HI(V) I'M STILL HERE
Hoe verminder je het stigma over hiv en laat je mensen inzien dat hiv relevant is?”
Onderzoek
Veel mensen die hiv hebben, hebben niet alleen last van het virus, maar ook het stigma en discriminatie rondom de ziekte. Dit resulteert in een slechtere mentale gezondheid voor mensen met hiv en zelfs meer besmettingen. Hiv is in een hokje gestopt. Een gevaarlijk hokje, want hierdoor zien mensen hiv niet meer alleen als een ziekte, maar als iets veel groter dan dat. Mensen hebben dus een verkeerd beeld van hiv
Ik als ontwerper hou graag van shockeren. Ik wil mensen laten nadenken en ben erg comfortabel in de void pijler. Ik kwam tot de conclusie dat ik mensen hun denkbeeld niet zou veranderen doormiddel van een shock factor. Eigenlijk zelfs het tegenovergestelde. Hiv wordt altijd neergezet als een heel zwaar onderwerp. Dus om daar iets shockend van te maken was voor de hand liggend. Ik realiseerde mij als ik een nieuw beeld over hiv wil gaan creëren dat het juist toegankelijker moet worden.
Voor mijn afstuderen heb ik met veel mensen gepraat. Adam is iemand die hiv heeft gehad. Door een beenmerg transplantaat is hij genezen van hiv. Mijn gesprek met Adam was erg bijzonder en ik heb erg veel van hem geleerd. Adam is een ambassadeur van hoop. Hij laat zien dat er een toekomst is zonder hiv. Ik had het met adam erover hoe ik het stigma kan tegen gaan en hij gaf hetzelfde antwoord als dat wat uit mijn onderzoek is gekomen. Hiv moet anders worden neergezet het moet een nieuw verhaal halen krijgen.

Conclusie onderzoek
Om dus het stigma van hiv te verminderen en de relevantie te laten zien wil ik dus een nieuw verhaal gaan creëren over hiv. Ik ben tot de realisatie gekomen dat als ik een taboe wil doorbreken het ook niet moet behandelen als een taboe. Dit verhaal zal vooral gefocust zijn op Gen Z. Deze generatie is erg sociaal bewogen en openminded, daarnaast hebben ze de aidsepidemie zelf niet meegemaakt dus zijn ze niet erg beïnvloed door het stigma en de angst.
Naam:
Als naam voor het verhaal heb ik gekozen “hi(v) i’m still here”. Veel mensen zijn niet meer bezig met hiv en vergeten dus dat hiv er nog is. De V heb ik rood gemaakt in de vormgeving, want rood symboliseert hiv. Mensen worden dus de hele tijd eraan herinnerd dat hiv er nog steeds is. Je kan het als iets positiefs opvatten, want Tim is er nogsteeds en dat is leuk, maar is dat wel zo leuk? Het liefst wil je Tim eigenlijk helemaal niet tegenkomen.


Karakter:
Ik had besloten om een persoonlijk verhaal te vertellen. Veel mensen kunnen zich beter associëren met persoonlijke verhalen, dan een algemeen verhaal over kennis en feiten van hiv. Ik heb toen Timothy (Tim)ontworpen. Timothy is een hiv-cel en representeert daarmee dus ook hiv. Hiv is zeker niet een goed karakter dus ik wilde Tim ook niet neerzetten als een karakter wat altijd goed is geweest. Jaarlijks gaan er veel mensen dood aan hiv en daar moet ik verantwoordelijk mee omgaan. Ik had besloten om Tim neer te zetten als een antiheld. Een antiheld is protagonist met zwaktes, net als Tim. Paar bekende antihelden zijn: Jack Sparrow, Deadpool, Batman etc.
De character arc van het karakter kan worden beschreven als een quest narrative . Het karakter heeft een missie gekregen en dat is de basis van het verhaal.
De naam van het karakter heb ik geïnspireerd op Timothy Ray Brown. Hij is de eerste persoon die is genezen van hiv. Niemand had verwacht dat hiv kon worden genezen, en niemand had verwacht dat Tim een goede hiv-cel kon worden. Timothy Ray Brown was het begin van een hoopvolle toekomst en Tim is de start van een nieuw verhaal over hiv.
Verhaal structuur
Elk goed verhaal heeft een structuur nodig. Ik heb daarom gebruik gemaakt van de five act structure. De five act structure wordt al eeuwen gebruikt, onder andere in verhalen van Shakespeare. Het boek into the woods, geschreven door John York heb ik geanalyseerd om zo meer grip te krijgen op deze structuur. Hieronder zie je een visualisatie van de five act structure en hoe ik dat heb geïntrigeerd in het verhaal:

Het verhaal wat ik had ontworpen moest interactief zijn, daarnaast wilde ik het ook niet te lang maken. Het moet kort, maar krachtig zijn anders zijn mensen snel afgeschrikt door de grote. Ik had eerst het script van mijn verhaal uitgeschreven en vervolgens gekeken op wat voor manier ik dit het best beleefbaar kon maken. Ik kwam tot de conclusie om verschillende platformen te gebruiken. Het werd een crossmedia verhaal. Een crossmedia verhaal houd in dat meerde platformen samen een verhaal vertellen.
Animatie video
Act 1 en Act 2 worden verteld via animatie video’s. Tim praat direct tegen de persoon aan en verteld zijn verhaal. Het is belangrijk dat de kijker weet wat Tim zijn verleden is en de beste manier daarvoor was via beeld. Ik wilde aan mensen duidelijk maken wat het probleem is en hoe het is ontstaan, zonder er een hele zware lading aan te geven. Animatie video’s waren hiervoor dus de perfecte optie aangezien ik hierdoor het beeld en geluid zo kon manipuleren dat de kijker zelf weinig dingen kon invullen. Via een interactieve video techniek moet de kijker op doorgaan drukken en wordt die via deze manier ook naar het volgende platform begeleid.


Website
Act 3 wordt verteld via een website. Op de website kunnen mensen zelf scrollen en hun eigen tempo bepalen. Ze kunnen de tijd nemen om de informatie te verwerken. Ik had besloten om een website te maken aangezien het internet nu erg veel wordt gebruikt. Op een website kunnen mensen dus precies lezen waar het verhaal overgaat. Via de website laat ik de lezer ook een quiz doen om de kennis te testen en het interactiever te maken, want als de lezer goed heeft opgelet moet die er erg veel goed hebben. Doormiddel van kennis hoop ik de karakter te overtuigen dat hiv niet in een hokje moet worden gestopt.
Social media
Act 4 wordt verteld via social media. In deze fase van het verhaal wil ik de relevantie laten zien. Via social media kan ik gelijk relevantie creëren. Mensen kunnen interacteren met het account en zo kunnen ook andere mensen ermee in aanraking komen door bijvoorbeeld een hashtag gebruiken of een instagram post herplaatsen. Daarnaast is Instagram het grootste social media platformen onder jongeren dus perfect voor de doelgroep.


Condoom
In act 5 is de resolutie dit is dus de afronding van het verhaal. Het verhaal eindigt alleen niet echt en daar wil ik mensen aan herinneren. Hiv is er nog steeds, daarom krijgen mensen die fysiek aanwezig zijn een condoom met de tekst “hi(v) I”m still here. Dit als herinnering dat hiv er zelfs op de meest cruciale momenten is.

Nawoord
Met dit verhaal verminder ik dus het stigma rondom hiv en laat ik de relevantie zien. Ik hoop uiteindelijk mijn verhaal te kunnen doneren aan aidsfonds zodat hun het zo efficiënt mogelijk kunnen gebruiken. In de tussentijd zal ik zelf het verhaal door gaan vertellen over hiv, zodat hopelijk nooit meer zoiets wordt herhaald.
Volledig verhaal:
Instagram:
Hi_i_am_still_here