Fruits Fashion
Hoe kan de consument gestimuleerd worden om bewuster en duurzamer keuzes te maken betreft kledingconsumptie?
De mode-industrie is een van de grootste milieu vervuilers ter wereld, met aanzienlijk CO2-uitstoot, microplasticvervuiling en vervuiling van grond en water door de productie van fast fashion. Fast fashion is een productiemodel in de mode-industrie dat zich richt op het snel produceren en verkopen van goedkope kleding om in te spelen op de nieuwste trends. Dit heeft ernstige gevolgen voor het milieu zoals vervuiling, afval en overconsumptie. Ondanks een groeiend bewustzijn over de noodzaak van duurzamere kledingconsumptie, weten veel consumenten niet hoe ze bewuster kunnen kiezen.
Mijn onderzoek richt zich op vrouwen tussen de 18-27 jaar, aangezien zij volgens de doelgroepanalyse jaarlijks de meeste kleding kopen en meer openstaan voor duurzame mode. Dit project ontwikkelt een oplossing die consumenten helpt om op verschillende niveaus meer te leren over duurzame kledingconsumptie.
Uit het onderzoek kwamen vijf verschillende niveaus naar voren waarin gebruikers zich kunnen bevinden afhankelijk van hun kennis, ervaring, obstakels, doelen en behoeftes. Gebruikers van de Fruits Fashion app doorlopen eerst een intake om te bepalen in welk niveau ze zitten. Op basis daarvan krijgen ze een gepersonaliseerde homepagina met relevante inhoud en inspiratie voor duurzame kledingkeuzes. Door deze gepersonaliseerde ervaring en gebruiksvriendelijke interface is de app toegankelijk voor iedereen, ongeacht hun kennisniveau.
Met de Fruits Fashion app wil ik niet alleen het bewustzijn over duurzame mode vergroten, maar ook consumenten voorzien van eenvoudige oplossingen die passen bij hun behoeftes, zodat ze makkelijker bewuste en duurzame kledingkeuzes kunnen maken.
