Maatje
Hoe kan ik ervaringsdeskundigheid inzetten om jongeren tussen de 12 en 18 jaar oud met een moeilijke thuissituatie laagdrempelige steun te bieden via een app?
Een moeilijke thuissituatie is ontzettend lastig. Wanneer je nu terugdenkt aan je jeugd zijn er altijd bepaalde momenten die terugkomen en een impact op je hebben gehad. Voor veel mensen zijn deze momenten super positief en voor andere kunnen deze momenten nog steeds invloed hebben op de persoon die zij hedendaags zijn. Dat kan ontzettend moeilijk voor iemand zijn.
Wanneer je een moeilijke thuissituatie hebt gehad ben je op het begin van je leven al beschadigd. Deze beschadiging kan groot of klein zijn maar is omomkeerbaar. Vooral jongeren tussen de 12 en 18 jaar oud ook wel pubers genoemd kunnen hier veel impact van ervaren. Voor deze jongeren wordt in dit onderzoek naar een passende oplossing gezocht. Waardoor zij laagdrempelig en snel hulp kunnen krijgen zonder lange wachtrijen en zonder gelijk te openbaren wat zij op dit moment meemaken.

In plaats van een gezellig gesprek over haar dag hebben zitten haar ouders wederom ruzie te maken aan de keukentafel.
Ze besluit naar boven te rennen en de deur keihard achter haar dicht te slaan om vervolgens in haar veilige haven op bed te gaan zitten. Daar gaat ze op sociale media en scrollt ze wat door haar feed heen, tot dat... zij een advertentie van de app "Maatje" tegenkomt. Een applicatie waarin je wordt gekoppeld aan een ervaringsdeskundige die al eerder in jou schoenen heeft gestaan.
Alles gaat volledig anoniem, het enige wat je hoeft te doen is je voorkeuren aan te geven en het juiste maatje te kiezen. Dit doet zij en daardoor komt zij in aanraking met "Jef" een jongen van ondertussen 21 jaar die vroeger in haar positie heeft gestaan. Daardoor begrijpt hij haar als geen ander en kan hij tips meegeven hoe hij in deze situatie met bepaalde gebeurtenissen omging.
"Het idee is top, want de drempel is vaak te hoog om hulp te zoeken. Wanneer je hulp zoekt ben je namelijk meteen ziek of zwak. Deze applicatie zal de drempel verlagen en daardoor zullen meer jongeren hulp zoeken en daardoor niet in een depressie of burn-out belanden."
Jeniffer van der Weijde, klinisch pschycholoog


Door advertenties op sociale media, maar ook andere reclame bronnen zoals stickers en flyers proberen wij het gesprek te starten.
Aangezien het gros van de jongeren tussen de 12 en 18 jaar veel aanwezig is op sociale media als Instagram en Tiktok hebben wij daar accounts voor gemaakt om op te posten. Ook worden er advertenties gepubliceerd om meer mensen naar de website en applicatie te krijgen.
Ten slotte willen wij door op onze sociale media het gesprek te starten over mentale gezondheid het taboe doorbreken en mensen laten zien dat er meer mensen zijn die in een soortgelijke situatie als jou zitten.

Ik denk dat het heel waardevol is dat je op die manier in contact kan komen met ervaringsdeskundigen. Ik denk dat het heel laagdrempelig is omdat het via een applicatie is en je mensen bereikt die misschien te bang zijn om naar de professionele hulpverlening te stappen. Het brengt mensen bij elkaar die elkaar ondersteunen.
Psycholoog Charlotte