelen om in de focus-mode te komen en efficiënter met hun tijd om te gaan?

UX/UI | Zelfregulatie | Zelfeffectiviteit | Uitstelgedrag

Studenten hebben vaak moeite met zelfregulatie, wat leidt tot uitstelgedrag. Zelfregulatie is een aangeleerde vaardigheid, niet iets wat automatisch met het ouder worden komt. Mensen die vaak uitstellen, kiezen doorgaans voor korte termijn voordelen boven lange termijn doelen, wat een gebrek aan zelfregulatie weerspiegelt. Flow-Time is ontwikkeld om dit probleem aan te pakken.


Wat is het Probleem?

Veel studenten worstelen met uitstelgedrag. Zodra ze achter hun laptop zitten om te studeren, worden ze al snel afgeleid. Deze afleidingen verschillen per persoon: van scrollen op sociale media tot plotseling de drang voelen om je kamer te stofzuigen of planten water te geven. Dit zijn vaak activiteiten die niets met de studie te maken hebben, maar die je een snelle dopamineboost geven, omdat je daar behoefte aan hebt.

De kloof tussen intentie en gedrag die hierdoor ontstaat, is een grote verspilling van tijd, vooral omdat de intentie om te studeren er wel degelijk was. Met Flow-Time willen we deze kloof verkleinen en studenten helpen hun tijd effectiever aan school te besteden.

Wat is Flow-Time?

Flow-Time is een tool voor studenten om aan de slag te gaan voor school. Het helpt studenten beter bij het zelfreguleren van de studie. Dit wordt bereikt door het verhogen van zelfeffectiviteit. De student wordt door deze tool meer bewust van zijn eigen bekwaamheid, zodat hij meer vertrouwen krijgt om aan de slag te gaan. De tool is vooral belangrijk bij het starten van de opdracht. Dit is het moment waarop de student wel wil starten, maar uiteindelijk toch niet begint. De tool onderbreekt dit moment en helpt de student om alsnog te beginnen.

Voor wie is het?

Flowtime is ontworpen voor studenten. In het hbo doen studies een groot beroep op de zelfstandigheid en zelfregulatie van studenten en wordt van hen verwacht dat ze met deze verantwoordelijkheid kunnen omgaan. In de praktijk blijkt echter dat studenten hier toch meer moeite mee hebben en behoefte hebben aan duidelijkheid en begeleiding. Zelfregulatie is namelijk een vaardigheid die aangeleerd moet worden, waarbij de ene student al meer bekwaam is dan de ander. Het falen van zelfregulatie leidt dan ook vaak tot uitstelgedrag tijdens de studie.

Hoe werkt het?

Flow-Time doet dit door bepaalde tips te geven om de student alvast in de juiste stemming te brengen. Daarnaast houdt de tool je checklist bij, wat je motiveert om de stappen meer op te splitsen. Door het vaker te gebruiken, creëer je een goed overzicht van al je behaalde successen. De tool introduceert de taak ook alvast aan de student door middel van vragen. De student kan zo testen welke kennis hij al heeft.

Als de student door de tool heen is, kan hij kiezen uit verschillende mogelijkheden om bepaalde technieken te gebruiken. Deze technieken helpen hem om zichzelf doelen te stellen en de taak af te ronden. De student komt dan op het dashboard, waar hij inzicht krijgt in zijn studieactiviteiten.

Doelstelling

Flow-Time heeft als doel de intentie-gedragskloof te minimaliseren en de zelfeffectiviteit van studenten te vergroten. Elke minuut die hierdoor niet meer leidt tot uitstelgedrag, maar rechtstreeks wordt geïnvesteerd in de studie, is waar Flow-Time voor staat! De eerste tests bij de doelgroep waren erg positief en daarom kijken wij met een goed gevoel naar een productievere toekomst voor studenten.