Kinder-persbureau Noord
‘’Hoe kan de jeugd van de Tilburgse wijk gestimuleerd worden om actief deel te nemen aan de opvulling van de lokale Wijkkrant Noord?‘’
Jeugdparticipatie Lokale Media

Kinderpersbureau Noord
Het Kinderpersbureau Noord is een gloednieuwe mediaonderneming voor de jeugd van Tilburg Noord, waar journalistieke producties worden gerealiseerd. Door en voor de jeugd in teamverband onder begeleiding van professionals binnen het vak. Kinderen van 7 t/m 12 jaar kunnen zich binnenkort aanmelden voor het kinderpersbureau als naschoolse activiteit.
Kinderpersbureau Noord vergroot de betrokkenheid van kinderen bij hun wijk.
De jonge reporters gaan op samen op pad, verdiepen zich in actuele thema’s, en doen onderzoek naar de vele onontdekte talenten die zich achter de voordeuren in de wijk schuilhouden. Het kinderpersbureau noord geeft kinderen de kans hun stem te laten horen binnen de wijk.
Onze missie bij het kinderpersbureau is om kinderen uit Tilburg Noord meer bewust te maken van hun eigen omgeving. Door ze op jonge leeftijd kennis te laten maken met het journalistieke vak en hun talenten te ontwikkelen op het gebied van nieuwsmedia. Zo komen ze in aanraking met interessante personen en leren ze nieuwe vaardigheden. Zoals o.a.: presenteren, vragen stellen en onderzoek doen.
Het project is vanuit een onderzoeksvraag uitgegroeid tot een co-creatie binnen de wijk vanuit de Wijkkrant Noord in samenwerking met Omroep Tilburg en ForwArt. Deze partijen heb ik als projectleider samengebracht om elkaar te versterken. Met de oprichting van het kinderpersbureau geef ik antwoord op de vraag; ‘’Hoe kan de jeugd van de Tilburgse wijk gestimuleerd worden om deel te nemen aan de opvulling van de Wijkkrant Noord?‘’ Uit onderzoek blijkt dat de jeugd uit Tilburg Noord liever het heft in eigen hand neemt. In plaats van het maken voor de jeugd aan we ons richten op het maken met de jeugd.
Onze visie is om het persbureau, naast een creatieve vrijetijdsbesteding, ook een plek te laten zijn om jezelf te ontwikkelen. Waar je jezelf kunt zijn en in alle vrijheid kunt creëren, waar je op jonge leeftijd bezig bent met netwerken en leert samenwerken. Je krijgt ondersteuning van mensen uit het vak journalisten, fotografen, mediamakers, filmmakers, vloggers etc. De kinderen zijn geheel vrij in de keuze voor onderwerpen en de media soorten. Het gaat erom dat ze creëren wat ze echt interesseert/ enthousiasmeert en waar ze zelf graag mee bezig willen zijn of leren. Voorbeelden: Kunst, cultuur, sport, gaming, mode, dans, muziek etc.
Het kinderpersbureau krijgt een eigen website krijgen waar geschreven en audio/visuele producties op geplaats zullen worden. www.kinderpersbureaunoord.nl
Via sociale video platformen zoals YouTube, TikTok en Instagram zal videocontent met de wereld gedeeld worden. Platformen waar de kinderen zelf uitgebreid gebruik van maken en voortdurend opzitten. Deze producties kunnen door de betrokken partners afgenomen worden voor publicatie.



ForwArt
Het Kinderpersbureau Noord valt onder het grootschalig ForwArt project in de wijk.
ForwArt staat voor Moving forward with the power of art: from a place to hide to a place of pride en is onderdeel van de PACT-aanpak in Tilburg-Noord waar 4.2 miljoen euro van de Europese unie in wordt gestoken. Dit initiatief is tot leven gebracht om nieuwe ondernemingen, initiatieven, activiteiten en kunstprojecten vanuit de jonge wijkbewoners in Tilburg Noord te stimuleren. Ze richten zich op onderwerpen zoals kunst, cultuur, mode, sport maar ook media en dus ook journalistiek. Culturele organisaties als Corpo Máquina, het Zuidelijk Toneel, Fashion Clash werken in dit initiatief samen met onderwijsgroep ROC, de politie, het jongerenwerk, woningcorporatie WonenBreburg, ontwikkelaar BPD, Omroep Tilburg en de gemeente Tilburg.
Naast hoofdpartner van het Kinderpersbureau dient het ForwArt hoofdkantoor / creatieve studio aan het Verdiplein ook als locatie voor de hoofdredactie. (Centraal gelegen in de wijk en op loopafstand te bereiken.) Meer info over ForWart kijk op www.forwart.nu

Achtergrond:
Hoe is het project ontstaan?
Ik ben al een tijdje bezig met afstuderen en na m'n diploma in ontvangst te mogen nemen wil aan de slag binnen het journalistieke vak. Ik ben hier vanaf het begin van mijn studie al mee bezig van Tilburg, Breda, Utrecht tot Hilversum
Als opkomend journalist stoor ik me erg aan het stigma wat heerst over het journalistieke vak. In de afgelopen jaren hebben we te maken met een toenemende geweldscijfers tegen journalisten.
Dit heeft ook deels te maken met de manier waarop sommige journalisten te werk gaan.
In Augustus 2020 stuitte ik op een artikel van de Volkskrant op mijn twitter feed. Wat mij opviel was de foto eronder twee van de vrouwen erop woonde bij mij om de hoek. ‘’Voor Tilburg-Noord maakte corona echt niet zoveel uit: ‘Je kunt geen baan verliezen die je niet hebt’’ luidt de kop. Ik die zelf net twee maanden daarvoor haar baan had verloren door COVID19 stond met mijn mond open. Ik aanschouwde pure framing van mijn wijk. Alleen al de foto's die ze gebruikte waren geënsceneerd. Dit artikel is twee keer herschreven door in totaal 3 journalisten uit de randstad en het is er niet beter op geworden. Dit heeft mij getriggerd om contact op te nemen met de lokale media binnen mijn wijk.
Tilburg Noord is een wijk met ruim 120 nationaliteiten en erg veel jeugd. Al jarenlang is er een heel eenzijdig beeld in de media van Tilburg Noord als achterstandswijk. Met de focus op hangjongeren, drugsgebruik en hoge criminaliteitscijfers. Ja er is criminaliteit, werkloosheid en er zijn schoolverlaters maar dat is niet de hele wijk. Ik hoop doormiddel van mijn team jonge reporters de andere kant te mogen laten zien.
Met mijn afstudeerproject lever ik een bijdrage aan de verbeteren van mijn eigen wijk en zet ik de Wijkkrant meer in contact met de jeugd in de wijk.
We zijn momenteel druk aan het werk met het klaarstomen van de website / promotiemateriaal. Binnenkort zullen we starten met de werving van ons jeugdteam. Volg ons alvast op social media om up-to-date te blijven over de ontwikkelingen rondom het persbureau. @KPBNOORD


