Undesirable Futures
Hoe kan ik environmental storytelling gebruiken om nieuwe manieren van vertellen te vinden?
Storytelling bestaat in veel verschillende vormen en er wordt van een groot scala aan media gebruik gemaakt. Binnen deze media zijn er veel verschillende soorten storytelling technieken te vinden. In een film of een videogame bestaat er vaak een narratief dat wordt verteld door een verteller of karakters, maar vaak wordt ook het verhaal verteld door objecten of elementen in de achtergrond. Met deze environmental storytelling kan meestal heel makkelijk worden vastgesteld in wat voor tijd of op welk werelddeel het verhaal zich afspeelt. Maar vaak kunnen er ook diepere elementen verstopt zijn, en een oplettende kijker kan gebruik maken van deze elementen om connecties aan elkaar te puzzelen en nog meer van deze wereld te ontdekken, of juist een diepere connectie met de mensen in het verhaal te krijgen.
Undesirable Futures is een onderzoek in uitvoering waarin ik op zoek ga naar hoe ik als storyteller de environmental storytelling van achtergrond naar de voorgrond kan plaatsen, hoe deze objecten dan het medium worden. Ik ben begonnen met een casus betreffende iets wat in de toekomst enorme problemen kan opleveren, ik heb door middel van speculatief design en met een knipoog naar science fiction klassiekers vier korte verhalen geschreven.
Vervolgens zijn deze vier verhalen als basis genomen voor het maken van objecten, artefacten en documenten, waar ik deze gebeurtenissen ontrafel en weer in elkaar zet om het verhaal te vertellen puur vanuit deze environmental storytelling.
Gepresenteerd worden de vier verhalen in boekvorm, maar ook de artefacten die gemaakt zijn als vervanging van deze boeken.
Undesirable Futures is geen product, maar een doorlopend onderzoek hoe ik als designer en storyteller mijn horizon kan verbreden door het gebruik van mock objects als medium.
Voor de inspiratie van de verhalen heb ik me gefocust op echte wereldproblemen, of in ieder geval, potentiële wereldproblemen. De afgelopen jaren is er nogal wat gedonder geweest met bedrijven die onze privacy niet zo serieus nemen. Ondanks de hoeveelheid aandacht die deze casussen krijgen lijken wij als mens toch gevoelig om er in te blijven trappen als het onderwerp maar net een beetje anders is. Een goed voorbeeld is de grote groep mensen die ervoor gekozen hebben om hun eigen DNA op te sturen naar een veelvoud van bedrijven die zeggen je genetische informatie alleen te gebruiken voor onderzoeken die in jouw voordeel zijn. Denk aan bedrijven zoals 23andMe, Ancestry.com en MyHeritage, die naar eigen zeggen je helpen om te ontdekken waar je voorouders nou eigenlijk vandaan kwamen.
En hoewel ze dat daadwerkelijk ook doen, en dat op de oppervlakte hun verdienmodel lijkt te zijn, rest de vraag: wat gebeurt er nu met die informatie? Nu hebben enkele van deze bedrijven, met toestemming van de klanten, de informatie bijvoorbeeld al gebruikt in medische onderzoeken. Maar is deze toestemming voldoende? Of vragen ze alleen toestemming voor dingen die ogenschijnlijk heilzaam zijn?
Want daar komen we terug bij de potentiële wereldproblemen. Wat gebeurt er als deze bedrijven beginnen met de verkoop van deze data aan bijvoorbeeld verzekeringsmaatschappijen? Zou zo’n verzekeringsmaatschappij je op een dag een brief kunnen sturen waarin ze jou informeren dat je premie met een X bedrag wordt verhoogd omdat ze uit jouw genetische informatie hebben vastgesteld dat je een verhoogde kans op bepaalde soorten kankers hebt? Is dit een toekomst waar jij in zou willen leven?

Bastille
In de verre toekomst neemt een vrouw ons mee door het museum waar zij werkt, ze presenteert een net geopende expositie over de duistere geschiedenis van haar wereld. In deze wereld heeft een bedrijf met het DNA van hun klanten een leger aan klonen gemaakt die het gebruikte voor hun werkzaamheden. Nadat alles is ontrafeld blijven er een hoop vragen over. Hoe gaan deze mensen om met het idee dat ze misschien een perfecte doppelganger rond hebben lopen? En hoe gaat een kloon om met het concept originaliteit, en de twijfel of ze wel hun eigen persoon zijn?
Stonewatch
In een Film Noir toekomst worstelt een man met zijn verleden en het heden als hij een baan begint bij een megacorporatie in een grote, gezichtsloze industriële stad. Maar op een ochtend wordt hij wakker en lijkt er iets niet in de haak te zijn. Heeft een enkele onschuldige beslissing hem de das omgedaan?


The Omaha Sun
Een groep journalisten van een gerenommeerde onderzoeks krant hebben een vergadering over de ongure waarheid die ze boven water hebben gehaald. Er is een grootschalige geheime verstandhouding tussen verzekeringsmaatschappijen en entiteiten die in het bezit waren van alle genetische informatie van de bevolking. De gevolgen zijn niet fraai en de journalisten gaan de strijd aan op de enige manier die ze kennen.
Équité
In het Parijs van 20XX loopt een verliefd koppel door de stad. Maar zij is niet zoals hij, en hij is niet zoals zij. Overal waar ze lopen worden ze geconfronteerd met hun grote verschil, iets wat hen niet uitmaakt, maar voor de wereld om hun heen van buitengewoon belang is. Hoe gaan zij hiermee om, en zorgt het verschil toch stiekem voor problemen?



