THE NEXT STEP

By Liselotte Prijt

'En, weet je al wat je gaat doen als je straks klaar bent met studeren?' Het is een vraag die ik regelmatig krijg van mijn ouders, ooms, tantes en vrienden. Op feestjes, verjaardagen of feestdagen komt er altijd een moment waarop dit soort vragen aan me worden gesteld. Vragen die komen uit interesse, zonder slechte bedoelingen, maar die mij als student op een bepaalde manier onder druk zetten. Want ik heb helemaal geen antwoord op al die vragen, mijn toekomst ligt nog open, en dat is toch een antwoord waar die nieuwsgierige familieleden moeite mee hebben. In een poging om mij te helpen komen ze met allerlei goed bedoelde tips en adviezen zodat ik de volgende gelegenheid wél het interessante antwoord heb wat ze van me verwachten.

Void | 2021 | Graduation Work

"Je diploma bepaald  niet je hele leven, je kan het ook zien als een soort entreebewijs."

Kristel Mulderink, decaan ACUE

Dit klinkt misschien ondankbaar, maar het is iets waar veel hbo-studenten zich in herkennen. Door de manier waarop dit soort gesprekken worden gevoerd, voelt het voor studenten alsof ze falen door niet de juiste antwoorden te hebben en niet kunnen voldoen aan de verwachtingen die hun omgeving van hun heeft. Het is voor deze studenten een extra schepje op de berg zorgen die ze al met zich meedragen. Want dat studenten van nu het niet makkelijk hebben, is geen geheim meer. De afschaffing van de basisbeurs, bindende studieadviezen en sinds vorig jaar een coronacrisis resulteren in een grote toename van mentale gezondheidsklachten onder studenten. Denk hierbij aan stress, concentratie- en slaapproblemen.


Om in ieder geval een stukje van de druk weg te nemen bij de studenten, is er in dit onderzoek gezocht naar een manier op de druk die studenten ervaren vanuit hun omgeving door de vragen over toekomstplannen te verminderen. Hierin staat een verandering in de manier waarop het gesprek wordt gevoerd centraal, de uiteindelijke oplossing moet dit op een bepaalde manier mogelijk maken.


In het onderzoek is er met behulp van verschillende focusgroepen onderzocht hoe het probleem zich voordoen, wat de rollen zijn van de verschillende doelgroepen en hoe het probleem kan worden opgelost. Met de inzichten van de verschillende doelgroepen zijn er uiteindelijk een aantal concepten ontwikkeld waaruit uiteindelijk The Next Step is ontstaan.


THE NEXT STEP


The Next Step is een initiatief voor studenten die last hebben van de druk van de vragen en verwachtingen van hun omgeving. The Next Step draait om een online platform waarop de student een overzicht kan maken van alle mogelijke ‘Next Steps’ en dit kan delen met zijn of haar team members. Met een persoonlijk visitekaartje worden de nieuwsgierige familieleden uitgenodigd om lid te worden van het team. Vanaf dat moment kunnen zij de Next Steps van de student inzien en hierop reageren en tips geven. Op die manier kunnen de team members altijd en overal op de hoogte blijven van de gedachten, keuzes en twijfels die de student heeft over zijn/haar toekomstplannen. Dankzij het platform ontstaat er een andere relatie met de team members en ontstaan er uiteindelijk ook andere gesprekken op die familieverjaardagen. Om zowel de studenten als de team members hierin een eindje op weg te helpen, bevat het platform ook een gedeelte met tips en opdrachten om die gesprekken anders te gaan voeren. 


The Next Step zal worden gepromoot via posters op hogescholen. De visitekaartjes zijn te verkrijgen via de decaan, die krijgt van tevoren een handleiding met daarin uitleg over The Next Step en welke studenten er interesse in zouden kunnen hebben. Bij de visitekaartjes zit ook een handleiding voor de studenten zodat zij precies weten wat The Next Step voor hun kan betekenen.


Link naar het mobiele prototype:

https://xd.adobe.com/view/1b3b1d30-8b82-4d33-a058-f9ddba7b2ef4-4e68/?fullscreen


Link naar het desktop prototype:

https://xd.adobe.com/view/224f7c07-a716-4a3f-8d7e-93ed2c528f44-771c/?fullscreen

Dit klinkt misschien ondankbaar, maar het is iets waar veel hbo-studenten zich in herkennen. Door de manier waarop dit soort gesprekken worden gevoerd, voelt het voor studenten alsof ze falen door niet de juiste antwoorden te hebben en niet kunnen voldoen aan de verwachtingen die hun omgeving van hun heeft. Het is voor deze studenten een extra schepje op de berg zorgen die ze al met zich meedragen. Want dat studenten van nu het niet makkelijk hebben, is geen geheim meer. De afschaffing van de basisbeurs, bindende studieadviezen en sinds vorig jaar een coronacrisis resulteren in een grote toename van mentale gezondheidsklachten onder studenten. Denk hierbij aan stress, concentratie- en slaapproblemen.


Om in ieder geval een stukje van de druk weg te nemen bij de studenten, is er in dit onderzoek gezocht naar een manier op de druk die studenten ervaren vanuit hun omgeving door de vragen over toekomstplannen te verminderen. Hierin staat een verandering in de manier waarop het gesprek wordt gevoerd centraal, de uiteindelijke oplossing moet dit op een bepaalde manier mogelijk maken.


In het onderzoek is er met behulp van verschillende focusgroepen onderzocht hoe het probleem zich voordoen, wat de rollen zijn van de verschillende doelgroepen en hoe het probleem kan worden opgelost. Met de inzichten van de verschillende doelgroepen zijn er uiteindelijk een aantal concepten ontwikkeld waaruit uiteindelijk The Next Step is ontstaan.


THE NEXT STEP


The Next Step is een initiatief voor studenten die last hebben van de druk van de vragen en verwachtingen van hun omgeving. The Next Step draait om een online platform waarop de student een overzicht kan maken van alle mogelijke ‘Next Steps’ en dit kan delen met zijn of haar team members. Met een persoonlijk visitekaartje worden de nieuwsgierige familieleden uitgenodigd om lid te worden van het team. Vanaf dat moment kunnen zij de Next Steps van de student inzien en hierop reageren en tips geven. Op die manier kunnen de team members altijd en overal op de hoogte blijven van de gedachten, keuzes en twijfels die de student heeft over zijn/haar toekomstplannen. Dankzij het platform ontstaat er een andere relatie met de team members en ontstaan er uiteindelijk ook andere gesprekken op die familieverjaardagen. Om zowel de studenten als de team members hierin een eindje op weg te helpen, bevat het platform ook een gedeelte met tips en opdrachten om die gesprekken anders te gaan voeren. 


The Next Step zal worden gepromoot via posters op hogescholen. De visitekaartjes zijn te verkrijgen via de decaan, die krijgt van tevoren een handleiding met daarin uitleg over The Next Step en welke studenten er interesse in zouden kunnen hebben. Bij de visitekaartjes zit ook een handleiding voor de studenten zodat zij precies weten wat The Next Step voor hun kan betekenen.


Link naar het mobiele prototype:

https://xd.adobe.com/view/1b3b1d30-8b82-4d33-a058-f9ddba7b2ef4-4e68/?fullscreen


Link naar het desktop prototype:

https://xd.adobe.com/view/224f7c07-a716-4a3f-8d7e-93ed2c528f44-771c/?fullscreen