Bar of the future

by Sanne van der Bruggen

De verbetering van de User Experience van BeerMate, een volledig geautomatiseerde zelf-service biertap voor op festivals en evenementen, door optimalisering van het User Interface Design.

Ux/UI | BeerMate | Events

BeerMate, de bar van de toekomst, is een volledig geautomatiseerde biertap voor op evenementen. Een nieuw concept wat nog in de adoptiefase zit. Het ultieme toekomstbeeld is dat gebruikers binnen 30 seconden een vers getapt biertje kunnen uitnemen. Wat is ervoor nodig om dit doel te behalen? In dit afstudeerproject is onderzocht hoe de besteltijd en gebruikservaring van BeerMate kunnen worden verbeterd door optimalisatie van het User Interface design.

Wie is dat biermaatje?

Een aspect waar je tegenwoordig niet meer omheen kan binnen de Nederlandse cultuur, evenementen. Ze zijn er voor enorm veel verschillende gelegenheden, als vrijetijdsbesteding of zakelijke bijeenkomsten. Een ding hebben ze gemeen, er wordt bier of andere soorten alcohol geschonken. Op grotere festivals en evenementen staan vaak meters lange bar waar een selectie aan dranken uitgeschonken wordt door het barpersoneel. Maar hoe zit het met personeelstekorten en lange wachtrijen voordat het personeel je bestelling opneemt?

Zelf ben ik regelmatig te vinden op festivals waardoor ik al verschillende keren een half uur in de rij heb gestaan om vervolgens een ‘dood’ biertje of een beker half vol schuim in ontvangst te mogen nemen. Maarja, je hebt al zo lang gewacht dat je er genoegen mee neemt. Wanneer je bij Beermate besteld heb je binnen een minuut een vers biertje in je hand zonder dat personeel deze voor je hoeft te tappen! Bestellen werkt net zoals bij de McDonalds, je plaatst je bestelling en betaalt, allemaal zelfstandig door middel van een groot touchscreen op de machine.

Mijn Why

De afgelopen jaren, voor mijn studie en in mijn vrije tijd, ben ik vaak bezig en aanwezig geweest op evenementen. Werkend achter de bar, als organisator of gewoon als feestganger. De laatste twee jaar van mijn studie zijn door mijn 3e jaars stage bij het Avans INTRO Festival en mijn minor Dance Industry in het teken gaan staan van de evenementindustrie. De kans om dit door te trekken in mijn afstudeerproject is de reden dat ik in eerste instantie besloot om BeerMate vooruit te helpen met hun vraagstuk. "Hoe kunnen wij onze besteltijd minimaliseren terwijl de gebruiksvriendelijkheid juist beter wordt?"

How & What

Om inzicht te krijgen in onder andere verbeterpunten in de user flow en struggles bij de gebruikers heb ik verschillende evenementen bijgewoond. Paaspop, Extrema Outdoor, Toppers in concert en Intents festival waren de 4 evenementen waar ik voor BeerMate aanwezig was. Op deze evenementen heb ik gedrag geobserveerd en genoteerd. In combinatie met advies van een tweetal UI/UX experts en desk research heb ik door middel van het verwerken van de inzichten uit deze evenementen telkens stappen gezet in het opzetten van het nieuwe User Interface Design van BeerMate.

Resultaat

Uit de vergelijkingen tussen 4 evenementen die ik het afgelopen half jaar heb bijgewoond kunnen enkele algemene conclusies worden getrokken. Ten eerste heeft de ruimte waarin de BeerMate automaten zich bevinden een zwaarwegende invloed op de besteltijd. Meer ruimte geeft gebruikers de kans om rustiger en dus langzamer te bestellen. Ten tweede zorgen extra stappen in de bestelflow en een tekort aan personeel voor een langere besteltijd. Het gebruik van recycle coins bleek een verwarrende factor die het bestelproces vertraagde. Ten slotte toont het verschil in besteltijden tussen Extrema en Intents aan dat tussentijdse aanpassingen, die op maat werden gemaakt voor het volgende evenement, in het UI-design effectief zijn in het verbeteren van de gebruikservaring.

Het nieuwe UI-design, bleek een verbetering ten opzichte van het oude design. Gebruikers konden het proces beter zelfstandig doorlopen, en aanpassingen zoals de verhoogde bestellimiet en het wegnemen van verwarring bij de recycle coins stap droegen bij aan een soepelere en snellere gebruikservaring. Voor toekomstige evenementen is het noodzakelijk om verdere aanpassingen te blijven testen, zoals een Engelse interface voor evenementen met internationale bezoekers, om zo de besteltijd en gebruikerservaring verder te optimaliseren. Deze Engelse interface is al gemaakt en hoeft dus alleen nog op een evenement toegepast te worden.

Toekomst voor deze bar van de toekomst

Nu het nieuwe UI-design over het algemeen effectief blijkt te zijn, heb ik gemerkt dat er op dit punt hele andere factoren zijn die belangrijk worden. Zo is het touchscreen van de BeerMate automaat eigenlijk te langzaam in het terugkoppelen naar gebruikers. Met een sneller touchscreen zouden er minder mensen zijn die in ongeduld blijven drukken op een knop wat er ook voor zorgt dat het touch screen minder snel vast hangt.

Als ik kijk naar het UI-design zelf is er één scherm waar in de toekomst nog extra aandacht aan besteed moet worden, namelijk het recycle coin scherm. Op dit scherm moet een hele hoop informatie komen te staan. Het scherm moet aangeven waar je de recycle coin in kan stoppen, hoeveel coins je maximaal in kan werpen, hoeveel je er nu al in hebt geworpen en dat je ook zonder recycle coin een bestelling kan plaatsen. Om te zorgen dat dit ene scherm al deze informatie communiceert naar de gebruiker zullen verschillende versies van dit scherm getest moeten worden.

Daarnaast is de recycle coin sticker die is aangebracht op de machine een aandachtspunt op zich. Tijdens evenementen heb ik geconstateerd dat sommige mensen de BeerMate automaat voorbij lopen omdat ze in een oogopslag de recycle coin sticker zien en daardoor denken dat ze die nodig hebben. Ze hebben op dit moment nog geen bestelproces gestart en zien dus ook niet op het recycle coin scherm dat ze ook zonder coins door kunnen. Een optie zou zijn om de recycle coin sticker weg te halen, met als mogelijk probleem dat gebruikers die al in het bestelproces zitten dan niet goed weten waar ze de recycle coin moeten inwerpen.
Op lange termijn zou de gehele flow van het UI-design omgegooid kunnen worden (zie afbeelding). Door de flow op deze manier op te bouwen voorkom je dat gebruikers meer recycle munten ingooien dan toegestaan is. Gebruikers zouden door de aanpassing van de bestelflow dus minder snel deze fout maken wat zorgt voor minder frustratie en een betere gebruikservaring.