Empathische Reisplanner
Hoe kan een empathische reisplanner, ontwikkeld met behulp van een geavanceerd Language Model, bijdragen aan het verminderen van stress en het verbeteren van de reiservaring voor forenzen die dagelijks gebruikmaken van verschillende vormen van openbaar en gedeeld vervoer?
Gebaseerd op het artikel ‘Veel mensen vinden het ov maar gedoe’[1] is dit afstudeerproject gestart.
Het afstudeerproject richtte zich op het ontwikkelen van een empathische reisplanner, gebruikmakend van een geavanceerd Language Model, om de ervaring van forenzen in het openbaar vervoer te verbeteren en persoonlijker te maken.
Waar traditionele ov applicaties stoppen, gaat de empathische reisplanner dieper in op de ochtend- en avondroutine van de forens, om zo een start en eind van de werkdag te faciliteren die daadwerkelijk aansluit bij de voorkeuren en gemaakte observaties van de forens.
In het ov landschap strijden applicaties om zoveel mogelijk informatie en diensten te koppelen, maar niemand is bezig met het inleven in de reiziger.
Wat is het?
De Empathische Reisplanner is een (web)applicatie die helpt om makkelijker en met minder stress te reizen met het openbaar vervoer. Deze app kijkt niet alleen naar de snelste weg, maar ook naar wat voor jou het prettigst is. Bijvoorbeeld, als je niet houdt van drukke bussen, zoekt de app een rustigere route voor je. Of als je liever niet haast, geeft de app routes waar je meer tijd hebt om over te stappen.
De app kent jouw voorkeuren en gebruikt deze om de beste reis voor jou uit te zoeken, en bij elk feedbackmoment leert de app over jou, en zullen reis adviezen meer gepersonaliseerd worden. Zo verbetert de relatie tussen de gebruiker en de applicatie, omdat de applicatie steeds meer over de gebruiker komt te weten, en dit kan gebruiken om zich beter in te leven in wat de gebruiker nodig heeft.
Maar het blijft niet bij reistijden en vervoersmiddelen, de planner denkt ook mee met de routine die je 's ochtends hebt en hoe deze geoptimaliseerd kan worden.
Hoe kan het ov het best aansluiten op jouw routine, zonder dat de ov-infrastructuur moet wijzigen?
Voor wie is het?
Deze doelgroep, dagelijkse ov-gebruikers, heeft vaak last van drukte en vertraging. Ze zoeken betrouwbare reisopties die echt bij hen passen. Tot nu toe krijgt iedereen dezelfde routes, terwijl geen forens hetzelfde is.
Het doel van de applicatie is dan ook om de reiziger een fijnere start- en eind van de dag te bezorgen, zonder dat infrastructuur veranderd moet worden.
Voor de campagne richten we ons op deze problemen. We gebruiken posters op stations en perrons. Juist als het druk is of er zijn vertragingen, valt onze empathische reisplanner op. Ook zetten we onlineadvertenties in voor als forenzen niet reizen. De campagne laat zien dat onze planner rekening houdt met persoonlijke voorkeuren en routines, wat de dagelijkse reis verbetert.
Hoe werkt het?
De applicatie is simpel. Je stuurt een bericht, wacht een paar seconden en krijgt een reactie op basis van je bericht, context (temperatuur, neerslag, tijdstip), gebruikersinformatie (biometrische data, voorkeuren) en eerder gemaakte observaties over jou.
Ook observeert hij je taalgebruik en probeert hij te achterhalen hoe je je voelt en waar je met je gedachtes zit. Op basis van deze informatie past de interface aan met andere achtergronden en iconen.
De assistent geeft reis adviezen en op basis van deze dialoog past hij de adviezen aan, en voegt hij nieuwe observaties van je toe. Zo leert de assistent steeds meer over je, en worden de adviezen steeds persoonlijker.
Om gesprekken makkelijk op gang te helpen stuurt de assistent ook een aantal voorstellen als snelle reacties. Dit kunnen korte zinnen of emoji’s zijn. Ook presenteert de assistent de reisadviezen in een behapbaar format in de chat. Zo past de applicatie zich aan op de dialoog met de assistent.
Toekomstperspectief
Vaak ontving ik feedback over de inconsistentie in laadtijden en problemen met het correct parsen van antwoorden in het prototype. Na verschillende iteraties in het prototype en met de assistent, evenals modelexperimenten, heb ik de huidige laadtijd terug weten te brengen naar 10-25 seconden.
9292, gevestigd in Utrecht, is gespecialiseerd in reisinformatie en heeft de kennis en ervaring voor een stressverminderende reisplanner. Zij kunnen het prototype uitwerken tot een volwaardige applicatie (of functie in bestaande applicatie) waarin gekoppeld kan worden aan (realtime) informatie.
Binnen een jaar kan een functionele app worden ontwikkeld, werken met een aangepast Language Model (LLM) en verbeterde betrouwbaarheid en snelheid bieden dankzij technische updates.
Bronnen
[1] ‘Veel mensen vinden het ov maar gedoe’ (06/08/2023) https://www.ovmagazine.nl/vakartikel/veel-mensen-vinden-het-ov-maar-gedoe#:~:text=De%20Vries%3A%20%E2%80%9CJe%20ziet%20die,druk%20en%20lawaaiig%2C%20je%20moet