Scoud
By Jasper Boetekees
Iedereen kent wel een vriend of vriendin die zei "Ja, maar ik kende de artiest al voordat hij doorbrak". Leuk om te zeggen, maar waar is het bewijs? Scoud zorgt ervoor dat jij precies het moment kan vastleggen dat je een nieuwe artiest ontdekt.
2021 | Graduation Work
"Ik voel mij erg betrokken bij een groeiende artiest, omdat ik er 'vanaf het begin af aan' bij ben geweest."
Anniek van Brouwershaven
De muziekindustrie is hard, complex en kost veel tijd en energie om in op te vallen. Digitalisatie binnen de muziekindustrie is als verandering prominent aanwezig. De toenemende rol hiervan zorgt ervoor dat de dynamiek tussen artiest, publiek en professionals verandert. Een professioneel artiest beschikt over een groot team welke bedoeld is om hier altijd bovenop te zitten. Zelfstandig artiesten hebben deze luxe niet. Van hen wordt verwacht dat zij hetzelfde niveau in kwaliteit bereiken, maar zonder team achter zich. Hierdoor is het voor de artiest lastig geworden om een connectie te creëren met de following (aantoonbare / meetbare fans van de artiest). Het belangrijkste vraagstuk om de zelfstandig artiest te helpen is "Hoe kan een zelfstandig artiest, die door wilt groeien, door middel van interactie een sterkere binding creëren met de actieve muziekluisteraar.".
Kanalen waar interactie mogelijk is met de following, creëren veel voordelen. Het belangrijkste voordeel is dat het een artiest feedback geeft waarvan ze motivatie en energie krijgen. Om erachter te komen hoe deze doelgroep het sterkst een binding kan creëren, is er gekeken naar drie methodes: sociale interactie, gamification en co-creatie. Hieruit is gebleken dat gamification het sterkst werkt als motivator om aan de slag te gaan met het ontwerp. Waarbij co-creatie goed werkt voor het vormen van een binding, maar dan moet er wel een doel zijn om de co-creatie aan te gaan.
Muziekluisteraars kunnen in twee categorieën verdeeld worden, passief of actief. De passieve muziekluisteraar biedt weinig interesse in het ontdekken van nieuwe artiesten. Hierdoor ontdekken ze voornamelijk muziek doordat ze het toevallig tegenkomen. Bijvoorbeeld op de radio of tijdens het uitgaan. Hierdoor ontstaat er zelden een binding tussen de passieve muziekluisteraar en zelfstandig artiest. De actieve muziekluisteraar komt in vele vormen en maten, maar één ding hebben ze met elkaar gemeen. Muziek is meer dan alleen luisteren, het is een gevoel en extensie van eigen identiteit. Het ontdekken van een artiest voordat hij doorbreekt, brengt een gevoel van trots naar boven. Scoud zorgt ervoor dat dit gevoel versterkt wordt.
Iedereen kent wel een vriend of vriendin die zei “Ja, maar ik kende de artiest al voordat hij doorbrak”. Leuk om te zeggen, maar waar is het bewijs? Scoud zorgt ervoor dat jij precies het moment kan vastleggen dat je een nieuwe artiest ontdekt. Daarnaast biedt Scoud interactie met de artiest, direct en indirect. Indirecte interactie vindt bijvoorbeeld plaats wanneer je de artiest “scout”. Om een artiest te kunnen ontdekken moet je als gebruiker een persoonlijk bericht achterlaten, dit is feedback voor de artiest. Het ontdekken van onbekende artiesten wordt beloond op twee manieren. Ten eerste krijg je een waardering die aantoont hoeveelste “Scout” je bent geworden van de artiest. Ten tweede kan de artiest exclusieve evenementen organiseren om de vroege scouts te belonen, hier vindt de directe interactie plaats.
Voor de zelfstandig artiest is Scoud een plaats waar hij gemakkelijk contact kan houden met zijn vroege following. Daarbij wordt de following ook meer aantoonbaar gemaakt. Hierdoor kan een zelfstandig artiest duidelijker aan een professional laten zien wat hij te bieden heeft. Mocht het zo zijn dat een artiest later wereldberoemd wordt, kan hij altijd terugkijken wie hem in het begin steunde.
Scoud, wees trots op je ontdekking.
De muziekindustrie is hard, complex en kost veel tijd en energie om in op te vallen. Digitalisatie binnen de muziekindustrie is als verandering prominent aanwezig. De toenemende rol hiervan zorgt ervoor dat de dynamiek tussen artiest, publiek en professionals verandert. Een professioneel artiest beschikt over een groot team welke bedoeld is om hier altijd bovenop te zitten. Zelfstandig artiesten hebben deze luxe niet. Van hen wordt verwacht dat zij hetzelfde niveau in kwaliteit bereiken, maar zonder team achter zich. Hierdoor is het voor de artiest lastig geworden om een connectie te creëren met de following (aantoonbare / meetbare fans van de artiest). Het belangrijkste vraagstuk om de zelfstandig artiest te helpen is "Hoe kan een zelfstandig artiest, die door wilt groeien, door middel van interactie een sterkere binding creëren met de actieve muziekluisteraar.".
Kanalen waar interactie mogelijk is met de following, creëren veel voordelen. Het belangrijkste voordeel is dat het een artiest feedback geeft waarvan ze motivatie en energie krijgen. Om erachter te komen hoe deze doelgroep het sterkst een binding kan creëren, is er gekeken naar drie methodes: sociale interactie, gamification en co-creatie. Hieruit is gebleken dat gamification het sterkst werkt als motivator om aan de slag te gaan met het ontwerp. Waarbij co-creatie goed werkt voor het vormen van een binding, maar dan moet er wel een doel zijn om de co-creatie aan te gaan.
Muziekluisteraars kunnen in twee categorieën verdeeld worden, passief of actief. De passieve muziekluisteraar biedt weinig interesse in het ontdekken van nieuwe artiesten. Hierdoor ontdekken ze voornamelijk muziek doordat ze het toevallig tegenkomen. Bijvoorbeeld op de radio of tijdens het uitgaan. Hierdoor ontstaat er zelden een binding tussen de passieve muziekluisteraar en zelfstandig artiest. De actieve muziekluisteraar komt in vele vormen en maten, maar één ding hebben ze met elkaar gemeen. Muziek is meer dan alleen luisteren, het is een gevoel en extensie van eigen identiteit. Het ontdekken van een artiest voordat hij doorbreekt, brengt een gevoel van trots naar boven. Scoud zorgt ervoor dat dit gevoel versterkt wordt.
Iedereen kent wel een vriend of vriendin die zei “Ja, maar ik kende de artiest al voordat hij doorbrak”. Leuk om te zeggen, maar waar is het bewijs? Scoud zorgt ervoor dat jij precies het moment kan vastleggen dat je een nieuwe artiest ontdekt. Daarnaast biedt Scoud interactie met de artiest, direct en indirect. Indirecte interactie vindt bijvoorbeeld plaats wanneer je de artiest “scout”. Om een artiest te kunnen ontdekken moet je als gebruiker een persoonlijk bericht achterlaten, dit is feedback voor de artiest. Het ontdekken van onbekende artiesten wordt beloond op twee manieren. Ten eerste krijg je een waardering die aantoont hoeveelste “Scout” je bent geworden van de artiest. Ten tweede kan de artiest exclusieve evenementen organiseren om de vroege scouts te belonen, hier vindt de directe interactie plaats.
Voor de zelfstandig artiest is Scoud een plaats waar hij gemakkelijk contact kan houden met zijn vroege following. Daarbij wordt de following ook meer aantoonbaar gemaakt. Hierdoor kan een zelfstandig artiest duidelijker aan een professional laten zien wat hij te bieden heeft. Mocht het zo zijn dat een artiest later wereldberoemd wordt, kan hij altijd terugkijken wie hem in het begin steunde.
Scoud, wees trots op je ontdekking.




