FantasieStudio

by Mirthe van der Poel

'Hoe kunnen CMD-studenten meer in contact komen met hun innerlijke kind door middel van spel, zodanig dat zij authentieker kunnen creëeren?’

Inner child | 2024 | graduation

Elke volwassenen heeft een innerlijk kind in zich alleen we geven er te weinig aandacht aan. Door Inner Child healing kunnen we weer contact leggen met die innerlijke kind die zo graag ook een keer aan t woord wil. Inner Child healing is een concept binnen de psychologie dat stelt dat iedereen een kinderlijk aspect in hun psyche heeft, bekend als het Inner Child. Dit deel van ons onderbewustzijn beïnvloedt onze gedachten en gedragingen als volwassenen.

Als CMD-studenten komen we veel in contact met creativiteit, alleen is dit ook vrijheid en loslaten? Door veel te praten met mensen en te begrijpen wat inner child healing voor hun betekent is er de Fantasiestudio ontworpen die creatieve vrijheid bied voor CMD-studenten die ook lekker los willen laten en vrij willen creëeren.

Inner Child Healing voor Creatieve Vrijheid bij CMD-Studenten

Inner Child Healing is een psychologisch concept dat veronderstelt dat iedereen een innerlijk kind heeft, een deel van de psyche dat bestaat uit de ervaringen, emoties en herinneringen uit de kindertijd. Dit innerlijke kind beïnvloedt onze gedachten, gedragingen en emotionele reacties als volwassenen. Door contact te maken met je innerlijke kind via creatieve activiteiten zoals tekenen, schrijven en spel, kun je emotionele wonden uit het verleden helen en je creativiteit en authenticiteit als ontwerper versterken.

Het Belang van Inner Child Healing

Volgens psychologische theorieën, zoals die van Jean Piaget, speelt exploratief gedrag een cruciale rol in de ontwikkeling van cognitieve structuren bij kinderen. Piaget benadrukte dat kinderen de wereld om hen heen begrijpen door actief te verkennen en te experimenteren [4]. Dit exploratieve gedrag kan ook volwassenen helpen om creativiteit en probleemoplossend vermogen te stimuleren.

Johan Huizinga, een Nederlandse historicus, introduceerde het concept van spel als een fundamentele menselijke activiteit in zijn boek "Homo Ludens" (De spelende mens). Huizinga betoogde dat spel niet alleen een middel tot ontspanning is, maar een essentiële rol speelt in de cultuur en maatschappij. Spel biedt ruimte voor creativiteit en expressie, en kan volwassenen helpen om stress te verminderen, sociale banden te versterken en een dieper gevoel van voldoening en zingeving te ervaren [3].

Antwoorden Enquete CMD-studenten

Praktische Toepassingen in het Onderwijs

In mijn afstudeerproject heb ik deze inzichten toegepast om CMD-studenten te helpen meer in contact te komen met hun innerlijke kind, zodat zij authentieker kunnen creëren. Dit project, genaamd De Fantasiestudio, biedt studenten een plek om de stress van beoordelingen los te laten en zich over te geven aan een creatieve ervaring.

De kernactiviteiten in De Fantasiestudio omvatten:

Brief schrijven aan hun jongere zelf: Dit helpt studenten om in contact te komen met hun innerlijke kind en onderdrukte emoties en herinneringen te verwerken. Dit werd door de testpersonen als emotioneel ervaren en bracht veel emotie los.

Samenwerken aan schilderijen met eetbare verf: Deze activiteit bevordert speelsheid en samenwerking zonder prestatiedruk. Ook daagt de eetbare verf de deelnemer uit om na te denken over hun eigen grenzen.

Gebruik van een speelpotje met creatieve opdrachten: Dit moedigt studenten aan om ook buiten de studio speels en creatief te blijven. Hierdoor eindigt de activiteit niet op school maar nemen ze het mee naar huis.

Proof of concept

De fantasiestudio is een plek waar CMD-studenten heen kunnen als de stress van beoordelingen en creeeren voor een cijfer in plaats van eigen interesse te veel wordt. ze laten hun zorgen bij de deur en geven zich over aan een creatieve ervaring. 

Doormiddel van enquetes werd er duidelijk dat de studenten hun inner child heel belangrijk vinden. Daarnaast werd ook duidelijk dat ze het gevoel hebben veel gestuurd te worden door docenten en vaak ontwerpen voor een goed cijfer in plaats van voor hun eigen interesse en passie. Hierdoor is er onderzocht hoe, met creatieve vrijheid en spel, de studenten een zetje kunnen krijgen in de goede richting. 

De ervaring bestaat uit meerdere touchpoints, waar de studenten eerst een brief schrijven naar hun jonge zelf. Vervolgens lopen ze door naar de volgende ruimte waar ze samenwerken aan een schilderij die ze verven met eetbaar verf. Dan als afsluiting krijgen ze een speelpotje mee waar opdrachten in staan om de ervaring niet te laten stoppen op school, maar mee te nemen naar huis. 

Positionering

Als ontwerper en student Communicatie en Multimedia Design (CMD) hecht ik grote waarde aan mentale gezondheid en creatieve vrijheid. Vanuit mijn eigen ervaringen en observaties heb ik gemerkt dat de druk om te presteren en te voldoen aan externe verwachtingen een negatieve invloed kan hebben op het welzijn en de creativiteit van studenten. Deze druk leidt vaak tot stress en beperkt de mogelijkheid om authentiek en vrij te creëren.

Mijn afstudeerproject, De Fantasiestudio, is ontstaan vanuit de overtuiging dat een gezonde mentale toestand essentieel is voor creatieve expressie. Door studenten in contact te brengen met hun innerlijke kind, wil ik hen helpen om de speelsheid en onbevangenheid uit hun kindertijd te herontdekken. Dit helpt hen om los te komen van de prestatiedruk en de angst voor oordeel, en zich te richten op intrinsieke motivatie en puur plezier in het creëren.

De kern van mijn project ligt in het faciliteren van een veilige en stimulerende omgeving waar CMD-studenten vrij kunnen experimenteren en zichzelf kunnen uitdrukken zonder angst voor falen. Door middel van activiteiten zoals het schrijven van brieven aan hun jongere zelf, samenwerken aan schilderijen met eetbare verf en het gebruik van creatieve speelpotjes, bied ik studenten de kans om hun creativiteit op een speelse en authentieke manier te verkennen.

[1] National Institute for Play, “Defining and Recognizing Play,” [Online]. Available: https://www.nifplay.org/what-is-play/. [Accessed: 25-May-2024].

[2] P. Gray, Free to Learn: Why Unleashing the Instinct to Play Will Make Our Children Happier, More Self-Reliant, and Better Students for Life. New York, NY: Basic Books, 2013.

[3] J. Huizinga, Homo Ludens: A Study of the Play-Element in Culture. Boston, MA: Beacon Press, 1955.

[4] K. E. Woolfolk, “Exploratory Behavior in Active Learning,” in Piaget’s Cognitive Development Theory, 1st ed. Springer, 2017, pp. 45-62. Available: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-77182-3_4.