Booksteps
Hoe kun je ervoor zorgen dat het offline leesplezier onder kinderen in groep 5 & 6 wordt bevorderd?
Lezen is één van de belangrijkste vaardigheden die kinderen leren op de basisschool. Goed lezen bepaalt de toekomst van kinderen. Iedere leraar in het basisonderwijs weet dus, of zou moeten weten, dat lezen belangrijk is. Maar veel kinderen vinden lezen niet leuk. Hoe zorg je ervoor dat kinderen wél plezier hebben in lezen? En hoe kun je leraren daarbij helpen? Booksteps kan daar een bijdrage aan leveren.

Hoe kun je ervoor zorgen dat het offline leesplezier onder kinderen in groep 5 & 6 wordt bevorderd?
Hoe meer een kind van de wereld ontdekt, hoe groter zijn of haar fantasie wordt. En daar speelt lezen een grote rol in. Ook vergroot het lezen van veel boeken het inlevings- en empathievermogen van een kind. Goed lezen heb je niet alleen nodig voor het begrijpen van boeken. Het heeft ook veel invloed op het succesvol zijn in de toekomst. Zowel economisch, persoonlijk als het goed deel kunnen nemen aan de maatschappij in het algemeen. Lezen, zeker als je het leuk vindt, draagt enorm bij aan je persoonlijke ontwikkeling in de meest brede context. Dit laat maar weer zien hoe belangrijk lezen is voor een kind en dat benadrukt ook de ernst van de zaak. De intrinsieke & extrinsieke motivatie spelen ook een rol bij het leesplezier onder kinderen. Om een kind lezen leuk te laten vinden, moet hij of zij zich comfortabel voelen bij het lezen. Daarbij kun je denken aan een passend onderwerp, iets wat het kind echt interesseert, maar ook dat een kind zich vrij voelt om op zijn of haar gemak een boek uit te kunnen lezen. Al deze factoren dragen dus bij aan het bevorderen van het leesplezier. Juist omdat kinderen in groep 5 en 6 de basisvaardigheden van lezen goed onder de knie hebben, gaat het in die leeftijdsgroep steeds meer om wat ze lezen dan om hoe ze lezen.
Door het inzicht wat verkregen is met onderzoek naar de waarden en behoeftes van de leerlingen en leraren in groep 5 & 6, is het concept Booksteps ontstaan. Niet alleen vanuit het onderzoek, maar ook vanuit eigen interesse in basisschoolonderwijs. Kinderen iets bij kunnen brengen waar de later nog de vruchten van kunnen plukken.
Booksteps is een spelende reis, waarin een kind dieper in gaat op zijn interesses en voorkeuren op het gebied van jeugdliteratuur.
Wat is Booksteps precies?
Booksteps is een interactief product wat bestaat uit een set van 4 tegels. Het laat kinderen op een speelse en nieuwe manier bezig zijn met de vele kinderboeken die ons land rijk is. Het is een product waarbij kinderen zelf input aanleveren en waar ze ook zelf de output creëren. Die output wordt door andere kinderen gebruikt bij zoeken naar een boek. Dit gebeurt door middel van het inspreken en beluisteren van reviews. Wanneer kinderen nieuwe boeken willen ontdekken, hoeven ze alleen maar één keer over het pad te lopen en krijgen ze de reviews van andere kinderen bij een willekeurig boek te horen. Lijkt het boek toch niet leuk genoeg? Dan loop je gewoon nog een keer totdat je een leuk boek hebt gevonden en deze in de kast kunt gaan zoeken!
Heb je een leuk of misschien juist een stom boek gelezen en wil je je klasgenoten hier meer over vertellen? Dan loop je via de andere kant over de tegels en beantwoord je de vragen die je hoort. Deze antwoorden worden automatisch opgeslagen bij het juiste boek in een database.
Er zijn dus twee manieren waarop de tegels gebruikt worden: om reviews te horen en om reviews te geven over boeken.
Future studies: Booksteps App
Leraren willen graag geholpen worden bij leesbevordering in hun klas. Via de tegels wordt er een hoop data verzameld over boeken en hoe de kinderen de boeken waarden door de reviews die de kinderen inspreken. Niet alleen de leerling kan hier dus baat bij hebben, maar ook de leraar kan veel met deze data. Daarom wordt deze data overzichtelijk gemaakt in een begeleidende app. De kinderen die boeken reviewen, gebruiken deze app om de juiste reviews aan het juiste boek te koppelen. Hierdoor kan de data dus inzichtelijk worden gemaakt voor de leraar.
De kant voor de leraar binnen de app is bedoeld om inzicht te krijgen in de ‘lees’-data van de leerlingen. Bijvoorbeeld welke boeken kinderen lezen of welke onderwerpen er populair zijn en welke boeken kinderen leuk vinden en welke niet. Deze data is te zien per leerling, maar ook per klas. Per leerling kan de leraar zien welke boeken zij/hij heeft ingesproken of beluisterd, maar ook de populaire onderwerpen en soorten boeken die het kind leest. Per klas krijg je inzicht in dezelfde gegevens, maar dan op een algemener niveau. Je ziet populaire soorten boeken, populaire onderwerpen, boeken die veel worden gelezen of boeken die weinig worden gelezen.
Booksteps is een spelende reis, waarin een kind dieper in gaat op zijn interesses en voorkeuren op het gebied van jeugdliteratuur. Door Booksteps kunnen kinderen door de reviews van leeftijdsgenoten ontdekken welke boeken echt bij hen passen of welke niet. Met als uiteindelijk doel om ervoor te zorgen dat het leesplezier onder kinderen toeneemt. Ze doen het alleen, maar toch samen en voor elkaar.
