The Content Blueprints
Hoe kan een bedrijf zijn social media kanalen praktisch aan elkaar verbinden, om zo meer betrokkenheid bij volgers te creëren?
Hoe langer een gebruiker op een sociale media blijft hangen, hoe hoger de advertentie inkomsten voor dat platform.
Social media platformen vechten om de aandacht van de gebruiker. Elk platform bedenkt nieuwe functies, tools en algoritmen om gebruikers langer vast te houden. De verwachtingen van de platformen omtrent vorm en inhoud (content) veranderen dan ook met deze aanpassingen mee.
Als een bedrijf content maakt wat de aandacht trekt en behoudt, maakt het meer geld voor het platform. Hierdoor wordt zijn content op grote schaal gedeeld. Dit levert weer meer inkomsten op voor het bedrijf zelf. Echter is het tegengestelde ook waar.
Voor kleine bedrijven is het daarom moeilijk om op deze constante ontwikkelingen in te spelen. De strategische expertise mist, een extern bureau inhuren is onhandig (en vaak te duur). Echter is leergierigheid, grafische en audiovisuele skills om content te maken wel aanwezig.
Hoe kan deze expertise binnen kleine bedrijven gebruikt worden om strategische content te maken?

Case
De onderzoeksvraag is ontstaan bij het bedrijf Luijtech Engineering, met de roepnaam MasterMilo.
Door technische projecten te filmen en te publiceren op twee YouTube kanalen, MasterMilo en Werkplaatsvlog, hebben veel techneuten een dagelijkse entertaining en community gevonden in het bekijken van de video's.
Deze groep techneuten is de afgelopen twee jaar een stuk kleiner geworden. Door veranderingen bij de social media platformen, behoeftes van kijkers en de werkwijze bij het bedrijf zelf bereikt het merk minder techneuten.

1. Social media platform
YouTube verlegt haar focus van long-form content naar short-form content, grotendeels door de opkomst van TikTok.
Door deze switch in filosofie worden de video's van het merk minder gedeeld in het YouTube algoritme dan voorheen. Hierdoor zien en klikken minder potentiële kijkers de video.
2. Verschillende behoeftes
Volgers die tien jaar geleden zijn ingestapt, hebben op andere onderwerpen geabboneerd dan die nu aan bod komen. Hierdoor liggen de interesses van kijkers erg uiteen.
Doordat het merk alleen lange video's maakt, sluit het een grote groep (potentiële) kijkers uit. Het kijken van MasterMilo is voor deze groep niet toegankelijk genoeg.
3. Werkwijze
Het bedrijf experimenteert met de inhoud, maar heeft te weinig ritme en expertise om nieuwe vormen uit te proberen. Dit terwijl de expertise tot content maken en de wil tot leren wel degelijk aanwezig is.
Door het gebrek aan ritme, weten de doelgroepen niet wat ze kunnen verwachten in de content.
Hoe zorg je dat het bedrijf zelf strategische content kan maken, wat de twee groepen kijkers aanspreekt?
The Social Blueprints is een social media strategie, vertaald naar een praktische Premiere Pro plugin.
De strategie brengt voor kijkers een consistente stroom aan relevante en toegankelijke content.
Werknemers gebruiken de plugin als een tool om hun creativiteit strategisch in te zetten.

Er wordt een strategie opgesteld die kijkt naar de wensen van de doelgroepen, concurrentie, literatuur, social media trends.
Met deze elementen worden er content tests uitgevoerd.
De plugin biedt AV-specialisten binnen het bedrijf dagelijks een aantal stukken content aan.
Deze content wordt strategisch uitgelegd volgens uitleganimaties.
Bij een stuk content kiest de AV-specialist een "blueprint" uit. Dit format gebruikt hij met zijn eigen creativiteit om zo strategische content te maken.
Ten slotte worden er handvaten gegeven over hoe de content het beste gedeeld kan worden.

Voor MasterMilo is de op maat gemaakte social media strategie gebaseerd op shortform content. Met deze content krijgt de groep huidige kijkers in een oogopslag te weten wat hem te wachten staat.
De groep potentiele kijkers krijgt met deze short-form content vaker de kanalen te zien. Hierdoor kan deze groep de inhoud van de kanalen toegankelijk ontdekken. Het aanspreken van een groter publiek wordt voor het bedrijf makkelijker gemaakt.
Zo wordt er via een vast ritme content geproduceerd wat voor de doelgroepen interessant is en dus leidt tot meer betrokkenheid. Dit terwijl de AV-specialist content leert maken volgens een strategie.

Visie als ontwerper
De ontwerpoplossing past bij mij als ontwerper. Ik wil als ontwerper, maar ook ondernemer, oplossingen maken die schaalbaar zijn.
Er is iets ontworpen wat echt gebruikt wordt en de kwaliteiten van een bedrijf gebruikt. Hier krijg ik energie van.


