ARTomatic

by Max Ouwerkerk

Hoe kan ik jongvolwassenen informeren, inspireren en enthousiasmeren zodanig dat het toekomstige museumbezoeken ‘laagdrempeliger’ maakt, waardoor hun persoonlijke ontwikkeling en identiteitsvorming ondersteund worden.

2024 | Kunst & Cultuur | Suzanne van Rossen |

Een ervaring die ervoor moet zorgen dat kunst, cultuur & musea als laagdrempelig worden ervaren door jongvolwassenen.

"ARTomatic"

De ARTomatic is een installatie/apparaat dat fungeert als Introducteur voor jongvolwassenen in de wereld van kunst en musea. Probeert deze doelgroep te informeren, inspireren en enthousiasmeren om zo toekomstige culturele participatie laagdrempeliger te maken.

Wat is er aan de hand met de culturele participatie van jongvolwassenen?

De culturele participatie van jongvolwassenen in Nederland laat een laag percentage zien (67%), en dan met name bij het bezoeken van kunstmusea (24%). De culturele participatie van jongvolwassenen stagneert al jaren rond deze percentages. Dit roept vragen op over de effectiviteit van huidige initiatieven en de toegankelijkheid van cultuur, musea en kunst voor jongvolwassenen.

Dit patroon wijst erop dat musea en andere culturele instellingen steeds dezelfde groep jongvolwassenen aanspreekt (ze vissen steeds in dezelfde vijver), zonder een breder publiek te bereiken.

Verschillende factoren spelen een rol in de lage culturele participatie van jongvolwassenen. Zoals Structurele drempels zoals geografische locaties en financiële beperkingen. Maar ook ervaren jongvolwassenen intrapersoonlijke drempels zoals gebrek aan interesse en gezondheidsproblemen. Interpersoonlijke drempels, zoals gebrek aan sociale steun en sociale druk, en kennis drempels, zoals het niet hebben van voorkennis en het ontbreken van context, belemmeren eveneens hun deelname.

Deze drempels hebben gevolgen voor de persoonlijke ontwikkeling en identiteitsvorming van jongvolwassenen. Ze missen kansen op persoonlijke ontwikkeling, cognitieve groei en het vormen van een sterk zelfbeeld.

Waarom onderzoek ik dit?

Als tiener was ik stil en onzeker, maar nu ben ik sociaal, aanwezig en uitgesproken. Deze verandering kwam door mijn persoonlijke ontwikkeling, waarin kunst en musea een grote rol speelden. Ondanks mijn niet culturele achtergrond, begon ik op mijn 16e kunstmusea te bezoeken, wat mij veel zelfvertrouwen en inspiratie gaf.

Hoewel ik me nu zelfverzekerd en thuis voel in musea, mis ik vaak leeftijdsgenoten op deze plekken. Jongvolwassenen ervaren kunst en musea als ontoegankelijk, wat ik wil veranderen. Ik wil meer jongvolwassenen de kans kan geven om kunst en musea te ervaren op een laagdrempelige manier tijdens hun proces van persoonlijke ontwikkeling en identiteitsvorming.

Wat is mijn positionering tegenover ‘het probleem'?

Maar wat is het ‘probleem’?

Doordat de doelgroep (Jongvolwassenen tussen de 16 & 24) verschillende drempels ervaren bij het participeren aan culturele activiteiten (en dan specifiek het bezoeken kunstmusea), hebben ze weinig tot geen interactie met deze sector. Dit heeft een groot effect op persoonlijke ontwikkeling en identiteitsvorming, het kan leiden tot beperkte cognitieve groei, verminderde empathie, sociaal bewustzijn en een minder gegronde identiteitsvorming.

Ik vind het pijnlijk om te zien dat vele jongvolwassenen de voordelen van kunst en cultuur missen, omdat deze sector mij enorm heeft geholpen in mijn transformatie van een onzekere jongen naar een zelfverzekerde man. Ik wil dat meer jongvolwassenen de positieve effecten van kunst ervaren en met trots kunnen terugkijken op hun groei.

Hoewel het ontwikkelingsproces van deze doelgroep complex en langdurig is, zie ik kansen om hen een 'duwtje in de juiste richting' te geven. Mijn doel is niet om musea aantrekkelijker te maken, maar om een brug te slaan tussen musea en jongvolwassenen, zodat ze minder drempels ervaren. Als bruggenbouwer wil ik de bestaande drempels aanpakken en afbreken, de doelgroep opzoeken en hen begeleiden in de soms overweldigende wereld van kunst en musea.

De oplossing

Een grote groep jongvolwassenen die nu actief participeren hadden een ‘introducteur’. Dit is iemand of iets die hen introduceerde en begeleidde in de wereld van kunst & musea.

Mijn eindontwerp is dit (een introducteur) voor de groep jongvolwassenen die nog niet actief deelneemt, omdat ze deze groep deze niet of nog niet hebben. Het moet hen introduceren en een basis bieden die toekomstige culturele participatie laagdrempeliger maakt.

Om dit te bereiken zoek ik de doelgroep op. Ik breng de kunst (schilderkunst) en het musea naar hun toe en zorg voor een gebalanceerde ervaring die autonoom denken stimuleert, hen vrij laat om zelf te ontdekken en een basis biedt die ze kunnen meenemen naar toekomstige kunst & cultuur-gerelateerde ervaringen.

De ARTomatic zoekt specifiek MBO-studenten op. Het MBO-onderwijs is vaak sterk gericht op het ontwikkelen van praktische en beroepsgerichte vaardigheden. Hierdoor is er geen ruimte voor thema's zoals kunst en cultuur in hun curriculum, deze worden als minder relevant voor de beroepsopleiding gezien.

Het gebrek aan verplicht cultureel onderwijs kan leiden tot een reeks nadelige effecten op hele beroepsgroepen, die allemaal terug te voeren zijn op een minder ontwikkelde set van vaardigheden en inzichten.

De ARTomatic bestaat uit:

Twee schermen: één die de doelgroep prikkelt en naar zich toe trekt en één die daarop verdieping kan bieden.

De ARTomatic:

Inspireert, informeert en moet toegankelijk zijn.

Inspireren

Het hoofdscherm van de ARTomatic inspireert de potentiële gebruiker door duidelijk te laten zien wat de wereld van schilderkunst te bieden heeft.

Inspireren met schilderkunst werkt door studenten visueel te prikkelen en hen de diversiteit en rijkdom van de kunstwereld te laten ontdekken. Door het laten zien van verschillende stromingen en kunstenaars kunnen studenten een breed scala aan stijlen, technieken en artistieke visies ervaren.

Visuele prikkels zijn essentieel in dit proces.

Hierdoor ontdekken ze de schoonheid en diversiteit van schilderkunst. Ook kan dit hun eigen creatieve denken stimuleren.

Informeren

Het doel is om (schilder)kunst en musea toegankelijk en boeiend te maken voor alle studenten, ongeacht hun achtergrond of ervaringsniveau.

Ik begin altijd met eenvoudige, laagdrempelige informatie die geen voorkennis vereist.

Ik zorg ervoor dat elke stap voortbouwt op de vorige, waardoor studenten continu hun vaardigheden en kennis uitbreiden.

Ik zorg ervoor dat de ARTomatic inclusief is en diverse kunstvormen en culturen vertegenwoordigt. Dit helpt studenten om een breed scala aan perspectieven en stijlen te verkennen.

Ik gebruik thema's die bekend zijn voor jongvolwassenen. Als ze kunst kunnen relateren aan hun eigen wereld, begrijpen ze de concepten en boodschappen beter, wat hun leerproces vergemakkelijkt.

Kortom: het toevoegen van gebalanceerde, laagdrempelige en activerende verdieping in kunsteducatie biedt studenten de kans om zich op een plezierige manier met kunst bezig te houden.

Toegankelijkheid

De geboden verdieping wordt als laagdrempelig ervaren door de doelgroep.

Het integreren van de ARTomatic in een schoolomgeving is bijzonder effectief omdat scholen plekken zijn waar jongvolwassenen zich vaak op hun gemak voelen en openstaan voor nieuwe ervaringen en kennis.

De ARTomatic neemt de rol van introducteur op zich door een inclusieve, aantrekkelijke, duidelijke en motiverende omgeving te creëren die jongvolwassenen aanmoedigt om deel te nemen. 

Het is vrijblijvend: de gebruiker wordt niks verplicht, de doelgroep is vrij om te interacteren.

*Normaliter is de iPad bevestigd aan de schildersezel en de rest van de ARTomatic