Grow Your Future
Pensioen, denk jij daar al aan? Waarschijnlijk is het een ver-van-je-bed-show. Voor pensioenfondsen en uitvoerders is het daarom een enorme uitdaging om jonge mensen te bereiken en na te laten denken over deze verre toekomst. Voor millennials zijn er nu andere dingen belangrijker: een studieschuld aflossen, een nieuwe baan, het kopen van een huis of reizen. Toch is het voor deze generatie belangrijk om hun financiële situatie van later eens te bekijken, doordat deze levensgebeurtenissen juist invloed hebben op hun pensioen. Tijdens dit project is er voor Achmea Pensioenservices onderzocht hoe millennials bewuster worden over hun financiële situatie van later en een pensioentekort kunnen voorkomen. Want later op een houtje bijten is niet goed voor je kunstgebit!
"Hoe kun je millenials motiveren om bewust en actiebereid te worden omtrent hun financiële situatie van later?"
Steeds meer financiële risico’s worden bij het individu gelegd. Hierdoor komen zij voor meer keuzemogelijkheden te staan waar vaak niet bij stilgestaan wordt. Hier krijgen vooral millennials mee te maken door levensgebeurtenissen zoals een andere baan, (samen) een huis kopen, een grote reis of het krijgen van kinderen. Deze keuzes hebben gevolgen voor hun situatie wanneer zij stoppen met werken. Door inzicht te krijgen in hun pensioensituatie kunnen zij verantwoorde keuzes maken voor de toekomst en hun gewenste levensstijl later aanhouden.
Na het toepassen van onderzoekstechnieken zoals literatuurstudie en interviews is het probleem achterhaald en zijn er waardevolle inzichten gegenereerd. Want wat zijn nou de achterliggende redenen waarom millennials niet aan hun pensioen denken? Millennials vinden het al lastig om te voorspellen hoe hun leven er uit zal zijn over 10 jaar, laat staan over 40 jaar! Niet alleen de verre toekomst maakt pensioen abstract en ingewikkeld, maar ook de onpersoonlijke materie zorgt er voor dat millennials zich hier in zullen verdiepen. Doordat de (toegestuurde) informatie vaak niet aansluit op hun levensfase wordt dit als onpersoonlijk ervaren. In combinatie met wantrouwen in de financiële sector en de onzekerheid die het met zich meebrengt verwachten ze zelfs dat de pensioenpot later leeg zal zijn. Deze waardevolle inzichten zijn vertaald naar ontwerpcriteria.
Hieruit is Grow Your Future ontstaan, en app die onderdeel is van de welkomstcampagne gevoerd door pensioenfondsen. Nieuwe deelnemers van het pensioenfonds of nieuwe werknemers krijgen een brievenbus pakketje met droogbloemen, en welkomstkaartje en een promotieflyer van de app op groeipapier. Het kaartje bevat een persoonlijke boodschap van de directie en door de QR code te scannen van de flyer kun je de app downloaden.
De app haalt financiële gegevens op en geeft in een oogopslag inzicht in jouw pensioensituatie. Hoeveel pensioen je kunt verwachten, hoeveel je al hebt opgebouwd en wat er verandert als je eerder wilt stoppen. Daarnaast kunnen er doelen opgesteld worden waar millennials vaak mee te maken krijgen. Het kopen van een huis, sparen voor (toekomstige) kinderen, trouwplannen of jouw droomreis. Maar waarom deze spaardoelen? Deze spaardoelen hebben grote invloed op jouw pensioen. Zo zou het kunnen zijn dat je dingen moet regelen of ergens rekening mee moet houden. Daarnaast vergroot dit de stip op de horizon en gaan zij het pensioen ook als uiteindelijk doel zien. De spaardoelen en de persoonlijke pensioenpot zijn gevisualiseerd in de toekomst tuin, waar ieder doel een eigen plantje, bloem of boom heeft die je kunt laten groeien. Als laatste kun je scenario’s bekijken die bij jouw levensfase passen. Deze scenario’s kun je opslaan, zodat je later de punten van de checklist kan afstrepen. Je hebt jouw toekomst in eigen handen!
"Ik weet nu al zoveel meer. Voorheen wist ik niet eens bij welk pensioenfonds ik zat en voel wel een connectie met de stappen die ik nu in het leven zet"
Probeer het eens zelf!



Mijn visie als ontwerper
Mensen en design is waar mijn hart ligt, en dat maakt UX en met name Interaction design zo fascinerend voor mij. Door het menselijk gedrag te bestuderen en de insights die hier uit komen door te vertalen in een ontwerp, haal ik er voldoening uit om een (digitaal) product te creëren die naadloos aansluit op de gebruiker. Ik ben trots op het feit dat ik van complexe en ingewikkelde materie een toegankelijke oplossing heb kunnen maken en waarde kan toevoegen voor de doelgroep. Want aan wat voor project ik ook werk, als ik het leven makkelijker kan maken voor iemand, is het geslaagd.
