Back on Track
Hoe kan ik als ontwerper content creeëren voor Travelvalley, waarbij zij optimaal gebruik maken van hun social media kanalen en waarbij hun volgers volledig worden meegenomen in de beleving van een reis, om zo interactie met een breder publiek te bevorderen?
"Om een groter bereik te krijgen is gebleken dat niets zo belangrijk is als interacteren met je volgers en hoe doe je dat beter dan je volgers mee te nemen op reis?”
Wat is er leuker dan op reis gaan? Elke dag iets nieuws beleven en andere landen ontdekken is wat mensen graag doen. Een reis draait om letterlijk je grenzen te verleggen en uit je comfort zone te stappen. Een reis is de perfecte manier om even te ontsnappen uit de dagelijkse sleur. Wanneer je een drukke of lastige periode achter de rug hebt, kan een reis het ideale medicijn zijn om te herstellen. Helaas kon dit lange tijd niet doordat de hele wereld stil stond vanwege de coronacrisis. Het grootste deel van de doelgroep heeft al een een jaar niet kunnen reizen. Toch kent reislust geen grenzen, zelfs als de grenzen gesloten zijn. Des te groter wordt het verlangen en de vraag naar online reiservaringen. De meeste mensen staan te popelen om weer een mooie bestemming te bezoeken en willen daarbij zoveel mogelijk informatie winnen over de gekozen bestemming. Dit doen zij door research te doen en onder andere door te lezen over ervaringen van anderen.
Travelvalley is een van de grootste reisblogs van Nederland. Op Travelvalley lees je reisverhalen van oprichtster Marloes de Hooge en haar bloggers, die zij schrijven naar aanleiding van reizen die ze zelf gemaakt hebben. Hier lees je ook alles over de laatste reistrends en vind je heel veel tips en informatie over verschillende bestemmingen. Waar Travelvalley tegenaan loopt is dat zij onwijs goed zijn in content op de website, maar nog niet de naamsbekendheid hebben die zij verdienen. Achter iedere blog op de website zit een doordacht plan en keer op keer weten ze met gemak content uit hun mouw te schudden. Zo wordt je door het lezen van een verhaal elke keer weer meegenomen in de beleving van een reis. Travelvalley is de grootste reisblog van Nederland qua bezoekers op hun website, maar toch zijn zij enigszins onbekend omdat nog niet optimaal gebruik wordt gemaakt van hun social media kanalen. Het is moeilijk om onderscheidend te zijn, terwijl er zo ontzettend veel vergelijkbare websites en social media accounts zijn. Wat volgers en trouwe lezers het meeste aan Travelvalley lijken te waarderen is dat zij het realistische reisbeeld dat zij geven. Geen overvloed aan filters of een influencer gevoel, maar na een artikel als lezer écht weten waar je aan toe bent.
Om een groter bereik te krijgen is gebleken dat niets zo belangrijk is als interacteren met je volgers. Het is een kunst om anderen via verhalen mee te nemen in jouw beleving, bovendien is een beleving erg persoonlijk. Iedere individu ervaart iets op zijn eigen manier. Dit geldt ook voor het maken van een reis. De een zoekt het avontuur op en wil gaan backpacken in Australië, terwijl de ander liever in een hotel dicht bij huis zit. Door de podcast interactief te maken, voelt de volger zich betrokken wat zorgt voor verbinding. Het stelt de volger ook in staat om zelf keuzes te maken, zij bepalen hoe de reis voor hen gaat verlopen. Hoe kun je als reiswebsite nou beter interacteren met je volgers, dan hen mee te nemen op reis?!
Back on Track: dé interactieve podcast van Travelvalley
Back on Track is een interactieve podcast op reiswebsite Travelvalley. Voorheen konden volgers alleen lezen over de reiservaringen van Marloes de Hooge en haar bloggers, nu mogen zij mee op reis. Geen standaard reispodcast met een host en gast die het gesprek aangaan, zoals je dat gewend bent op Spotify. Integendeel, om een realistisch beeld van de reis te kunnen schetsen, worden de opnames van de podcast op locatie gemaakt. Dit zal niet op een bankje tijdens een rust van een lange hike zijn of in het verblijf na een lange dag. Nee, écht ter plekke. Wat betekent dat als er kanoën op de planning staat, de microfoon mee de kano in gaat. Juist door de microfoon mee te nemen tijdens alle activiteiten kan er nog wel eens het een en ander misgaan. Je enkel verstuiken door een losliggend pad, oog in oog staat met een wild dier of een culinair hoogstandje van het lokale restaurant wat niet helemaal in de smaak valt: het hoort allemaal bij het onvoorziene, realistische deel van reizen. Audio roept op tot verbeelding, wat je nodig zult hebben om een reiservaring van een ander te kunnen beleven en het gevoel te krijgen dat je er zelf bij bent. Tijdens de podcast komt de luisteraar ook steeds voor keuzes te staan. Op basis van die keuze zal het verhaal verder verlopen en bepaalt de luisteraar zijn eigen reis.
