Bossche Twin
“Welke (digitale) media kunnen worden ingezet om de participatie van en de communicatie met stakeholders betreffende de Spoorzone in ‘s-Hertogenbosch, te bevorderen en hoe moeten deze (digitale) media worden ingericht?”
Met veel enthousiasme presenteer ik hierbij mijn afstudeeropdracht. Mijn afstudeeropdracht heb ik gewijd aan de “Bossche Spoorzone”
Bij de start heb ik bewust gekozen om af te studeren bij een organisatie of bedrijf, ik wilde de dynamiek van een echte werkomgeving ervaren. Ik wilde graag mijn theoretische kennis in de praktijk leren toe passen en deze vertalen naar een concreet ontwerp.
Bij de Gemeente ’s-Hertogenbosch en het Bossche Innovatie Kwartier kreeg ik al deze mogelijkheden. De gemeente heeft hiervoor de volgende opdracht bij mij weggelegd:
“In de gebiedsmarketing zoeken we “tools” waarmee we het gebied de Bossche Spoorzone op een eigentijdse wijze kunnen visualiseren, vermarkten en participatie/communicatieprocessen op gang kunnen brengen”.
Deze opdracht sprak mij erg aan, omdat deze aansluit bij mijn interesses en omdat ik hiermee een opdracht kon uitvoeren binnen een organisatie.

Why? | Vraagstelling
Participatie en communicatie zijn belangrijk bij besluitvorming binnen de samenleving, omdat ze draagvlak creëren, lokale kennis benutten en transparantie vergroten. Actieve betrokkenheid voorkomt weerstand tegen veranderingen, bevordert een soepele implementatie, levert tijdswinst op en versterkt vertrouwen.
Ook de gemeente ’s-Hertogenbosch vindt participatie van en communicatie met haar bewoners belangrijk. De Bossche Spoorzone gaat zich sterk ontwikkelen en de Gemeente ‘s-Hertogenbosch wil de inwoners van de Bossche Spoorzone hier graag in betrekken.
De gemeente heeft hiervoor een opdracht bij mij weggelegd, waaruit ik de volgende onderzoeksvraag heb geformuleerd:
“Welke (digitale) media kunnen worden ingezet om de participatie van en de communicatie met stakeholders betreffende de Spoorzone in ‘s-Hertogenbosch, te bevorderen en hoe moeten deze (digitale) media worden ingericht?”
How? | Onderzoek
Ik ben mijn opdracht begonnen met het uitvoeren van onderzoek naar de Bossche Spoorzone en heb ik me verdiept in communicatie en participatie. Ook heb ik gekeken naar de middelen die de gemeente momenteel gebruikt om met bewoners te communiceren en hen te laten participeren.
Uit onderzoek blijkt dat de huidige middelen niet voldoende participatie en communicatie op gang te brengen. Zij zullen wel gehandhaafd blijven. De huidige inloopbijeenkomsten zullen, zo lang dit nodig is, voor met name de oudere generatie worden ingezet. De website zal ik gebruiken in mijn project. De "Digital Twin" zal worden geïntegreerd in de huidige website.
In mijn onderzoek naar innovatieve (Digitale) Media ben ik gekomen tot de “Digital Twin”. Een Digital Twin, ook wel digitale tweeling genoemd, is een virtuele representatie van de gebouwde omgeving.
De mogelijkheden van een “Digital Twin” zijn vrijwel eindeloos, maar ik heb me tijdens dit project gericht op de communicatie- en participatiemogelijkheden van de “Digital Twin”.
Met een “Digital Twin” kunnen we een stad(gedeelte) visueel maken en kunnen we informatie delen. Maar alleen een “Digital Twin” is onvoldoende om de participatie te bevorderen. Hiervoor heb ik “Participatie-tools” toegevoegd.
What? | Ontwerp
Als eindontwerp heb ik de “Bossche Twin” opgeleverd:
Om tot de “Bossche Twin” te komen heb ik de mogelijkheden van de Digital Twin onderzocht, heb ik “tools” onderzocht en getest, experts gesproken en de vormgeving bepaald. Uiteindelijk ben ik tot prototypes gekomen en deze heb ik gevalideerd om tot een “Proof of Concept” te komen.
De Gemeente ‘s-Hertogenbosch heeft met veel enthousiasme gereageerd op mijn ontwerp. Samen met andere disciplines, zoals communicatie-experts, IT-specialisten, website beheerders, etcetera zal de “Bossche Twin” verder uitgewerkt worden. Ze hebben mij gevraagd om, na mijn afstuderen, het vervolgtraject van de “Bossche Twin” te begeleiden.
Met de “Bossche Twin” krijgt ‘s-Hertogenbosch een innovatief digitaal medium om de participatie en communicatie binnen de Bossche Spoorzone te bevorderen.

Eindontwerp

Eigen positionering
De boeiende wereld van innovatie en technologische vooruitgang heeft al lange tijd mijn interesse. Al op jonge leeftijd is dit aangewakkerd door mijn vader: hij heeft me vaak uitgedaagd om naar nieuwe toepassingen binnen de techniek te kijken. Ik vond het als kind leuk om de “Quest” te lezen. Ik ben me daarna altijd op de hoogte blijven houden van innovatieve technieken en dan met name digitale technieken.
Tijdens mijn stage heb ik deze interesse al om kunnen zetten in een concrete toepassing. Ik kreeg hier de mogelijkheid om vanuit een probleemstelling tot een digitale oplossing, in de vorm van een applicatie, te komen. Het proces van probleemanalyse, conceptontwikkeling en het enthousiasmeren van de opdrachtgever voor de voorgestelde oplossing vond ik erg interessant en sprak me erg aan.
Tijdens mijn studie ben ik er achter gekomen dat ik een jongen van de praktijk ben. Ik zet graag mijn theoretische kennis in om te zoeken naar een oplossing voor “real-world” problemen en te komen tot concrete ontwerpen.
Na een periode van lockdown en veel thuisonderwijs voelde ik dan ook sterk de drang om fysiek deel te gaan nemen aan het bedrijfsleven. Het gaf me de kans om mijn vaardigheden te ontwikkelen en te delen in de praktijk. Deze ervaring heeft mijn overtuiging versterkt dat voor mij leren in de praktijk een onmisbare aanvulling is op mijn theoretische kennis.
Waar sta ik als ontwerper?
Een groot gedeelte van mijn opdracht bestond uit het bedenken, onderzoeken, configureren en testen van (digitale) media. Ik heb me daarom met enthousiasme verdiept in verschillende “tools”, die mogelijk gecombineerd zouden kunnen worden met de “Digital Twin”. Ik heb hiervoor gezocht naar “innovatieve trends” op het gebied van digital media. Ook heb ik UX/UI design opgenomen in de gemaakte prototypes.
Ik kan uit bovenstaande concluderen dat mijn interesses sterk liggen bij die van een Applicatie-/Systeemarchitect.
Een Applicatie-/Systeemarchitect is namelijk verantwoordelijk voor: het onderzoeken, testen, bedenken en configureren van (digitale) media. Hij analyseert objectief de gewenste “tools” en resultaten en adviseert over de juiste combinatie van “tools” en systemen om het gewenste doel te bereiken.