YATO.
๐๐จ๐ ๐ค๐ฎ๐ง๐ง๐๐ง ๐ข๐๐๐ง๐ญ๐ข๐ญ๐๐ข๐ญ๐ฌ๐ฉ๐ซ๐จ๐๐ฅ๐๐ฆ๐๐ง ๐๐ข๐ฃ ๐ฃ๐จ๐ง๐ ๐๐ซ๐๐ง ๐ฐ๐จ๐ซ๐๐๐ง ๐ฏ๐๐ซ๐ก๐จ๐ฅ๐ฉ๐๐ง ๐๐๐ง ๐ฐ๐๐ฅ ๐ฏ๐จ๐จ๐ซ๐ค๐จ๐ฆ๐๐ง ๐ข๐ง ๐๐๐ง ๐ฏ๐จ๐จ๐ซ๐ฌ๐ญ๐๐๐ข๐ฎ๐ฆ ๐ฏ๐๐ง ๐ญ๐ก๐๐ซ๐๐ฉ๐ข๐?
Dit eindproject, YATO (You Are That Object) losjes geรฏnspireerd door de vlekkenmethode, laat jongeren het belang van het onderbewustzijn ervaren. Ontstaan uit een passie voor muziek, film en beeldende kunst, brengt deze installatie onderbewuste gedachten op papier door middel van storytelling en interpretatie.

Dit project komt aldus voort uit een eigen observatie, tevens komt dit onderwerp vaker aan bod door de snelle groei ervan; identiteitsproblemen onder jongeren die resulteren in therapie. Afgelopen jaar heb ik van veel vrienden en leeftijdsgenoten vernomen dat zij worden behandeld door een psycholoog, wanneer ik daar langer over na ging denken hoe meer zorgen ik me ging maken. Een psycholoog was in mijn ogen altijd iets waar jongeren bijna nooit naar toe zouden gaan, dat is iets voor als je volwassen bent en veel meer zorgen aan je hoofd hebt, dacht ik altijd. Het tegendeel blijkt, meer dan de helft van de jongeren (in Nederland) gaat naar een psycholoog of heeft deze al bezocht. Ik vroeg mij dan ook af; โHoe kan het dat zoveel jongeren naar een psycholoog gaan?โ De grote boosdoener blijkt stress. Stress is er in vele vormen, met het oog op inkadering van mijn onderzoek heb ik gekozen om te focussen op รฉรฉn soort, namelijk; stress door prestatiedruk. Het gevoel van languishing, gebrek aan motivatie, simultaan een gevoel van moeten presteren, hetgeen een direct gevolg is van de covid-19 pandemie en de daarbij ingevoerde lockdown. Het is tegenwoordig niet alleen maar moeten presteren op school maar ook voor; social media, je ouders en je vrienden. Dit allemaal om aan het โperfecte plaatjeโ te voldoen. Bij veel jongeren worden al deze verwachtingen te groot en resulteren al op jonge leeftijd in stress die zich fysiek dan wel geestelijk uiten.
Wanneer ik aan een psycholoog dacht dan zag ik gelijk het clichรฉbeeld voor me van een psycholoog met de bekende inktvlekkenmethode (de Rorschachtest). Na nader onderzoek bleek er veel kritiek te zijn op deze test, toch vond ik de essentie van de test fascinerend en het bleef in mijn hoofd zitten. Ik heb gekeken waar de โfoutenโ liggen binnen dat ontwerp/uitvoering en ben dan ook een herontwerp hierop gaan maken. De kritiek op de methode komt vooral omdat mensen iets in de vlekken zien vanuit perceptie, e.g. wanneer iemand in de vlekken een ezel ziet mag je niet de medische conclusie trekken dat de cliรซnt in kwestie depressief is. De test werkt alleen wanneer mensen hun interpretatievermogen gebruiken en het op zichzelf kunnen betrekken. Door het onderzoeken van andere ontwerpers en kunstenaars heb ik gekeken hoe zij werken met interpretatie en het onderbewustzijn. Met dit project wil ik jongeren bewuster maken van het belang van het onderbewuste, i.e. jezelf niet wegdrukken maar juist openstellen. Stress zorgt voor een onbalans in communicatie tussen het bewustzijn en onderbewustzijn. Door jezelf open te stellen en het gesprek aan te gaan met jezelf kan deze balans worden behouden of teruggehaald.


"Het is alsof je onverwacht een doek wegtrekt en je ziet wat er onder zit."
"๐ป๐๐ก ๐๐๐๐๐ ๐๐ ๐๐๐ก โ๐๐ก ๐๐๐ก๐ ๐๐ ๐ค๐๐ก ๐๐ ๐๐๐ง๐๐๐ ๐ง๐๐ก ๐๐ ๐ง๐๐โ ๐๐๐๐ โ๐๐ก ๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐ โ๐๐ก ๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐ก ๐๐ ๐๐ข๐ง๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐ฃ๐๐๐ค๐๐โ๐ก ๐๐ข๐๐๐๐๐๐๐ ๐ค๐๐๐๐ก. ๐ผ๐ ๐ก๐๐๐๐๐ ๐ก๐๐๐๐๐๐ ๐ก๐๐ก ๐๐๐ก ๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐ฃ๐๐๐ก๐๐๐ ๐ค๐๐ก โ๐๐ ๐ง๐๐๐ก ๐๐ โ๐๐๐๐ก ๐ฃ๐๐ ๐๐๐ข."
De installatie wil ik op middelbare scholen toepassen om jongeren te leren omgaan met onderbewuste stress en ze het belang hiervan laat inzien voordat ze naar hun vervolgstudie gaan en met meer stress factoren in aanmerking zullen komen. Tijdens mijn project ben ik in contact gekomen met Luuc Smit van de post-hbo opleidingscursus โBegeleiden bij rouw en verliesโ aangeboden door de Hogeschool Zeeland. Mijn eerste prototype wordt daar in de cursus gebruikt om professionals uit het werkveld op te leiden tot deskundige begeleiders op het gebied van verlies- en rouwproblematiek. Na mijn afstuderen ga ik verder met het doorontwikkelen voor deze cursus en externe partners, maar binnen dit eindproject is de keuze gemaakt om bij mijn eigen doelgroep jongeren te blijven en hiervoor te ontwerpen.

