FF Neuzen
Hoe kan de stad Terneuzen ervoor zorgen dat zijn jongvolwassenen burgers, tussen 16 en 27 jaar, doormiddel van een innovatieve aanpak hun belangstelling voor Terneuzen te vergroten?
Voor veel jongeren en jongvolwassenen is Terneuzen een vertrouwde plek. Helaas voelt deze omgeving voor hen niet aan als thuis. De doelgroep zie je de afgelopen jaren maar al te graag verhuizen uit deze havenstad. Vaak verhuizen zij richting de grotere (studenten)steden. Natuurlijk in eerst instantie vanwege studie, maar al snel ontdekken zij de vele voorzieningen die ze zo erg zochten. Zij merken dat Terneuzen simpelweg niet voldoet aan bepaalde competenties in het verwachtingspatroon. Hierdoor zie je dat er een toename van vergrijzing in de regio ontstaat. Deze vergrijzing oftewel gebrek aan ‘Young professional’ met name de HBO- en WO-afgestudeerden. Heeft gevolgen voor bijvoorbeeld de banenmarkt, leegstand en algemene sfeer van Terneuzen.
Waarom is het zo dat deze doelgroep de stad verlaat? Dit komt door het veranderende verwachtingspatroon van deze groep. Zij zien zichzelf steeds minder als een stadsbewoner maar eerder als een wereldbewoner. Alles en iedereen moet ‘connected’ zijn met elkaar. Zij willen dus andere plekken zo snel mogelijk kunnen bereiken en dit zo voordelig mogelijk. Daarnaast moeten zij elkaar makkelijk en snel kunnen bereiken en moet er voldoende te beleven zijn in de directe omgeving.
Op dit moment zijn er een aantal partijen in Terneuzen die dit probleem aankaarten en zich hier hard voor maken. Dit zijn onder andere ondernemersverenigingen, citymarketing en andere organisaties die baadt hebben bij een groei aan young professionals. Hun aanpak is niet per se een aanpak waar de doelgroep op zit te wachten. Het zijn namelijk weer dezelfde methodes die je overal ziet terugkomen. De doelgroep is ondernemend en wilt zelf gebeurtenissen in handen nemen, mocht daar de mogelijkheid voor zijn. Optimaal zou zijn wanneer beide partijen elkaar hierin kunnen ondersteunen en samen het probleem kunnen oplossen zonder dat het van één kant af moet komen.

Relevante inzichten en patronen vanuit onderzoek:
- Rustige en mooie omgeving
- Goedkope woningmarkt
- Vertrouwde omgeving
- Aanbod van werk
- Doelgroep is verfrissend en staat open voor vernieuwing
- Weinig interactiemogelijkheden op sociaal gebied
- Er is weinig beleving in de omgeving
- De rest van Nederland is slecht bereikbaar
- Aanpak richting vraagstuk wordt momenteel summier uitgevoerd
- Communicatie tussen betrokken partijen

FF Neuzen App
Hoe deze doelgroep te bereiken is? Simpel het object wat iedereen altijd bij zich heeft, namelijk een telefoon. Een applicatie is daarom meer dan logisch. Het streven is er dan ook om een app te ontwikkelen die voor zowel de doelgroep als belangstellende interessant is. De app speelt voornamelijk in op het sociale aspect van Terneuzen. Door gebruik te maken van activiteiten en evenementen in de app kan er interactie ontstaan tussen de inwoners van Terneuzen. Zij kunnen zelf activiteiten aanmaken en deze met andere delen. Eventueel kunnen zij ook een evenement aanvragen, waarbij samenwerking met een organisatie/bedrijf mogelijk is. Als bedrijf/organisatie zijnde kan er ook altijd een evenement aangevraagd worden. De voordelen van de twee verschillende vormen (activiteiten en evenementen) zorgt voor onderscheid in de applicatie. Dit zorgt er ook voor dat beide partijen dichter bij elkaar komen en meer te weten komen van elkaar.

Hoe ik me zelf zie als ontwerper? Een ontwerper die ‘straight to the point’ is, waarom? Op het moment dat ik een opdracht binnen krijg, beginnen de tandwielen in mijn hoofd gelijk te draaien. Ik begin gelijk ideeën te krijgen en start met het werken aan een oplossing. Soms moet ik hierin een stapje terugnemen en eerst weer teruggaan naar de tekentafel. Dit iets wat ik in het FF Neuzen project meer heb gedaan.
Waar ik moeite mee heb is als iemand feedback geeft wat buiten mijn comfort zone ligt. Ik moet dit voor mijn gevoel goed oppakken, maar loop hierdoor vaak vast. Ook in dit project zag ik dit regelmatig terug komen bij de feedback momenten vanaf de docent en medestudenten. Voor mijzelf is dit dus nog altijd een leerpuntje!