Het blootstellen van de gender-stereotypes in verzorgings-producten
Hoe kan ik meer bewustwording creƫren onder cisgender mensen over huidige genderstereotypes binnen verzorgingsproducten en -marketing en hoe deze stereotypes niet aansluiten op iedereen?
Hoewel onze huidige verzorgingsproducten steeds persoonlijker worden, met verschillende verpakkingen, geuren, kleuren en texturen, blijft het op een genderstereotyperende manier ontworpen. Zo herkent iedereen zich in het 'mannelijke' en 'vrouwelijke' ontwerp.
Waarbij het 'mannelijke' ontwerp extra grip heeft in de verpakking, donkere kleuren gebruikt en teksten neerzet die naar mijn idee niet aansluiten op verzorging. Hierbij kan gedacht worden aan teksten zoals "Extreme Freezing" en "Super Glue" (productnamen van Taft haar styling gel), staat het 'vrouwelijke' ontwerp hier compleet tegenover. In de productverpakkingen worden vaak ronde en organische vormen gebruikt, zachte geuren en kleuren. Dat alles wordt ondersteund met het taalgebruik, zoals "Silk Glow" en "Beauty Finish" (productnamen van Dove zeep en deodorant). Dit wordt niet alleen ondersteund door de verschillende verpakkingen die beschikbaar zijn, maar ook hoe winkels dit presenteren. In bijvoorbeeld een Kruidvat is het heel duidelijk waar producten voor mannen en producten voor vrouwen staan. De koper wordt hierdoor niet gestimuleerd om producten te kiezen waar die echt naar op zoek is, maar meer producten waarbij het gemak belangrijk is.

Uit het onderzoek blijkt dat niet alleen gemak voor veel mensen belangrijk is, maar ook het stigma rondom een product. Zo zeiden een aantal mannen dat ze make-up wel zouden gebruiken, maar niet naar de Kruidvat zouden lopen om het daadwerkelijk te kopen. Hieruit blijkt dat er behoefte is aan een verandering in deze winkels en productverpakkingen.
Het ontwerp gaat over deze genderstereotypes in productvormgeving en winkels. Hoewel het discours binnen dit onderwerp nog een gevoelig puntje kan zijn voor velen, is het wel belangrijk dat het aangesneden wordt, aangezien er wel behoefte aan is. Om dit onderwerp aan te snijden, is er gekozen om in plaats van een nieuw gesprek te starten, een ontwerp te maken waarbij de huidige stereotypes belicht worden.
Dit ontwerp wordt neergezet door een winkel te ontwerpen waarbij de keuze van de klant centraal staat. De klant kiest diens favoriete productvormgeving door een flesje, etiket en geur te kiezen. De klant wordt dan verwezen om het flesje te vullen bij het pompje wat hoort bij het gekozen etiket.
Wanneer de klant klaar is met het gehele keuze proces, zal de klant zien dat het pompje wat is aangewezen geen verschil heeft gemaakt. De drie verschillende pompjes zitten allemaal vast in hetzelfde reservoir.
In bovenstaande video is de ervaring van de winkel uitgezet en zijn de meest interessante reacties verzameld. Deze reacties zijn een visuele representatie van de huidige genderstereotypes die mensen bewust of onbewust volgen.
Dit gehele ontwerp zorgt niet alleen voor interessante gedocumenteerde reacties, maar ook voor een basis voor anderen om om verder te gaan op dit onderwerp en het discours verder te bevragen. Daarnaast zorgt het ontwerp ook voor kritiek op de huidige indeling van winkels, waarbij een verzorgingswinkel, zoals de al eerder benoemde Kruidvat, alles indeelt op mannen, vrouwen, en functie, wordt er bij dit ontwerp juist gekeken naar wat de gebruiker zelf wil. In plaats van het gemak van het eerste, beste product wat beschikbaar is. Zo laat het de klant stil staan bij de producten die de klant wil gebruiken, maar ook hoe de gebruiker omgaat met het koopgedrag in een andere winkel.