Pear
Hoe geef ik ouders handvaten om, samen met hun kind (tussen de 8 en 12 jaar), een gezonde voedingsstijl voor het kind op te bouwen?
Tussen de 4 en 12 jaar heeft 15,5% van alle kinderen overgewicht, en dit blijft stijgen. Als je op deze leeftijd al overgewicht hebt, is de kans groot dat je op latere leeftijd te maken krijgt met obesitas met als gevolg meer risico’s op hart- en vaatziekte en sommige vormen van kanker. Door hier vroeg bij te zijn en te begrijpen wat voeding met je lichaam doet kun je overgewicht tegengaan (met uitzonderingen zoals ziektes en medicijnen). In mijn onderzoek leg ik geen focus op overgewicht, maar leg ik de focus op het geven van handvaten aan ouders om samen met hun kind een gezonde voedingsstijl voor het kind op te bouwen.
De gezonde voedingsstijl wordt gestimuleerd als het kind zelf keuzes kan maken en de regie in handen heeft met als gevolg dat het kind meer uit zichzelf durft te proeven. Al met al ben ik van mening dat we kinderen van jongs af aan moeten laten ontdekken en zelf keuzes laten maken op voedingsgebied. Hierdoor ontwikkelen kinderen het makkelijkste een gezonde voedingsstijl, wat ze voor de rest van hun leven onthouden en kunnen toepassen.
Met mijn product wil ik inspelen op de ervaringen die er al zijn, dit zijn de momenten waar het gezin samen is. Het maken van een boodschappenlijst is een terugkerende ervaring, dit is dan ook waar ik mijn focus op leg. Met mijn product wil ik naast de ouder ook het kind/de kinderen tussen de 8 en 12 jaar verantwoordelijk maken voor het boodschappenlijstje. Zo bepalen de kinderen mee over wat ze gaan eten, wat alleen maar positieve effecten heeft zoals het meer eten van groente.
Mijn positionering
Een gezonde voedingsstijl blijft een moeilijk onderwerp. Welke voeding is gezond of ongezond? Hoeveel weten we nou eigenlijk van wat we binnenkrijgen?
In mijn jonge jaren heb ik altijd maar gegeten waar ik zin in had, ik kon het hebben omdat ik altijd veel moest trainen. Maar ik wist totaal niet dat voeding zo’n grote rol had op je lichaam. Ik kwam hier eigenlijk pas achter toen ik in 2019 de diagnose Prikkelbare Darmsyndroom kreeg. Hierdoor moet ik letten op alles wat ik eet, pas sindsdien ben ik mij gaan verdiepen in voeding. Het gekke vond ik zelf dat wanneer ik terugblikte op mijn jeugd dat ik eigenlijk nooit voorlichting heb gehad over voeding. Het enige moment dat je wel eens iets hoorde over gezond eten en voldoende bewegen was wanneer de GGD langs kwam op school, om je te meten en wegen. Hier werd dan ook meteen een stempel op je geplakt, je bent te zwaar, je moet gezonder gaan eten en meer bewegen, of je zit op gezond gewicht, je bent goed bezig. Hier werden dan ook geen handvaten uitgedeeld waar je als kind iets mee kon en dat terwijl tussen de 4 en 12 jaar maar liefst 15,5% van de kinderen overgewicht heeft, en dit blijft stijgen. Als je op deze leeftijd al overgewicht hebt, is de kans aanwezig dat je op latere leeftijd obesitas krijgt met als gevolg nog meer risico’s, zoals hart- en vaatziekten en sommige vormen van kanker.
Door hier vroeg bij te zijn en te begrijpen wat voeding met je lichaam doet kun je overgewicht tegen gaan, (uitzonderingen zoals ziektes en medicijnen niet meegeteld). In mijn onderzoek leg ik eigenlijk geen focus op kinderen die overgewicht hebben of de preventie van overgewicht. Dit omdat de BMI een indicator is en dus een richtlijn. Maar vooral omdat iedereen een gezonde voedingsstijl kan gebruiken, sommige kinderen zijn goed op gewicht maar eten toch heel ongezond.
"Samen bouwen ouder en kind aan een gezonde voedingsstijl van het kind."
Mijn doel is om ouders handvaten te geven om samen met hun kind een gezondere voedingsstijl voor het kind op te bouwen. Als gevolg dat het kind gezonder en bewuster gaat eten, dat het kind weet wat hij nodig heeft en weet waar hij niet te veel van kan nemen. Indirect voorkom je dan misschien overgewicht of komt een kind op een gezonder gewicht, maar dat is een bijkomend voordeel.
Zelf heb ik grote affiniteit met voeding en daarom ga ik volgend jaar Voeding & Diëtiek studeren, mijn hart gaat sneller kloppen van het helpen van mensen. Dit is dan ook de reden waarom ik als ontwerper een product wil creëren waarbij ik handvaten uitreik aan ouders, met als doel dat kinderen een gezonde voedingsstijl opbouwen, hier richt ik mij op kinderen tussen de 8 en 12 jaar.
Ik wil dat het kind samen met de ouders actief aan de gang kan gaan, maar ook dat het ruimte heeft om zelf te experimenteren en leren over een gezonde voedingsstijl. Ik wil dat mijn ontwerp indrukt maakt en iets kan betekenen voor de gezondheid van het kind.
Eindproduct: Pear
We make a nice pear

Mijn product is ingespeeld op het maken van een boodschappenlijstje. Vaak hangen er negatieve emoties rond het maken van een boodschappenlijstje. Elke week is dit weer een nieuwe klus waar vaak één ouder voor verantwoordelijk is.
Met mijn product wil ik inspelen op de ervaringen die er al zijn, dit zijn de momenten waar het gezin samen is. Bij de meeste gezinnen zit de week al erg vol, zo moeten de kinderen overdag naar school en de ouders werken, zijn er verschillende sportactiviteiten in de week en sociale momenten zoals afspreken of gezellig bijkletsen. De momenten dat het gezin volledig bij elkaar komt is vaak rond het avondeten en op een paar doordeweekse avonden en in het weekend.
Meestal is er één ouder verantwoordelijk voor het boodschappenlijstje, met mijn product wil ik het hele gezin verantwoordelijk maken voor het boodschappenlijstje. Zo bepalen de kinderen mee over wat ze gaan eten, wat alleen maar positieve effecten heeft.
Mijn eindproduct bestaat uit verschillende onderdelen: 50 groente fiches, een handleiding, “lege” recepten, een receptenhouder, een ficheshouder en een houten opslag kistje.
Het doel van mijn ontwerp is dat kinderen de recepten voor het boodschappenlijstje kiezen. Deze recepten zijn alleen nog “leeg”, dit houdt in dat op de voorkant van elk recept staat aangegeven hoeveel groentes er nog moeten worden toegevoegd. Zodra er een recept gekozen is, wordt deze in de receptenhouder gezet. Daarna kan het kind uit de 50 verschillende groentes 3 verschillende groentes kiezen, aangezien op het recept 3x staat aangegeven. Tijdens het verzamelen van deze groentes worden de fiches op de ficheshouder gelegd. Deze worden dan toegevoegd aan het recept. Zodra het kind het recept heeft samengesteld kan de ouder het recept gelijk op het boodschappenlijstje schrijven.

"Kinderen uitdagen om verschillende groente te proeven op eigen initiatief."

Als ouder heb je een stimulerende rol, het is afhankelijk van het kind hoe groot deze is. Voorbeeld hiervan is, als een kind het moeilijk vindt om keuzes te maken, is om in plaats van de 50 groente een kleinere groep aan te bieden.
Mijn product kan zowel met één kind als met meerdere kinderen ervaren worden. Als ouder heb je de rol om ervoor te zorgen dat de kinderen goed met elkaar samenwerken.