SWOAP | the changing gift
Hoe kunnen elementen op een verpakking verhaalbeleving bieden en hiermee het gedrag van Generatie Z beïnvloeden in het maken van een duurzamere verpakking keuze?

Grote hoeveelheden plastic afval belanden elke dag in de natuur, waar ze ecosystemen verstoren en een bedreiging vormen voor veel diersoorten.
In maart 2022 werd voor het eerst de aanwezigheid van minuscule plastic deeltjes ontdekt in menselijk bloed. De concentratie aan microplastics in de lucht en in het milieu neemt exponentieel toe en we krijgen in toenemende mate micro plastic binnen.
In plastic zit de stof bisfenol, ook wel BPA. Deze stof werkt net als het vrouwelijke geslachtshormoon oestrogeen. Daarom wordt BPA er van verdacht een hormoon verstorende werking te hebben in het menselijk lichaam. Het is echter nog onbekend wat voor effect de deeltjes precies hebben, maar de aanwezigheid an sich is een reden tot zorg.
Ondanks dat er al veel bewustzijn en aandacht is voor de gevolgen van gebruik van plastic, is er nog weinig verandering merkbaar. De consument zit vast in hun consumeer gewoontes en ze voelen niet de noodzaak om te veranderen voor de natuur. Maar wat wanneer het aankomt op de gezondheid van de consument zelf?
SWOAP | the changing gift
SWOAP is ontworpen om de consument wakker te schudden over de negatieve gevolgen van plastic. Het zeepje vertaalt het effect van BPA naar een sensorische user experience. Het zeepje heeft een natuurlijke uitstraling. Het speelt in op de verwachting van de gebruiker en blijkt tijdens gebruik toch heel wat anders te zijn.
Het doel van SWOAP is om de gebruiker een stuk bewuster te maken over zijn/haar consumeer gewoontes. Grote verandering vindt plaats in kleine bewegingen: Tijdens het wassen een kleine reminder, die de hele dag door in het hoofd blijft hangen.
SWOAP geeft de gelegenheid om een gezond en bewust leven te leiden. Gebruik SWOAP zelf om de verandering te ervaren. Of geef het cadeau aan een dierbare.

Changing gender
SWOAP is ontworpen in twee uitvoeringen: Mannelijk en vrouwelijk. De stijl is gebaseerd op stereotype gender kenmerken. Ter illustratie; warme zachte kleuren en ronde vormen voor vrouwen en koele strakke vormen voor mannen. De stijl van het product zorgt ervoor dat de gebruiker een verwachting creëert over de geur, kleur en werkingn van het product. Bij het gebruik lijkt niets minder waar te zijn. Het zeepje verandert namelijk van uiterlijk tijdens het wassen. De veranderde elementen worden door de gebruiker geassocieerd met het andere geslacht.
Changing mindset
SWOAP is een dagelijkse herinnering aan het negatieve effect van micro plastics. Doordat de gebruiker dagelijks interactie heeft met het zeepje, wordt deze dagelijks gewaarschuwd. De herhaling blijft hangen bij de gebruiker, waardoor dit invloed gaat hebben op het maken van andere keuzes. Door de ervaring zou de gebruiker een stukje bewuster door het leven gaan en hoop ik dat ze het gebruik van plastic gaan vermijden.
Boodschap
Het label dat om het zeepje heen zit, geeft woorden aan de boodschap. De buitenkant is, net als het zeepje, natuurlijk en simpel vormgegeven. Wanneer het label van het zeepje af wordt gescheurd, ziet de gebruiker de binnenkant. Een felgekleurde binnenkant met vervreemde afbeeldingen van lichamen. In een korte tekst wordt het product toegelicht. Het maakt de gebruiker nieuwsgierig, maar onthult nog niet teveel.


Positionering
Duurzaamheid is een belangrijk onderwerp voor mij en ik maak mij dan ook grote zorgen om de vervuiling van ecosystemen. Ik heb veel liefde voor dieren en ik vind het dan ook vreselijk om de gevolgen te zien in de natuur. Het frustreerd mij wanneer mensen om mij heen de problemen er niet van inzien en hier ga ik dan ook altijd fel tegen in. Dit product is dan ook een poging om andere mensen de noodzaak van het onderwerp in te laten zien en bewust te laten worden van het probleem.
Naar mijn mening moet iedereen bij zichzelf beginnen om klimaatverandering tegen te gaan. Veel mensen vinden dat zij alleen geen verschil kunnen maken en daarom geen verandering aanbrengen in hun gewoontes. Juist wanneer je bij jezelf begint, kan je de mensen om je heen inspireren.
Als ontwerper hou ik mij graag bezig met mooie producten ontwerpen die interesse wekken bij de doelgroep. Mijn kracht zit in het bedenken van nieuwe concepten en deze op een unieke creatieve wijze uit te werken. Bij Swoap is dit terug te zien op de manier hoe ik het product presenteer; ik vind het design en de opmaak van de uitingen erg belangrijk.