Community Workers
Hoe kan het bedrijf 'Collectorz' de gebruikers van zijn applicatie inzetten voor datavordering en in welke mate kan user flow & gamificatie hierbij ingezet worden?
Hoe kunnen we op een efficiënte en veilige manier de gebruikers van Collectorz inzetten op het verbeteren van de Databases? Al jaren krijgt CLZ informatie binnen via berichten van gebruikers, maar de kwaliteit van deze data is niet altijd even goed en het verwerken van deze suggesties is intern erg arbeidsintensief. CLZ heeft enorm veel gebruikers en ook veel die graag zouden willen helpen. Ik heb onderzocht op welke manier deze groep ingezet kan worden om de database op een hoger plan te trekken. Zowel efficiënt, maar ook zonder het risico dat de kwaliteit naar beneden gaat?
"Met passie als motor, is werk een beloning op zich"
Collectorz (CLZ)
Ik heb de afgelopen 5 maanden stage gelopen bij Collectorz, een softwarebedrijf in Amsterdam dat apps ontwikkelt voor het beheren van collecties zoals cd’s en dvd’s. De apps, bekend als “CLZ”, gebruiken eigen databases voor boeken, games, dvd’s, muziek en comics.
Collectorz heeft een team van twaalf mensen, waaronder programmeurs, designers en content managers, die nauw samenwerken om de apps te ontwikkelen en te onderhouden.
Communicatie met klanten is voor Collectorz essentieel, omdat klanten vaak data aanleveren en problemen melden. Vragen over UX-design en app-mogelijkheden komen hierbij regelmatig naar voren.
Gebruikers Inzetten
De gebruikers van Collectorz is een specifieke doelgroep. Bij een eerste blik lijkt het alsof deze doelgroep alleen bestaat uit verzamelaars, maar niet elke verzamelaar wil zijn verzameling organiseren. Ik vroeg mijn collega’s om onze gebruikers te benoemen in drie woorden.
Het antwoord hierop was: “Verzamelaars, Meedenkend & Georganiseerd”.
Ik vraag aan deze gebruikers om mee te werken aan het verbeteren van onze applicatie. Hierin roep ik op tot het samenhorigheidsgevoel, door te vragen of ze de community willen helpen. Een groot doel van de gebruikers is actief binnen dezen community en bieden vaker aan te willen helpen.
Het vragen van werk verrichten komt in deze doelgroep met een tweede laag. Dit omdat zij betalen om deze applicatie te gebruiken. Dit brengt verschillende ethische vragen met zich mee.


Core CMS
In dit project werk ik met in een in-house ontworpen en geprogrammeerde tool genaamd ‘CoreCMS’. Dit project is in het verleden met als doel ‘gebruikers inzetten’ opgestart. Tot nu is het alleen in-house gebruikt. Mijn afstudeerproject onderzoekt de mogelijkheden waarop deze tool uitgezet kan worden naar de gebruikers van de CLZ-software.
De CoreCMS is direct verbonden aan de rest van de systemen. Dit betekent dat elk van de veranderingen die in het programma gemaakt worden direct zichtbaar zullen zijn in de applicaties/software die de gebruikers van CLZ actief inzetten.
Het project is vooral gericht op de data voor muziek en films. Er wordt binnen deze groepen vooral gekeken naar koppeling tussen barcodes en afbeeldingen. De gebruiker kan via de software de match tussen barcode en afbeelding controleren.
Opleiden & Controleren
De gevonden gebruikers moeten leren hoe zij het programma moeten gebruiken. Deze gebruikers hebben al kennis van het onderwerp. Dit betekent dat de basiskennis niet uitgelegd hoeft te worden.
In mijn ontworpen handleiding is een duidelijk begin- en eindpunt zit. Hierin is alle informatie duidelijk terug te vinden. De vragen die opkomen bij de gebruikers kan direct verwerkt worden, zodat dezelfde vragen niet nog een keer opkomen. Met een toegevoegde quiz en toets weet ik of de gebruikers klaar zijn voor het programma begint.
Gebruikers inzetten voor het aanleveren van informatie stelt de database ook open aan fraude gevoeligheid. Daarnaast zijn deze gebruikers ook gewoon mensen, wat betekent dat zij ook menselijke fouten kunnen maken. Het is dus van uiterst belang dat er op een manier gecontroleerd kan worden welke data deze gebruikers binnen brengen. Hiervoor heb ik een makkelijk en overzichtelijk ontwerp gemaakt waarin er per persoon bekeken kan worden welke items zijn weg gewerkt.


Motivatie
Een van de grootste problemen binnen het project is ook een van de grootste voordelen. Het kan alleen omschreven worden als de nieuwsgierigheid van de gebruiker. Deze nieuwsgierigheid zorgt ervoor dat de gebruiker interesse toont in onze CoreCMS tool, maar zorgt er ook voor dat hij binnen enkele keren van gebruik deze interesse verloren is. Iets dat nieuw is en waar weinig mensen geselecteerd voor worden, wordt gezien als interessant, maar hiermee trekken we ook de mensen aan die geen langetermijnwerk willen verrichten.
Een van de oplossingen hiervoor is gamificatie, die naast een stimulerend effect bij de gebruikers, ook een stimulerend effect heeft gecreëerd bij de in-house gebruikers van de tool. Mijn collega’s lieten meerdere malen weten nog even door te werken om op de eerste plaats van de dag te komen.

Positionering
Als ontwerper zet ik de gebruiker altijd centraal. In mijn mening moet de gebruiker altijd betrokken zijn bij het ontwerp proces. In mijn afstudeerproject heb ik dan ook geleerd om zo snel mogelijk een ontwerp naar buiten te brengen, zodat er gebruikers feedback ontvangen kan worden.